iDNES.cz

Složitě postaví, pak zbourají. V Ústí roste dočasná lávka za 100 milionů

  9:00,  aktualizováno  11:20
Délka téměř 171 metrů, šířka přes 5 metrů, váha okolo 200 tun. To jsou základní parametry provizorní lávky, která po dobu oprav mostu Edvarda Beneše v Ústí nad Labem spojí čtvrť Střekov s centrem města. Její výstavba není zrovna jednoduchou operací. Bude stát skoro sto milionů. A asi po dvou letech se zbourá.

Ocelová bárka, tedy podpěra lávky složená z řady pilot, už uprostřed řeky stojí. Stavební práce probíhají i na obou březích Labe.

„Výstavba konstrukce v korytě řeky je obtížná, práce komplikuje neustále se měnící hladina vody. Nejdříve bylo potřeba vytvořit štětovnicové stěny (stavební konstrukční prvek), které jsou zasazeny do hloubky pět metrů a které ochrání konstrukci základu,“ popisuje náročnost prací Radim Mana, mluvčí společnosti Metrostav, která lávku staví.

„Po dokončení části štětovnicových stěn se začalo se zasazením ocelových profilů, které se opřely do skalního podloží v hloubce sedm metrů,“ dodává s tím, že na bárkách se postaví ocelový pilíř, který bude celou lávku podpírat. Konstrukce pilíře v korytě řeky bude chráněna svařovaným pažením, aby v případě povodní odolala dvacetileté vodě.

Samotná lávka bude složena ze tří polí, přičemž nejdelší měří 67 metrů. Přístupová rampa pro chodce a cyklisty ze střekovské strany je dlouhá zhruba 62 metrů, rampa ve směru z centra pak 44 metrů.

„Celá lávka se postupně smontuje a vysune ze střekovské strany na druhý břeh Labe. Jakmile se ukončí výsuv, přesunou se na ni dočasně všechny inženýrské sítě, které se momentálně nacházejí na mostu Edvarda Beneše,“ vysvětluje Mana. Hotovo má být do konce října.

Ze Střekova do centra města a naopak se dostanou po lávce s dřevěnou podlahou i lidé na invalidním vozíku nebo s kočárky. Přístup na ni bude bezbariérový, na krajích bude nainstalována také zarážka pro slepeckou hůl. Přechodu se tak nemusí bát ani handicapovaní. Mluvčí také doplnil, že kvůli bezpečnosti budou na trase mimo lávku na jedné straně betonová svodidla, na druhé provizorní zábradlí.

Z Benešova mostu v Ústí zůstane jen nosný oblouk, zbytek dělníci zbourají

Náklady na stavbu provizorní lávky a následnou demontáž po zhruba dvou letech vyjdou na více než 97 milionů korun. „Lávka byla vyprojektována jako dočasná, výstavba trvalé by byla finančně nákladnější,“ uvedl Mana s tím, že na začátku stavby se o této variantě diskutovalo.

„Ale dospělo se k závěru, že trvalá lávka na tomto místě nezapadá do konceptu dopravní obslužnosti města,“ dodal.

21. prosince 2023

zpět na článek