iDNES.cz

Místo proměn, odvahy a strachu. Galerie představuje les v mnoha podobách

  7:08
Ve stínu stromů zní název hlavní výstavy letní sezony Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích. Rozsáhlá instalace, která představí atraktivní námět lesa, lesního porostu a krajiny v českém výtvarném umění od 19. století až po současnost, bude k vidění až do 29. září.

„Lesy od nepaměti obklopovaly lidská sídliště, lidé je proto zasazují do svých konceptů vedoucích k porozumění sobě i světu. Od antiky jsou lesy chápány jako divoký protipól civilizace a současně nepřestávají být zdrojem užitku,“ říká autorka koncepce výstavy a kurátorka Alena Beránková.

Kromě obrazů si návštěvníci budou moci prohlédnout také kresby, grafiky, fotografie a plastiky patřící do sbírek litoměřické galerie, vystaveny jsou však i zápůjčky z významných českých galerií, od soukromých sběratelů i z ateliérů samotných umělců.

„Mezi vybranými umělci najdeme klasiky 19. století – Adolfa Kosárka, Antonína Mánesa, Bedřicha Havránka, Julia Mařáka či Václava Brožíka, stejně jako zástupce nejmladší tvůrčí generace – Kateřinu Sýsovou, Jana Uldrycha, Jana Vytisku či Adama Kašpara,“ líčí produkční galerie Barbora Klipcová.

Malba Martina Salajky nazvaná Les 2 z roku 2022, akryl na plátně velikosti 180x160 centimetrů

„Ti všichni reflektují les především jako estetickou hodnotu a současně jako místo, které se pro člověka stalo obrazem životní pouti, fyzické prosperity, duševní očisty, místem odvahy i strachu, posvátnem i děsem,“ doplňuje Klipcová.

Výstava prezentuje výtvarné zpracování lesů jako zásadního typu přírodního prostředí. Les představuje jako specifický krajinotvorný prvek a současně jako spolučinitele lidské kultury a nahlíží na něj z různých perspektiv jako na místo pohody, klidu, práce, legend, pohádek, mýtů a také jako na místo zrcadlící temné stránky lidského nevědomí.

„Pro svůj význam jsou lesy již mnoho staletí oblíbeným, odmítaným, ceněným i opovrhovaným námětem výtvarného umění. Ačkoliv v nás dnešní stav lesů mnohdy evokuje odlišné pocity, během posledních dvou století, kterým se výstava věnuje, neprošly tak dramatickou změnou jako sama lidská společnost,“ dodává ředitelka galerie Dana Veselská.

zpět na článek