iDNES.cz

VIDEO: Tři koleje, lávky pro pěší i cyklisty. Takhle má vypadat most na Výtoni

  10:58
Správa železnic pokračuje v přípravách nové podoby železničního mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem. Chystaný návrh společnosti 2T engineering má již virtuální podobu. Ještě ale čeká na další posudky. Kromě standardního Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) se bude hodnotit také dopad na kulturní dědictví UNESCO.

„Tyto procesy budeme v letošním roce realizovat i za účasti veřejnosti. Kromě toho bychom také rádi pokračovali v projektové dokumentaci mostu, abychom od roku 2026 mohli zahájit realizaci,“ uvedl Pavel Paidar, ředitel odboru modernizace staveb ze Správy železnic.

Od roku 2010 se dvakrát Správa železnic neúspěšně pokusila památkovou ochranu sejmout. Odborníci hovoří o tom, že jasno nemusí být ani letos. V Česku totiž chybí experti na metodiku UNECSO a ti ze zahraničí zase nejsou seznámeni s historickým vývojem na Smíchově a Podvyšehradím.

„Základní vizí našeho týmu bylo navrhnout přes Vltavu jeden symetrický most na stávajících pilířích s minimalistickou elegantní konstrukcí nekonkurující historickým ikonám. Druhou naší vizí bylo vytvořit městotvorný most s bulváry na mostě i na jeho předpolích, s minimálním prostorem pro železnici a maximálním prostorem pro pěší a cyklisty,“ vysvětlila autorka vítězného návrhu mostu Iveta Torkoniaková.

Na severní straně mostu vznikne bezbariérovou stezkou se smíšeným provozem propojení celé řešené území od vyšehradského nádraží až hluboko na Smíchov, kde vzniká z bývalé železniční tratě nová cyklistická stezka. Na jižní straně mostu má být chodník pro pěší obdobně propojující celé území.

Cyklostezka i chodník mají šířku 3,5 metru a jsou horizontálně vedeny ve výšce, která umožní propojení obou břehů i v době povodní. Další dvě lávky, tentokrát obloukové, široké tři metry propojují oba břehy řeky. Ze všech lávek je otevřený výhled na město.

Chodci, cyklisté i sportovci

Velká změna čeká výtoňské předpolí, novinkou bude železniční zastávka Výtoň, kulturní prostor pod mostem a zázemí v klenbách památkově chráněného kamenného viaduktu. Park při jižní straně mostu bude přetvořen v příjemný odpočinkový prostor s výtvarnými artefakty. Při severní straně mostu je naplánovaná pěší zóna.

Další proměnou má potom projít smíchovské okolí mostu, kde má místo stávajícího valu vyrůst areál volného času se sportovní tématikou a potřebným zázemím. Podél nového mostu je ze severní strany cyklostezka a z jižní volný prostor propojený se sportovišti, doplněný zelení, industriálním mobiliářem a fontánami. Výraznými prvky v prostoru jsou umělecké lampy.

Líbí se vám navrhovaná podoba výtoňského mostu?

celkem hlasů: 1443

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00středa 31. července 2024. Anketa je uzavřena.

Ano.1279
Ne.148
Osud výtoňského mostu mě nezajímá.16

Zanedbaný most v současnosti neslouží svému původnímu účelu a vlaky po něm musí projíždět sníženou dvacetikilometrovou rychlostí. Praha je navíc pro průjezd nákladních vlaků až na výjimky zablokovaná. Sešly se zde dva problémy. Prvním jsou technická omezení na výtoňském mostě a druhým pak plánovaná rekonstrukce nedalekého branického mostu (nazývaného též Most inteligence), které jsou jediné umožňující průjezd elektrických nákladních vlaků.

Řešit se bude navíc to, zdali bude nový most mít dvě, nebo tři koleje. K příznivcům výstavby nového tříkolejného mostu se řadí i objednatel osobních vlaků, Středočeský kraj. „Požadujeme zbourání stávajícího mostu a postavení moderního nového, jehož návrh vzešel z architektonické soutěže. Nedělejme z Česka technický skanzen,“ apeloval na sklonku loňského roku náměstek pro osobní dopravu Pavel Borecký.

Proti celému projektu se staví iniciativa Nebourat, která přišla s peticí jedenadvaceti tisíc podpisů. Ministr dopravy Kupka Martin Kupka ji odmítl. Existuje však i druhá iniciativa Výtoň 21 s cílem přispívat k modernizaci pražské Výtoně jako klidného místa pro život ve 21. století. Zakládajícími členy jsou zejména starousedlíci, majitelé bytů či lidé, kteří na Výtoni vyrostli a dodnes je pro ně Výtoň místem pro práci a odpočinek.

Konec diskusí. O osudu železničního mostu na Výtoni rozhodne UNESCO

Ti zmiňují i možný střet zájmů architekta Petra Teje, jehož návrh v architektonické soutěži neuspěl. Spoluautor Štvanické lávky Tej se nyní angažuje jako zachránce národní kulturní památky.

Praha nicméně o historickou památku nepřijde. Praha zkoumá dvě lokality v Modřanech, kam by mohl být památkově chráněný, ovšem rozpadající se most přemístěn. Jde o místa nad a pod plavební komorou v místě, kde jsou nyní přívozy.

Autor:
zpět na článek