Rok 2026 ne, možná 2029. ŘSD posunulo start rozšiřování silnice kolem chemičky

  6:52
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) posunulo předpokládaný začátek rozšiřování silnice I/27 mezi Litvínovem a Mostem. Podle aktualizovaného harmonogramu odstartují stavební práce nejdříve v roce 2029. Ještě loni přitom státní podnik odhadoval, že k tomu dojde o tři roky dříve. Za změnou termínu podle něj stojí složitost přípravy projektu.

Silnice I/27 mezi Mostem a Litvínovem | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

„Jde o opravdu velmi složitou a provozně náročnou akci,“ uvedla Kamila Zahálková z týmu komunikace ŘSD, které aktuálně připravuje takzvaný koncept dokumentace pro stavební povolení, přičemž i s ohledem na průběh dosavadních nutných administrativních kroků už tak nějak preventivně počítá s potížemi, kvůli kterým nebude možné zahájit práce v roce 2026.

„Přestože naším cílem je to, aby příprava stavby probíhala co možná nejrychleji, již dnes je možné předpokládat další komplikace plynoucí z budoucí postupné aplikace povolovacích stavebních předpisů. Především pak z projednávání a koordinace umístění všech nutných přeložek a úprav inženýrských sítí a zařízení,“ poznamenala Zahálková.

Stavbou má podle ní dojít „k více jak dvěma stovkám střetů s inženýrskými sítěmi, kdy bude třeba každý z nich projednat s jejich správci a stanovit potřebnost přeložení a vypořádat se s podmínkami jednotlivých správců.“

Podle aktuálních plánů má v roce 2028 dojít k vydání stavebního povolení a vyhlášení výběrového řízení na stavitele, který se má tedy o rok později pustit do práce. Hotovo pak má být v roce 2032.

Před rozšířením silnice u chemičky budou napřed pyrotechnici hledat munici

Nový harmonogram nepotěšil radnice v Mostě a v Litvínově. „Zkapacitnění silnice je pro nás dlouhodobou prioritou. Další prodloužení termínu realizace nás zaskočilo,“ řekla starostka Litvínova Kamila Bláhová (ANO). Město dokonce následně dopisem požádalo ministra dopravy Martina Kupku, aby stavbu zahrnul mezi prioritní bezpečnostní projekty státu.

Úsek frekventované komunikace, na kterém má k rozšíření dojít, měří necelých sedm kilometrů a je hodně specifický. Vede podél tramvajové trati a je obklopený chemičkou polské firmy Orlen Unipetrol. V okolí ale mají sídla i jiné společnosti.

ŘSD počítá s tím, že se nové pruhy budou stavět při plném zachování provozu. V rámci akce bude nově postaveno, nebo rekonstruováno celkem čtrnáct mostů a tři lávky pro pěší.

Protože chemička za 2. světové války zásobovala německou frontu pohonnými hmotami, čelila často bombardování spojeneckého letectva. V lokalitě se proto dodnes čas od času najde nevybuchlá munice, naposledy se tak stalo letos v srpnu. Proto před samotnou stavbou dojde k velkému pyrotechnickému průzkumu.

Náklady na celý projekt půjdou do miliard korun.

Možné rozšíření silnice se řešilo už v 90. letech 20. století. Úvahy mezitím na nějakou dobu „usnuly“, aby se znovu probudily v roce 2015 poté, co v chemičce došlo k výbuchům a rozsáhlému požáru na ethylenové jednotce. Na místě zasahovaly stovky hasičů, evakuovaly se tisíce lidí. Okolní města pak nahlas začala volat po zkapacitnění, v čemž je podpořila i policie a posléze vlastně i samotný stát usnesením bezpečnostní rady.

13. srpna 2015