Startuje stavba tramvajové trati na Václaváku, denně sveze 30 tisíc lidí

  16:54
Na horní část Václavského náměstí se po 40 letech vrátí tramvajová trať. Stavbu dnes slavnostně zahájili zástupci hlavního města a dopravního podniku. Kompletní proměna této části náměstí přinese kromě nové tratě také třeba další stromořadí nebo rozšířený prostor pro pěší.

Vizualizace nové tramvajové trati na Václavském náměstí | foto: DPP

Byl prosinec 1980 a po tramvajové trati v horní části Václavského náměstí projela poslední souprava. Tehdejší vedení metropole totiž rozhodlo, že na obsluhu této oblasti postačí nově zprovozněná linka metra A a tramvajovou trať, která zde byla od roku 1884, zrušilo. Už za tři roky by se sem ale tento dopravní prostředek měl vrátit.

„Prakticky ihned po zrušení tratě se ukázalo, že metro je sice skvělé pro cestování na delší vzdálenosti, ale místní veřejná doprava v centru města se zrušením trati na Václavském náměstí zhoršila. Zejména v běžném provozu i při operativních odklonech a výlukách chybělo propojení horní poloviny náměstí do Vinohradské ulice,“ vysvětluje člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský s tím, že obnově trati se během let věnovalo mnoho různých studií.

Denně 30 tisíc pasažérů

Podle náměstka ředitele organizace Ropid Martina Šubrta by zde poptávka cestujících mohla být vyšší než třeba v případě metra do Motola. V počátcích provozu tramvají totiž Ropid počítá s 30 tisíci pasažéry denně, přičemž jich může následně ještě přibývat.

  • V sobotu 29. června 2024 od zhruba 4.30 bude obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Vodičkova – Jindřišská.
  • DPP proto tento víkend nainstaluje kolejový přejezd, aby od pondělí 1. července mohl zajistit provoz tramvají nově zavedenou dočasnou linkou č. 39, která bude v denním provozu pendlovat na trase Kotlářka – Anděl – Újezd – Národní třída – Lazarská – Vodičkova.
  • Kvůli opravě kolektorů vybuduje dopravní podnik obdobné zařízení v Jindřišské ulici až 15. července.
  • Od 16. července zde bude v denním provozu zavedena dočasná linka 35, která obslouží trasu Vozovna Žižkov – Biskupcova – Olšanské náměstí – Hlavní nádraží – Václavské náměstí.
  • Do doby, než budou nainstalované kolejové přejezdy, zavede dopravní podnik náhradní autobusovou linku X35, která bude jezdit po trase Senovážné náměstí – Jindřišská – Václavské náměstí – Hlavní nádraží – Senovážné náměstí.
  • Kompletní přehled výluk je dostupný na webu DPP.

„Pravděpodobně tudy budou projíždět tři linky a budou to opravdu velmi zajímavá spojení,“ sděluje Šubrt.

„První z nich sem bude jezdit z Újezda, Národní třídy a Lazarské, a tato místa tak propojí s Vinohradskou ulicí. Druhá linka pojede z Vršovic, mine sochu sv. Václava a dojede na náměstí Republiky, výhledově až na Strahov. A třetí linka, číslo 6, která dnes ze středu Václavského náměstí jezdí na I. P. Pavlova oklikou přes Karlovo náměstí, pojede kratší cestou kolem ‚koně‘,“ dodává.

Nové úseky tratě se napojí na ty stávající uprostřed náměstí a povedou nahoru v místech, kde je dnes vozovka. Tu stavaři během rekonstrukce zúží na úkor chodníků a tramvaje budou spolu s auty sdílet jeden pruh. Výrazně tedy ubude parkovacích míst.

Tramvajová trať následně překlene magistrálu, napojí se na již existující koleje mezi budovami Národního muzea a vozy pojedou dál do Vinohradské ulice.

Zúžená magistrála

Spolu s pracemi na povrchu chce dopravní podnik opravit i některé části metra, konkrétně vestibul stanice Můstek ve střední části náměstí a vestibul stanice Muzeum. „Obnovíme zde podhledy, vyměníme rozvody a osvětlení, ve vestibulu stanice Muzeum vybudujeme nové toalety i informační centrum DPP,“ sdělil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Dělníci se pustí do práce již tuto sobotu. Rekonstrukce bude probíhat na třech místech najednou a přinese komplikace nejen v rámci městské hromadné dopravy, ale pocítí ji i motoristé.

Přeplněné spoje MHD komplikují dopravu v Praze 4, výrazně pomůže až metro D

Od sobotního rána bude obousměrně přerušen provoz na tramvajové trati v úseku Vodičkova – Jindřišská. Během výluky tam dělníci nejen připraví koleje na napojení nového úseku přímo na náměstí, ale také opraví trať ve Vodičkově ulici od Václavského náměstí až po křižovatku s ulicí Palackého.

Souběžně s tím se začne pracovat v prostoru mezi vozovkami na náměstí, a to od křižovatky s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí až po křižovatku s Opletalovou ulicí.

Největší dopravní komplikace pro řidiče ale přinese oprava stropní desky nad vestibulem stanice metra Muzeum, nad kterým vede severojižní magistrála. V důsledku toho se zúží průjezd Wilsonovou ulicí ze tři pruhů na dva.

Zároveň nebude možné od 15. července sjet z magistrály na náměstí z Wilsonovy ulice, jako to řidiči dělají nyní. Vjezd i výjezd bude od té chvíle na jedné straně u křižovatky s Mezibranskou ulici, tedy bráno ve směru jízdy až za sochou sv. Václava.

Lítačka s obkladem. Vyjde limitovaná edice karet k 50. výročí provozu metra

„Stavbu by šlo za ideálních podmínek zrealizovat rychleji, ale za cenu úplného uzavření magistrály i samotného Václavského náměstí, což si nemůžeme dovolit, ale ani to nechceme,“ uzavírá Witowski.

Celá proměna této lokality by měla vyjít na 1,239 miliardy korun. Město ale má šanci, že zaplatí pouhý zlomek částky. DPP totiž podal žádost o spolufinancování projektu z Fondu soudržnosti EU, ze kterého by město mohlo obdržet až 1,1 miliardy korun.

Autor: