Za jízdy se držte a netelefonujte nahlas. Hravá kampaň cílí na cestující MHD - regiony.impuls.cz

Za jízdy se držte a netelefonujte nahlas. Hravá kampaň cílí na cestující MHD

  17:40
S novým konceptem, jak vštípit cestujícím pravidla správného a bezpečného chování v městské hromadné dopravě, přišla Pražská integrovaná doprava. S pomocí režiséra Štěpána Zálešáka vznikla videa, která s hravou nadsázkou upozorňují na nejčastější nešvary. Spoty jsou k vidění na internetu a snaží se oslovit co největší množství cestujících.
PIDiatr Mh.D. Blaž Vršnik o setrvačnosti | (0:50) | video: PID

„Nyní je na Youtube k vidění šest různých videí, každé dlouhé maximálně minutu. Ukazují situace, které se reálně v hromadné dopravě dějí. Jako například, jaké je pro matky s dětmi či kočárkem nastupování do vozů nebo proč se vyplatí se za jízdy držet,“ řekl mluvčí ROPID Filip Drápal.

Podle jeho slov mají videa u veřejnosti velmi dobré ohlasy, a proto se plánují i další. Nelze je sice sdílet na obrazovkách v MHD nebo na zastávkách, kde jsou čistě informační panely. PID ale plánuje spolupráci s magistrátem nebo obvodními radnicemi tak, aby bylo možné videa sdílet na webech městských částí. K vidění jsou také na Facebooku, Twitteru a Instagramu. Videa také na svém facebookovém profilu sdílí Magistrát hlavního města Prahy.

Nápad vznikl přímo u týmu ROPID, scénáře pak rozpracoval režisér Štěpán Zálešák a videa vytvořila agentura HOFO. Sérií cestující provází behaviorální specialista PIDiatr Mh.D Blaž Vršnik v podání herce Jana Vondráčka, který také nově namluvil hlášení pro pražskou hromadnou dopravu.

Cílem kampaně se sloganem „Udělejte pidiKrůček pro lepší cestování“ je pokusit se přesvědčit cestující k vzájemné ohleduplnosti a přimět je k tomu, aby si uvědomili některé chyby, které mnozí dělají třeba nevědomky.

„Zkrátka, aby se všem cestovalo příjemněji bez zbytečných negativních zážitků, a také aby lidé lépe pochopili některá specifika dopravy, jako že třeba řidič nemůže vidět vše a má omezený výhled z vozu - například když lidé dobíhají tramvaj nebo nastupují s kočárkem,“ vysvětlil Drápal.

PIDiatr Mh.D. Blaž Vršnik o ženách matkách | (0:40) | video: PID

Jedno z videí se zbývá tématem držení se za jízdy. Jednoduchá věc, kterou většina z nás slýchá od dětství. Přitom se podle mluvčího ročně zraní desítky lidí právě proto, že se při jízdě v prostředcích MHD ničeho nedrží.

„Bohužel takové případy jsou zejména u autobusů, kde je brzdná síla ještě o mnoho vyšší než u tramvají. Držení se za jízdy nebo správné umístění zavazadel nebo kočárků pak pomáhá případná zranění eliminovat nebo snížit jejich následky,“ upozornil Drápal.

Další z videí se věnuje třeba hlasitému telefonování ve vozech, které může být pro velkou část spolucestujících rušivé či nepříjemné.

PIDiatr Mh.D. Blaž Vršnik o štěbetavých influencerech | (0:55) | video: PID

Kampaň se snaží cílit na co největší skupinu cestujících. Hlavně na ty, kteří jsou „schopni vnímat a uvědomit si, jak by se mohli chovat lépe, aby ostatním cestujícím co nejméně překáželi nebo je co nejméně obtěžovali.“

Podle Drápala si zástupci PID nedělají iluze, že by oslovili i ty nejhorší provinilce nebo že by se jim povedlo je donutit ke změně chování. Doplňuje ale, že takových lidí je výrazná menšina.

Autor: