iDNES.cz

Při rekonstrukci trati na Václaváku přibyly stožáry, kazí výhled na muzeum

  11:50
Na Václavské náměstí v Praze se při revitalizaci vrátily tramvaje, jenže přibylo také několik vysokých stožárů trakčního vedení, které pokazily výhled na horní část náměstí a Národní muzeum. Proti novince se ohradila řada lidí pod facebookovým příspěvkem Pražské integrované dopravy. Sloupy kritizuje i náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib, ten už oslovil Dopravní podnik, aby navrhl jiné řešení.

„To je fakt peklo, to mi neříkejte, že by nešly dát nějak líp..,“ napsal k nové podobě náměstí se sloupy například čtenář Martin Šulc.

Novinku kromě Pražanů zkritizoval i náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). „Nejsem spokojený, a proto jsem také již vydal pokyn dopravnímu podniku, aby přišel s novými návrhy řešení. Ještě během října se v této záležitosti sejdeme a možné návrhy podrobně probereme,“ uvedl Hřib s tím, že podoba stožárů tedy není konečná.

Zároveň na sociálních sítích komentoval, že sloupy nebyly zahrnuté v původním návrhu.

Mluvčí pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík s tímto tvrzením ale nesouhlasí. „Stožáry byly v podobě, ve které je zhotovitel stavby na Václavském náměstí instaloval, schváleny ze strany JCA (společnost Architekta Jakuba Ciglera, pozn. red.) ve všech projekčních stupních, naposledy v realizační dokumentaci v červnu 2024, kdy byla určena i přesná podoba a výška dvojice stožárů ve středu náměstí,“ řekl redakci MF DNES Šabík.

Vadí vám stožáry na Václavském náměstí?

celkem hlasů: 2743

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00pátek 18. října 2024. Anketa je uzavřena.

Ano, kazí výhled na Národní muzeum.2410
Ne, ani bych si jich nevšiml/a.302
Nevím.31

Podle serveru zdopravy.cz se sloupy na náměstí vztyčily proto, že se při přípravě stavby nepodařilo dohodnout s majiteli okolních domů na obnovení úchytů trolejí do fasády. Problémem je už však i samotná lokace trati, jelikož přes Václavské náměstí vede po střešní desce podchodu a jednoho ze vstupů do stanice metra Můstek. Sloupy tak nemohou mít hluboké základy a musí jich vzniknout více, píše web.

Řidiči přišli zavzpomínat

Projekt obnovy horní poloviny Václavského náměstí spojený s návratem tramvají představil ve čtvrtek pražský magistrát široké veřejnosti. Na akci, kde promluvili architekti, ale zazněly třeba i písně skupiny O5 a Radeček, se sešli bývalí i současní řidiči tramvají, kteří vzpomínali na dobu, kdy tu ještě soupravy jezdily.

„Naposledy jsem na Václavském náměstí projel tramvají v prosinci 1980, byla to tehdy linka číslo 19. Byl to černý den pro pražskou hromadnou dopravu. Všechny linky se odklonily přes Spálenou a Karlovo náměstí, kde pak docházelo k pravidelným tramvajovým zácpám,“ říká Vladislav Borek, dnes již bývalý řidič tramvaje.

Součástí akce je také panelová výstava. Na ní si mohou lidé prohlédnout fotografie z dob, kdy tramvaje po náměstí ještě jezdily. Celou výstavu vede Ondřej Šefců, který říká: „Poprvé zde jezdila tzv. koňka, neboli vůz tažený koňmi. Díky Františku Křižíkovi tu však od 90. let 19. století jezdila elektrická tramvaj. Mezi tím byly také pokusy s parními či šlapacími tramvajemi.“

Třicet tisíc pasažérů denně

Proměna horní části Václavského náměstí začala letos v červnu, po 40 letech se na ni tak vrátí tramvajová trať. Kompletní proměna této části náměstí přinese také třeba další stromořadí nebo rozšířený prostor pro pěší. V počátcích provozu tramvají se počítá s 30 tisíci pasažéry denně.

Startuje stavba tramvajové trati na Václaváku, denně sveze 30 tisíc lidí

Pravděpodobně tudy budou projíždět tři linky. „První z nich sem bude jezdit z Újezda, Národní třídy a Lazarské, a tato místa tak propojí s Vinohradskou ulicí. Druhá linka pojede z Vršovic, mine sochu sv. Václava a dojede na náměstí Republiky, výhledově až na Strahov. A třetí linka, číslo 6, která dnes ze středu Václavského náměstí jezdí na I. P. Pavlova oklikou přes Karlovo náměstí, pojede kratší cestou kolem ‚koně‘,“ dodává náměstek ředitele organizace Ropid Martin Šubrt.

Nové úseky tratě se napojí na ty stávající uprostřed náměstí a povedou nahoru v místech, kde je dnes vozovka. Tu stavaři během rekonstrukce zúží na úkor chodníků a tramvaje budou spolu s auty sdílet jeden pruh. Výrazně tedy ubude parkovacích míst.

Tramvajová trať následně překlene magistrálu, napojí se na již existující koleje mezi budovami Národního muzea a vozy pojedou dál do Vinohradské ulice.

Celá proměna této lokality by měla vyjít na 1,239 miliardy korun. Město ale má šanci, že zaplatí pouhý zlomek částky. DPP totiž podal žádost o spolufinancování projektu z Fondu soudržnosti EU, ze kterého by město mohlo obdržet až 1,1 miliardy korun.

Autoři:
zpět na článek