„Vzdělávání je klíčovou prioritou našeho kraje. Chceme, aby žáci měli přístup ke špičkovému vzdělání a byli připraveni uspět na pracovním trhu,“ vysvětlil hejtman Richard Brabec (ANO).
Nejvíce peněz – přes 400 milionů korun – investuje kraj do vybudování kampusu řemesel v Ústí nad Labem, přes 300 milionů půjde na výstavbu pavilonu 3D technologií na střední škole ve Štětí, za dalších 300 milionů vybaví a zmodernizuje sto tříd na středních školách. „Každá střední škola bude mít moderní počítačovou síť,“ dodal.
Soumrak memorování látky. Umělá inteligence má zásadně změnit školství![]() |
Se zavedením umělé inteligence do škol, které kraj zřizuje, pomůže společnost Microsoft, s níž kraj uzavřel memorandum o spolupráci. „Spolupráce s Microsoftem se bude týkat učitelů, žáků i nepedagogických pracovníků. Těm všem může umělá inteligence obrovsky usnadnit život,“ poznamenal hejtman.
Podle Lenky Axlerové, ředitelky Microsoftu pro oblast školství ve střední Evropě, je důležité, aby hlavně pedagogové umělé inteligenci rozuměli a uměli ji využívat. „Učitel například zadá text, žák ho přečte a umělá inteligence pak vyhodnotí plynulost čtení, chyby nebo zadrhávání a za každého žáka dá učiteli hodnocení,“ popsala jednu z možností využití umělé inteligence.
Učitel na základě vyhodnocení vytvoří na jedno kliknutí pro každého žáka specifický test, který se soustředí na to, v čem chybuje. „To umožní například nadaným žákům postupovat ve vzdělání rychleji,“ zmínila Lenka Axlerová.
Že se dnešní studenti bez znalostí umělé inteligence při hledání práce neobjedou, dokazují i čísla. „Přes 60 procent manažerů, kteří nabírají nového zaměstnance, požaduje, aby uchazeč měl znalosti Al,“ uvádí Axlerová s tím, že umělá inteligence může pracovníkům škol pomoci se zpracováním výkazů nebo sumarizací dokumentů a ušetřit tak čas i prostředky.
„Chceme také pomoct samotným studentům, aby pochopili jaké jsou možnosti umělé inteligence a uměli ji používat při učení. Je evidentní, že doba, kdy žáci nemusí o umělé inteligenci nic vědět, je passé,“ dodala. Podle ní budou mladí lidé bez znalostí Al velmi těžce uplatnitelní na trhu práce.
Přináší umělá inteligence skutečný pokrok, nebo jde o marketingovou horečku?![]() |
V rámci projektu Návrat do budoucnosti se kraj zaměří i na duševní zdraví žáků a studentů. Na prevenci duševního zdraví poskytne z rozpočtu 15 milionů korun. Podle výzkumu kraje trpí třetina studentů v regionu úzkostmi, čtvrtina depresemi a více než pětina uvažuje o sebevraždě.
„Rozšiřujeme například síť krizových intervenčních týmů,“ sdělila náměstkyně hejtmana pro oblast školství Jindra Zalabáková. „Ještě v letošním roce bude schválena akreditace bakalářského studia školní psycholog na ústecké univerzitě. Věřím, že po třech letech budeme mít v kraji psychologa v každé škole,“ dodala.
S podporou od kraje mohou počítat nadaní studenti. Na čtyřech středních a šesti základních školách vzniknou nová centra podpory nadání. Až 30 tisíc korun pak může dostat talentovaný středoškolák na rozšíření svého nadání. Finanční podporu mohou žáci využít na jazykové kurzy nebo nákup potřebných pomůcek, rozvíjejících jeho nadání.