Už mělo být hotovo. Bezpečnostní stěny v metru na Zličíně se ale stále testují

  7:30
Cestující pražskou městskou dopravou už více než tři čtvrtě roku nenastoupí ve stanici metra Zličín do prvního vozu. Dopravní podnik totiž stále v tomto prostoru testuje systém bezpečnostních dveří. Obdobné v budoucnu budou také na nástupištích stanic budované linky D a automatizované linky C. Testování s pasažéry je v plánu na podzim.

Staveniště bezpečnostních stěn na metru Zličín. (12. července 2024) | foto: Vítězslav Bureš, iDNES.cz

Bezpečnostní dveře jsou součástí systému, který umožní automatické obracení vozidel metra na konečných stanicích. Metro, které fyzicky nikdo neřídí, totiž jimi musí být oddělené od cestujících na nástupišti.

„Příjezd vlaku metra bez strojvedoucího na nástupiště není podle platné legislativy možný bez zajištění dostatečné ochrany proti pádu člověka do kolejiště. K tomu jsou určeny právě nástupištní stěny,“ sdělil v pondělí vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík.

První segmenty nástupištních stěn pokrývající svým rozsahem první vůz vlakové soupravy testuje DPP ve stanici Zličín. Tato fáze testování bez cestujících bude pokračovat ještě zhruba do konce letošního září. Na podzim pak bude následovat testování s cestujícími.

Na Zličíně už v metru stojí dvoje posuvné dveře, při zavírání rám červeně svítí

Zda dopravní podnik přikročí k fázi testování už i s cestujícími, záleží na výstupech z testů bez nich. „Pokud se pak systém osvědčí v obou variantách, bude moci DPP přikročit k instalaci dveří po celé délce nástupiště ve směru do centra,“ sděluje Šabík.

Pokud bude vše fungovat jak má a opatření přinese kýžené úspory nákladů a také času pro strojvedoucí, může pak DPP systém zavést na všech konečných metra.

Přestože na cedulce stavby na Zličíně je napsáno, že realizace trvá od září 2023 do dubna 2024, cestující ani tři měsíce po tomto termínu stále mohou nastoupit do soupravy metra pouze od druhého vagonu.

Tyto posuvné dveře jsou vytvořené z kombinace hliníkových profilů, ocelové výztuže a skla. Doplněny jsou o potřebnou o elektroniku a kabeláž.

Na Zličíně už v metru stojí dvoje posuvné dveře, při zavírání rám červeně svítí

S automatizací se počítá také v případě právě budované linky D, a zároveň také metra C.

V tomto případě by ale provoz měl být automatický už úplně celý. DPP momentálně hledá dodavatele vlaků i zabezpečovacího systému, přičemž odhadovaná cena tendru je 86 miliard korun.

Autoři: ,