Pražský magistrát bude v příštím roce hospodařit s příjmy 110,92 miliardy a výdaji 113,49 miliardy korun.
„Největší část provozních peněz spolkne doprava, přes 30 miliard korun. Nejzásadnější položkou je tady největší sociální a ekologická služba tohoto města, tedy městská hromadná doprava. Tu bude město dodotovávat částkou přes 24 miliard,“ popsal při projednávání rozpočtu radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS).
„S tím je potřeba něco dělat. A já naprosto odmítám, aby bylo řešení jakkoliv svazováno se změnami v případě zón placeného stání nebo nedej bože s konkrétním dopravním opatřením v Praze. Považuji to za vydírání a naprosto nepřijatelný způsob fungování,“ dodal.
Radní schválili návrh rozpočtu, nejvíc peněz jde na metro D či terminál Smíchov |
Šéf pražské kasy tím narážel na už rok nekončící koaliční vyjednávání o zdražení jízdného, jehož placením se pasažéři podílejí na provozu MHD méně než z pětiny. Výraznější narůst ceny, který prosazují zejména občanští demokraté, ale dlouhodobě odmítá náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Ten se naopak snaží přes své koaliční partnery protlačit reformu, která počítá se zdražením parkování v zónách placeného stání a omezení aut v historickém centru – na Smetanově nábřeží a části Malé Strany. Výsledkem je dopravní balíček změn, které by vyžadovaly obrovské ústupky na obou stranách a mimořádný kompromis.
Nerealizované investice
Co se týče investiční části rozpočtu, jeví se plán Prahy na příští rok jako nejambicióznější v historii. Na první pohled příznivý fakt je ale mimořádně hořkosladký.
„V investicích máme 22,3 miliardy nových peněz. Vedle toho je tam ale položka, která je vlastně pozitivní, na druhou stranu z ní mám ale velmi nepříjemný pocit. Převádíme totiž 14 miliard korun z nerealizovaných investic z letošního roku. To číslo je alarmující. Snažíme se s tím něco dělat, opět jsme oživili investiční odbor, ale jeho přínos se teprve projeví,“ zhodnotil Kovářík.
Dokončení Nové Palmovky vyjde na 2,62 miliardy. Bude tam kosmická agentura |
Důvodem jsou podle radního „domněle transparentní zákony na veřejné zakázky“, kvůli kterým se tendry obrovsky natahují, což město ročně vychází na stovky milionů korun.
Příkladem je třeba zakázka na stavbu druhé části metra D, kterou dopravní podnik vypsal už v červnu roku 2022, nebo tendr na vybudování nového sídla kosmického centra EUSPA na Palmovce, který nedávno začal řešit antimonopolní úřad. „Prodloužení soutěže na stavbu metra D o každý jednotlivý měsíc nás stojí 180 milionů korun navíc,“ podotkl Kovářík.
Vizitka rady
Tato „investiční impotence“ byla také jedním z hlavní terčů kritiky opozice, jejíž členové to považují za důkaz nedostatečného rozvoje metropole. „Těch 14 miliard je vizitka práce jednotlivých radních, kteří zkrátka nedokázali ty prostředky proinvestovat. Záměrně říkám proinvestovat, nikoliv utratit za každou cenu,“ okomentoval poslanec a předseda zastupitelského klubu ANO Patrik Nacher.
Opoziční Praha sobě zase kritizovala vedení města za to, že nezahajuje žádné nové projekty a nevyčleňuje peníze na již připravené projekty. Předseda Prahy sobě Adam Scheinherr kritizoval především nulovou aktivitu při přípravě výstavby okružní linky metra, k čemuž minulá koalice zadala studii proveditelnosti.
Praha 2 schválila rozpočet. Zrekonstruuje park, školní hřiště i jídelnu |
„Ta rozvojová území už je v plánu zastavět a pro město bude v budoucnu velmi drahé a složité tam tu linku vybudovat,“ popsal Scheinherr. Kromě toho Praha sobě neúspěšně požadovala zařadit do rozpočtu rekonstrukci Pragerových kostek.
Podle Kováříka město nyní hledá způsob, jak objekt opravit levněji, jelikož by oprava byla příliš drahá na to, že jsou zde z velké části pouze kanceláře Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.