Tak ať někdo vymyslí, jak opravovat město bez uzavírek, vyzývá Hřib

  9:26
Udržovat a rozvíjet město bez dopravních uzavírek je nemožné, zvláště během léta, kdy lidé odjíždějí na dovolenou a stavební sezona je v plném proudu. V Rozstřelu tak reagoval na kritiku Pražanů za zhoršený prázdninový průjezd hlavním městem náměstek primátora za Pirátskou stranu Zdeněk Hřib. Podle něj se ale letošní situace nijak zásadně neliší od minulých let.

Navíc situace v Praze podle něj není horší než v jiných českých nebo evropských městech. „Pro srovnání tento pátek ve 13:15 odpoledne bylo v Praze na ujetí deseti kilometrů zapotřebí 16 minut a 10 sekund. To je o 48 sekund delší než obvykle v tomto čase. Ale díval jsem se třeba na Brno a tam je to 16 minut a 2 sekundy. Takže Brnem projedete rychleji pouze o 8 sekund.“

„A pro srovnání bych připojil třeba Mnichov. Ten je nedaleko, je to hlavní město Bavorska, velice dobře srovnatelná metropole s Prahou, má přibližně obdobný počet obyvatel, přibližně obdobnou rozlohu. A tam bylo ve stejný čas na ujetí deseti kilometrů třeba 16 minut a 27 sekund. To je o dvě minuty a 19 sekund více než v obvyklém čase a o 17 sekund více než v Praze. A v Berlíně je to 19 minut a 37 sekund. A taky tam jsou o jednu minutu 36 sekund pomalejší než v obvyklém čase,“ konstatuje Hřib.

Vymyslet opravy bez uzavírek? To je na Nobelovu cenu

„To znamená, že všechna obdobná města se snaží využít stavební sezonu, protože se snaží o svůj rozvoj. Takže delší průjezd je logický. Samozřejmě je to nepříjemné. Proto se snažíme o všem informovat na webových stránkách www.opravujeme.to . Najdete tam přehled těch nejvýznamnějších uzavírek,“ uvádí Hřib a dodává, že město připravuje ještě digitální mapu uzavírek.

„Město opravdu nejde rozvíjet bez toho, aby se udělala nějaká ta uzavírka. Nejde navíc jenom o opravy silnic a opravy mostů. Samozřejmě nikdo nechce, aby Barrandovský most spadl do Vltavy. Ale jde i o opravy a výstavby jiných investorů. Jsou to dopravní podnik, plynárny, vodárny nebo havarijní opravy,“ navazuje náměstek.

„Každopádně kdo vymyslí, jak rozvíjet a opravovat město bez uzavírek, dostane podle mě Nobelovu cenu nebo možná i dvě. Ale do té doby se bohužel musíme smířit s tím, že opravy a stavební rozvoj prostě způsobují nějaké nepohodlí, ale je to jenom dočasné a věřím, že po nových silnicích se všichni rádi svezeme,“ říká Hřib.

A plánují uzavírky skuteční odborníci? Nebo je to tak, jak říkají Hřibovi kritici, tedy že náměstek primátora preferuje MHD a cyklisty a na automobily nebere ohled? „Skutečně to plánují dopravní odborníci, dokonce bych řekl dopravní fandové. Tedy lidé, kteří tomu doopravdy rozumí. Jenomže ať máte sebelepší plán, tak je vždy riziko, že dojde k nějaké havarijní záležitosti nebo nehodě.“

Ať se o náklady podělí stát

Doprava v Praze bude podle Hřiba vždy velmi komplikovaná. A nevyřeší to podle něj ani oba městské okruhy: vnitřní a vnější. „Ale nikdy jsem neřekl, že vnější okruh není klíčová stavba. Já jsem řekl, že to nevyřeší všechny dopravní problémy v Praze. A to říkají odborníci, kteří tomu rozumí.“

„A oni naopak říkají, a to už od roku 2004, že doprava se naopak poté, co se postaví oba okruhy, v centru zhorší, protože okruhy a zejména radiály přivedou do centra více aut,“ vysvětluje Hřib.

I tak oba okruhy považuje náměstek primátora za velmi důležité stavby. Problémy však očekává v případě vnitřního okruhu, který by měl být pokračováním tunelu Blanka. Podle něj by mohlo být stavební povolení vyhotovené v letech 2030 až 2031.

To bude podle něj v době, kdy Praha dostaví metro na trase D. „A to znamená, že městská kasa bude prázdná. Jinými slovy: nezvládáme postavit vnitřní městský okruh bez významné spoluúčasti státu. Je nutné si tady nalít čistého vína. Dřív nám přispíval stát i na metro, přispěl i na vysočanskou radiálu, teď nám už stát nepřispívá.“

Osud vnitřního okruhu je proto podle něj zatím nejistý. A co dokončení opravy Barrandovského mostu a výstavba Dvoreckého mostu? „Pokud nás nezradí počasí, měl by být Barrandovský most opraven do konce letošní stavební sezony.“

To znamená zhruba do konce listopadu letošního roku. „A v případě Dvoreckého mostu jedeme podle upraveného harmonogramu, takže bychom ho měli otevírat na přelomu let 2025 a 2026,“ uzavírá Hřib.

Jak to bude s městskou podporou cargokol? Kdy se dokončí vnější pražský okruh? Začne se v dohledné době stavět hloubětínský tunel? A je v dohledné době zásadnější změna v systému platby za parkování v Praze? I na to odpovídal Zdeněk Hřib v Rozstřelu.