Chybějící úsek byl součástí železniční trati z Freibergu do Mostu. Demontován byl už v roce 1945 po příjezdu Rudé armády.
„Vznikne základní dokumentace železničních objektů a souvisejících technických kulturních památek na obou stranách hranice. A také expertíza právních a majetkových poměrů pozemků na chybějícím úseku železniční trati,“ uvedl manažer projektu Petr Fišer.
3. července 2020 |
Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvTyto dokumenty mají doplnit studii proveditelnosti obnovení trati, kterou předložilo německé ministerstvo dopravy. „Studie se soustředí zejména na ekologii a financování, ale bohužel neřeší vlastnické a právní otázky,“ vysvětlil Fišer s tím, že zásadní je to, že německé ministerstvo dopravy konstatovalo, že dostavba chybějící trati je možná.
Jedním z dalších výstupů projektu bude návrh na opravu a nové využití opuštěných železničních objektů a návrh jak je zapojit do regionálního cestovního ruchu. „Opuštěné objekty rychle degradují a naší snahou je pro ně najít užitečné využití a vhodného vlastníka,“ zmínil Fišer.
Nejvíce nevyužívaných budov je podle něj na české straně. „Saská strana má budovy v pořádku, ale nemá dostavěný úsek. Na české straně vede dráha k hranicím, ale objekty chátrají,“ doplnil.
Jednou z nich je třeba historicky cenná nádražní budova v Louce u Litvínova, kterou od roku 2020 Správa železnic nevyužívá a nyní má přejít z majetku státu na Ústecký kraj. Kraj chce nádražní budovu opravit a vzniknout tam má tematická expozice.
Náměstek hejtmana Jiří Řehák (Spojenci pro kraj) uvedl, že Ústecký kraj má přidělenou dotaci z fondu Spravedlivá transformace na projektovou dokumentaci, která bude řešit opravu budovy a vytvoření muzejní expozice. Náklady na její pořízení jsou okolo 5,3 miliony korun. „Do budoucna máme šanci získat dotační peníze i na samotnou realizaci,“ doplnil náměstek.
Na seznamu nevyužívaných objektů jsou třeba také výpravní budova v Oseku, nádraží, výtopna, vodárna či strážní domek v Hrobu, dřevěné skladiště či nádrže na vodu v Dubí, výpravní budova ve stanici Mikulov – Nové město a nádražní budova na Moldavě.
8. září 2019 |
Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvO obnově chybějícího železničního úseku, který vede na německé straně hor a který byl demontován v roce 1945, se mluví již od 90. let 20. století. Kdy by mohlo k realizaci dojít, není v tuto chvíli jasné.
„Jakmile bude studie proveditelnosti dopracovaná, tak je to další startovací plocha. Ale to rozhodnutí je čistě politické a naším úkolem je téma politikům stále připomínat,“ dodal Fišer s tím, že o obnovení tratě mají obce podél trati na německé i české straně hor velký zájem.
3. srpna 2021 |