Legenda znovu na kolejích. Historická tramvaj ožívá po šedesáti letech - regiony.impuls.cz

Legenda znovu na kolejích. Historická tramvaj ožívá po šedesáti letech

  17:42
Po více než 60 letech se na pražské koleje vrací legendární tramvaj typu Mevro. Tento unikátní poválečný vůz, který byl po desetiletí uložen v Muzeu MHD, prošel náročnou rekonstrukcí za bezmála šest milionů korun. Historicky věrný vzhled doplněný o moderní technologie z něj činí nejen symbol minulosti, ale i funkční součást nostalgických jízd. Slavnostní premiéra se odehraje v pátek na lince 41.
Rekonstruovaná tramvaj MEVRO vyjíždí na turistické cesty Prahou | (2:59) | video: iDNES.tv

Tramvaje Mevro sloužily v pražské MHD méně než dvacet let. Poslední vozy byly z provozu vyřazeny v letech 1966-1967. Na jejich osud měla vliv nejen vysoká poruchovost a nedostatek náhradních dílů, ale také přechod na modernější typy tramvají. Jeden vůz po vyřazení upravili na měřicí tramvaj a sloužil až do roku 1988.

Od roku 1995 se tento vůz nacházel v Muzeu MHD ve Střešovicích, kde sloužil jako zdroj náhradních dílů. V roce 2021 však začala jeho rozsáhlá rekonstrukce. Po několika zpožděních se vůz na podzim roku 2023 vrátil do Prahy.

Rekonstrukce kladla důraz na historickou věrnost, ale zahrnovala i několik modernizací. Namísto původního tyčového sběrače je tramvaj vybavena pantografem, a osvětlení nahradily úsporné LED diody. Dále přibyl moderní statický měnič, který nahradil problematický motorgenerátor.

„Náklady na modernizaci vozu činily necelých 6 milionů korun,“ uvedl Dan Šabík, vedoucí komunikace pražského dopravního podniku.

Z olomoucké historické tramvaje byl zahradní domek, po desítkách let opět vyjela

Technický ředitel DPP Jan Šurovský k tomu uvedl: „Původní motorgenerátor byl velmi poruchový, modernizace výrazně zlepší spolehlivost provozu.“ Tramvaj ve čtvrtek poprvé prošla testováním na pražských kolejích po více než 60 letech.

Podobné tramvaje jezdí i v italském Miláně, kde začaly sloužit už ve 20. letech minulého století. Na rozdíl od pražských vozů, které přestaly jezdit v roce 1967, milánské tramvaje stále brázdí tamní ulice v počtech tisíců. „Milánské vozy se staly předlohou pro tramvaje typu Mevro,“ připomněl Šurovský.

Na nový komfort řidiče upozornil Martin Frank, mistr vozovny DPP: „Oproti jiným historickým tramvajím má tato sedačku pro řidiče, což znamená méně únavy během směny.“

Historická tramvaj Mevro je nyní připravena opět přepravovat cestující, kteří chtějí zažít atmosféru minulých dekád. Její návrat je nejen technickou, ale i kulturní poctou pražské MHD a jejímu dědictví.

Autor: