Byl prosinec 1980 a po tramvajové trati v horní části Václavského náměstí projela poslední souprava. Tehdejší vedení metropole totiž rozhodlo, že na obsluhu této oblasti postačí nově zprovozněná linka metra A a tramvajovou trať, která zde byla od roku 1884, zrušilo. Už za tři roky by se sem ale tento dopravní prostředek měl vrátit.
„Prakticky ihned po zrušení tratě se ukázalo, že metro je sice skvělé pro cestování na delší vzdálenosti, ale místní veřejná doprava v centru města se zrušením trati na Václavském náměstí zhoršila. Zejména v běžném provozu i při operativních odklonech a výlukách chybělo propojení horní poloviny náměstí do Vinohradské ulice,“ vysvětluje člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský s tím, že obnově trati se během let věnovalo mnoho různých studií.
Denně 30 tisíc pasažérů
Podle náměstka ředitele organizace Ropid Martina Šubrta by zde poptávka cestujících mohla být vyšší než třeba v případě metra do Motola. V počátcích provozu tramvají totiž Ropid počítá s 30 tisíci pasažéry denně, přičemž jich může následně ještě přibývat.
|
„Pravděpodobně tudy budou projíždět tři linky a budou to opravdu velmi zajímavá spojení,“ sděluje Šubrt.
„První z nich sem bude jezdit z Újezda, Národní třídy a Lazarské, a tato místa tak propojí s Vinohradskou ulicí. Druhá linka pojede z Vršovic, mine sochu sv. Václava a dojede na náměstí Republiky, výhledově až na Strahov. A třetí linka, číslo 6, která dnes ze středu Václavského náměstí jezdí na I. P. Pavlova oklikou přes Karlovo náměstí, pojede kratší cestou kolem ‚koně‘,“ dodává.
Nové úseky tratě se napojí na ty stávající uprostřed náměstí a povedou nahoru v místech, kde je dnes vozovka. Tu stavaři během rekonstrukce zúží na úkor chodníků a tramvaje budou spolu s auty sdílet jeden pruh. Výrazně tedy ubude parkovacích míst.
Tramvajová trať následně překlene magistrálu, napojí se na již existující koleje mezi budovami Národního muzea a vozy pojedou dál do Vinohradské ulice.
Zúžená magistrála
Spolu s pracemi na povrchu chce dopravní podnik opravit i některé části metra, konkrétně vestibul stanice Můstek ve střední části náměstí a vestibul stanice Muzeum. „Obnovíme zde podhledy, vyměníme rozvody a osvětlení, ve vestibulu stanice Muzeum vybudujeme nové toalety i informační centrum DPP,“ sdělil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Dělníci se pustí do práce již tuto sobotu. Rekonstrukce bude probíhat na třech místech najednou a přinese komplikace nejen v rámci městské hromadné dopravy, ale pocítí ji i motoristé.
Přeplněné spoje MHD komplikují dopravu v Praze 4, výrazně pomůže až metro D |
Od sobotního rána bude obousměrně přerušen provoz na tramvajové trati v úseku Vodičkova – Jindřišská. Během výluky tam dělníci nejen připraví koleje na napojení nového úseku přímo na náměstí, ale také opraví trať ve Vodičkově ulici od Václavského náměstí až po křižovatku s ulicí Palackého.
Souběžně s tím se začne pracovat v prostoru mezi vozovkami na náměstí, a to od křižovatky s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí až po křižovatku s Opletalovou ulicí.
Největší dopravní komplikace pro řidiče ale přinese oprava stropní desky nad vestibulem stanice metra Muzeum, nad kterým vede severojižní magistrála. V důsledku toho se zúží průjezd Wilsonovou ulicí ze tři pruhů na dva.
Zároveň nebude možné od 15. července sjet z magistrály na náměstí z Wilsonovy ulice, jako to řidiči dělají nyní. Vjezd i výjezd bude od té chvíle na jedné straně u křižovatky s Mezibranskou ulici, tedy bráno ve směru jízdy až za sochou sv. Václava.
Lítačka s obkladem. Vyjde limitovaná edice karet k 50. výročí provozu metra |
„Stavbu by šlo za ideálních podmínek zrealizovat rychleji, ale za cenu úplného uzavření magistrály i samotného Václavského náměstí, což si nemůžeme dovolit, ale ani to nechceme,“ uzavírá Witowski.
Celá proměna této lokality by měla vyjít na 1,239 miliardy korun. Město ale má šanci, že zaplatí pouhý zlomek částky. DPP totiž podal žádost o spolufinancování projektu z Fondu soudržnosti EU, ze kterého by město mohlo obdržet až 1,1 miliardy korun.