Střední Čechy nasadí vodíkové autobusy. Zelené, ale provoz třikrát dražší než u dieselů

  18:16
Koncem roku 2025 začne ve Středočeském kraji jezdit největší flotila vodíkových autobusů v Česku, a to deset vozů. Bezemisní autobusy využijí takzvaný zelený vodík, který má původ v obnovitelných zdrojích. Náklady přesáhnou 154 milionů korun, většinu by jich měla pokrýt evropská dotace. Cestující budou vozit kolem Mníšku pod Brdy u Prahy.

Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen. | foto: web Středočeského kraje

Do Příbrami, ale také do Dobříše či Kytína se už za rok pasažéři svezou autobusy, které neprodukují zapáchající kouř. Ale nebude je pohánět elektrická energie, nýbrž vodík. Premiéra ekologicky mimořádně šetrných vozů navíc nebude jen krajská, ale celorepubliková. Nikde jinde se zatím k podobnému kroku neodhodlali.

Solaris Urbino 12 hydrogen

  • Dvounápravový, dvoudveřový autobus, plně nízkopodlažní, poháněný vodíkem, určený pro hromadnou dopravu osob, ideálně na příměstských linkách
  • Plně klimatizovaný interiér
  • Průchozí prostor uvnitř autobusu bez schodů
  • Manuálně ovládaná vyklápěcí plošina pro nástup a výstup osob na invalidním vozíku
  • Prostor pro přepravu 1 kočárku, nebo invalidního vozíku
  • Podlahová krytina šedá v protiskluzovém provedení
  • Venkovní i vnitřní osvětlení LED
  • V prostoru pro cestující umístěny zásuvky USB pro nabíjení drobné elektroniky
  • Délka vozidla: 12 m
  • Šířka autobusu bez zpětných kamer: 2,55 m
  • Výška vozidla: 3,3 m

„Jsme nejlidnatější region republiky a bedlivě sledujeme inovace v dopravě i v dalších odvětvích. Jako první kraj v republice jsme se tak rozhodli spustit velký vodíkový projekt v dopravě,“ upozorňuje hejtmanka Petra Pecková (STAN).

Potřebujeme si vodík otestovat

Vedení kraje označilo projekt za přelomový, a to navzdory skutečnosti, že vyjde poměrně draho. Nejde přitom o pořizovací cenu desítky vozů přesahující 154 milionů korun, protože většinu nákladů pokryje evropská dotace. Ne právě levný totiž má být – ve srovnání s nynějšími dieselovými busy – hlavně jejich provoz.

„U naftových autobusů vyjde jeden kilometr na 45 až 60 korun, u vodíkových odhadujeme, že to bude 100 až 150 korun. Je ale třeba upozornit, že v následujících letech porostou i náklady na klasické diesely, u vodíkových je nutné přihlédnout i k tomu, že jde o pilotní projekt,“ obhajuje „vodíkobusy“ krajský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).

Podle Peckové jde o nutný krok z hlediska trendu pro nadcházející desetiletí, kdy se v Evropě počítá s odklonem od fosilních paliv nejen v dopravě, ale i v průmyslu a dalších odvětvích. „V budoucnu má být celá doprava bezemisní, a my si tak potřebujeme otestovat nejnovější technologie v praxi,“ vysvětluje hejtmanka.

Středočeská „zelená“ flotila by měla koncem roku 2025 začít vozit cestující v okolí Mníšku pod Brdy, jinde je zatím lidé na silnicích neuvidí.

Volba lokality rozhodně není náhodná. Jde o příměstskou oblast, kde jsou zároveň menší obce a především je tamní terén hodně členitý. „Pokud vodíkové autobusy zvládnou Mníšecko, budeme je pak moci nasadit kdekoli jinde v kraji,“ je přesvědčený Petr Borecký.

Španělské Solarisy

Testem v Brdech mají projít dvanáctimetrové španělské vozy Solaris Urbino 12 hydrogen. Pojedou na takzvaný zelený vodík, kterého celá flotila za rok spotřebuje až 45 tun.

„Zdrojem bude bezemisní elektřina z nedaleké vodní elektrárny Vrané nad Vltavou, kterou provozuje ČEZ. Zelenou elektřinu následně přeměníme ve vodík v elektrolyzéru,“ popisuje technologii místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Do ulic Prahy vyráží první vodíkový autobus MHD, pojede na lince 170

O samotný provoz se pak postará firma Martin Uher Bus. Ta proškolí řidiče a připraví potřebné zázemí pro údržbu vozů. „Přestavíme kvůli tomu naše haly,“ dodává Martin Uher mladší.

Minimum zplodin i na kolejích

154 milionů korun

zaplatí kraj za deset vodíkových autobusů

320 kilometrů

ujede vodíkový bus na jednu nádrž

15 minut

trvá tankování, autobus pojme 38 kilogramů vodíku

Veřejná doprava v kraji směřuje k bezemisnímu provozu i jinde. Elektrobusy, jejichž provoz je rovněž mimořádně šetrný k přírodě, nasadili na některých linkách v Kladně, Kutné Hoře a na Benešovsku.

Jak upozornil krajský radní pro veřejnou dopravu, nezůstane jen u autobusů. Šetrnější mají být brzy i některé vlaky. „Na konci srpna začneme s něčím podobným také na železnici. U některých souprav RegioFox otestujeme speciální syntetická paliva, která by měla snížit ekologickou stopu vlakové soupravy až o devadesát procent,“ říká Borecký.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz