„Ve velkorysém klenutém prostoru galerie představíme autorčin nejnovější cyklus, v němž se věnuje motivu hory a tomu, co hora personifikuje ve všeobecném kulturněhistorickém kontextu, tak i ve smyslu vlastního introspektivního prožívání autorky,“ říká kurátorka výstavy a ředitelka galerie Petra Mazáčová.
„Hory v sobě ukrývají příběhy. Můžeme na nich přemýšlet o tom, co jsme dokázali, nebo hledat nové cíle. Jsou to místa, kde najdeme inspiraci a klid,“ podotýká Ženatá o svém cyklu, jenž je pro ni zároveň uměleckou bilancí.
Kamila Ženatá ve svých dílech čerpá inspiraci z univerzální symboliky hor, kterou však podle Mazáčové dokáže propojit i s regionálním prostředím.
„Hora Říp mě vždy fascinovala svou stálostí a tím, jak pevně stojí uprostřed krajiny. Je to symbol, který nás přesahuje a připomíná nám naše kořeny,“ popisuje výtvarnice s tím, že i když se hora Říp na obrazech přímo neobjevuje, její symbolický význam a duchovní síla se v tématech výstavy odrážejí.
Výtvarná technika, kterou Kamila Ženatá používá, zahrnuje ředění akrylových barev vodou. Tento proces, připomínající akvarel, je dynamický a plný nečekaných momentů. Barva reaguje na pohyb plátna i gravitaci, což dodává obrazům živost a energii.
„Je to hra mezi kontrolou a náhodou,“ vysvětluje autorka a doplňuje, že každý tah barvou je výsledkem dialogu mezi ní a procesem: „Je to jako rozhovor s přírodou – jeden krok udělám já, druhý příroda.“
Kamila Ženatá se narodila v roce 1953 v Havlíčkově Brodě. Na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru profesora Ladislava Čepeláka vystudovala grafiku. „Od studia grafiky pak prošla dlouhým a složitým vývojem. Vedle malby, kterou jsme se rozhodli představit, se věnuje také site specific instalacím, pohyblivému obrazu, ale také propracovaným kurátorským projektům, zaměřeným na duševní problematiku, v nichž se snaží o uchopení citlivých témat introspektivního i mezilidského charakteru,“ popisuje Mazáčová.
Úspěšnost nevidím v návštěvnosti, ale v ohlasech, říká nová ředitelka galerie![]() |
V působivých malířských cyklech z posledních let se Ženaté daří pomocí barev a autentickou malířskou technikou zachycovat abstraktně-poetické obrazy světa. V nich se odráží nejen její neobyčejný smysl pro delikátní vztahy, které panují mezi barvami na plátně, ale především její touha po poznání a pochopení věcí zjevných, ale i těch, které nás dalece přesahují.
„Ženatá však patří k autorkám, jejichž díla si vždy najdou cestu, jak komunikovat s diváky i beze slov,“ doplňuje Mazáčová s tím, že výstava Krásná hora je k vidění do 18. května.