iDNES.cz

Trasa je pro nás likvidační, děsí obec návrh rychlodráhy. Zvažuje soud

  10:10
Přípravu a stavbu rychlodráhy z Prahy do Drážďan a dál mohou provázet a zdržet i soudy. Na setkání s ministrem dopravy Martinem Kupkou to v krajním případě nevyloučila starostka Chlumce na Ústecku Veronika Srnková (Šance pro Chlumec). Město se bojí, že trať, která se do Krušných hor „zařízne“ poblíž centra obce, způsobí místním problémy.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při setkání ohledně chystané rychlodráhy z Prahy do Drážďan (červen 2024) | foto: Miloslava Hálová, MF DNES

Rychlodráha se má začít stavět v roce 2030. Zastupitelé Ústeckého kraje projednají 24. června důležitý dokument aktualizace Zásad územního rozvoje (ZÚR).

Chlumec má zhruba pět tisíc obyvatel a v blízkosti zdejších domů by měl stát portál Krušnohorského tunelu. „Pokud krajští zastupitelé schválí aktualizaci zásad územního rozvoje s jedinou navrženou trasou přes Chlumec, jsme připraveni obrátit se na soud,“ uvedla Srnková.

„Nejsme proti vysokorychlostní trati, ale navrhovaná trasa je pro naše město likvidační,“ dodala starostka s tím, že si radnice nechala zpracovat variantu, kdy by se portál Krušnohorského tunelu posunul od obydlené oblasti směrem k části Český Újezd a zároveň se zrušila odbočka trati na Teplice, která má do tunelu svádět veškerou nákladní dopravu.

„I když na propagačních letáčcích Správy železnic nikde nenajdeme nákladní vlak a celá PR strategie byla směřována na to, že tady půjde pouze o osobní dopravu, mělo by Krušnohorským tunelem projet až 150 nákladních vlaků denně,“ říká starostka.

Rychlotrať do Drážďan citelně podražila. Zrychlí ale spoje do regionů

S naplánovanou trasou vysokorychlostní trati nesouhlasí například ani Trnovany nebo Křešice na Litoměřicku. Podle zástupců obcí s nimi Správa železnic nejedná, nehledá kompromisy a pouze prosazuje své návrhy.

Jedním z řešení, které obce kolem plánované vysokorychlostní trati navrhují, by mohlo být stažení návrhu na změnu Zásad územního rozvoje a dopracování celého projektu.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) to však nepřipadá v úvahu. „Riziko, které by to přineslo, nedává naději dodržet sliby vůči Německu zrealizovat vysokorychlostní trať a Krušnohorský a Středohorský tunel. Ale určitě budeme hledat technická řešení, jak zajistit, aby dopad stavby v tom území byl co nejmenší,“ vysvětlil ministr s tím, že variantu navrženou Chlumcem, kdy by se oddálil samotný portál tunelu od zástavby ve městě, budou ještě prověřovat.

Zkušenosti z jiných staveb podle něj nicméně ukazují, že každá z variant má nějaká „ale“. „A není to tak, že bychom před tím zabouchli dveře,“ poznamenal Kupka.

Přes 650 námitek a připomínek

Kvůli stavbě vysokorychlostní trati vznikly už v loňském roce dvě pracovní skupiny složené ze zástupců obcí, Ústeckého kraje, ministerstva i Správy železnic. Ty měly do projektu zapracovat připomínky měst a obcí. Výsledky jejich práce chce ministr představit krajským zastupitelům 20. června.

Pokud Správou železnic navržená trasa vysokorychlostní trati nebude zastupitelstvem schválena, obávají se starostové dotčených obcí, že stát v tomto případě uplatní schválený liniový zákon a přímo rozhodne.

„Pokud bych byla krajský zastupitel a končilo mi volební období, tak bych do kladného rozhodnutí nešla. K návrhu zásad územního rozvoje přišlo na kraj přes 650 námitek a připomínek. To už je přece signál, že je něco špatně,“ uvedla starostka Chlumce.

Celá trasa vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan měří 137 kilometrů. Stavět by se mělo začít v roce 2030, se zprovozněním Krušnohorského tunelu se počítá v roce 2039. Po celé délce trati by vlaky měly začít jezdit v roce 2045. Z Prahy do Ústí nad Labem se cesta vlakem zkrátí na půl hodiny.

zpět na článek