Zářící SOS štítky. Železničáři testují upravené označení přejezdů

  15:14
Je pátek 5. dubna večer, na železničním přejezdu v ulici U Závor v Neratovicích jdou dolů závory, ale zároveň mezi ně vjíždí tmavý volkswagen. Auto uvázne přímo v kolejišti, řidič stačí utéct, vlak přijíždějící od Prahy už ale nikdo nemůže zastavit. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, přestože ve vlaku cestovalo sedmnáct lidí.

Správa železnic testuje nové štítky na přejezdech (20. června 2024) | foto: Správa železnic

Právě pro takové situace, ale i pro případ vážnějších událostí jsou na přejezdech identifikační štítky. Správa železnic (SŽ) se je nyní chystá vylepšit. Pro pilotní projekt nového značení si vybrala křížení kolejišť se silnicemi v kraji.

„V tuto chvíli jsme novými reflexními štítky vybavili patnáct přejezdů na území Středočeského kraje,“ říká mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Kromě centrálního regionu otestují správci českých kolejišť novinku rovněž na Plzeňsku a Karlovarsku. Dohromady je umístí na více než dvou desítkách míst.

„Pilotní instalace nám v současnosti pomáhají potvrdit správné nadefinování parametrů samolepek. To poslouží jako podklad pro veřejnou zakázku na dodávku 22 tisíc samolepek na obnovu polepu všech železničních přejezdů a přechodů v Česku,“ dodává mluvčí.

Autobus s lidmi na blikající přejezd nenajel, koriguje policie líčení svědkyně

V kraji je vyzkoušejí například v Uhlířských Janovicích na Kutnohorsku, ve Lhotce na Mělnicku, Zbečně na Rakovnicku či v Kamenných Žehrovicích. „Záměrně jsme vybrali různé typy přejezdů, tedy jak přejezdy zabezpečené závorami, tak přejezdy označené křížem, abychom nové reflexní nálepky vyzkoušeli na obou základních typech přejezdů,“ vysvětluje Eberl Friebová.

Po vyhodnocení zmiňované pilotní fáze bude výlep pokračovat na dalších místech. Do konce roku by měly být vylepšeny všechny přejezdy v Česku.

Takzvané identifikační štítky nicméně nejsou na tuzemských přejezdech novinkou. Osazena jsou jimi všechna křížení v republice už přibližně patnáct let. Ty nové ovšem mají být mnohem lépe vidět.

„Použijeme nové polepy, které jsou díky reflexnímu povrchu dobře vidět také v noci. Na jejich výsledné podobě se podíleli odborníci na grafiku,“ oznámili zástupci SŽ s tím, že projekt spustili u příležitosti Mezinárodního dne bezpečnosti na přejezdech, který každoročně připadá na začátek června.

Červenou na přejezdu smrti ignorovalo za čtvrt roku téměř čtyřicet řidičů

Značení slouží k rychlé identifikaci místa v případech, kdy lidé potřebují urychleně zavolat na tísňovou linku. Právě proto číselné označení přejezdu doplňuje ještě zelená samolepka s piktogramem telefonu a číslem SOS linky 112.

Letos zabezpečí 12 přejezdů

Kromě uvedené novinky SŽ investuje nemalé částky do zabezpečení samotných přejezdů. Nechráněná křížení opatřuje závorami nebo alespoň světelnou signalizací.

Viditelná čísla přejezdů

Identifikační štítky s číslem přejezdu se vylepují na zadní stranu signalizačních světel nebo výstražných křížů. Označení doplní ještě zelená samolepka s piktogramem telefonu a číslem linky 112 (SOS 112). Lépe viditelné štítky aktuálně Správa železnic vylepí zhruba na 20 přejezdech ve Středočeském, Plzeňském a Karlovarském kraji. Jde o testovací provoz. Železničáři je pak plánují objednat pro všechny přejezdy v Česku, vytisknout by se mělo na 22 tisíc kusů

Za loňský rok na to železničáři vyčlenili 2,2 miliardy korun. Peníze vystačily na úpravu 124 přejezdů ve všech krajích. Letos by k nim měla přibýt další stovka míst. Plánovaná investice má dosáhnout 1,8 miliardy.

Ve středních Čechách jich v roce 2023 zrekonstruovali osmnáct. „Letos máme prozatím zasmluvněnou úpravu dvanáct křížení, jejich počet se ale ještě může měnit,“ upozorňuje Nela Eberl Friebová. K modernizaci má dojít na trati mezi Kolínem a Ledečkem. Konkrétně se lepšího zabezpečení dočkají řidiči na železničním přejezdu v Hatích. Ten je doposud označený pouze značkou ve tvaru kříže a značkou stop.

Železničáři se pak pustí také do několika křížení kolejí se silnicemi v úseku Kladno – Kladno-Ostrovec. Jde třeba o přejezd v místě zvaném V lese, dále pak přejezd Petra Bezruče, který by měl nahradit silniční podjezd. SŽ pak zabezpečí rovněž křížení s tratí v Kladně-Ostrovci.

I tak patří nehody na přejezdech k těm s nejhoršími následky. A to navzdory opakovaným apelům policie i odborníků na bezpečnost silničního provozu. „Ze statistik plyne, že za většinu střetů mohou řidiči aut. Hlavní je nikam nespěchat a vždy se pořádně rozhlédnout,“ shodují se odborníci z BESIP.

Ve výčtu nebezpečných přejezdů v Česku shodou okolností opět figurují zmiňované Neratovice. Na křížení u ulic Mládežnická a Kojetická došlo v posledních letech ke čtyřem střetům s vlakem.