„Začaly sportovat i děti, které do té doby v podstatě nevěděly, co je sport. Během projektu se nám staly i docela humorné příhody, kdy některé děti poprvé v životě zažily, co je to pot. Opravdu se tomu divily, protože do té doby pot vůbec neznaly,“ říká náměstkyně teplického primátora Monika Peterková (ODS).
Velký přínos projektu vidí Peterková v oblasti spolupráce mezi dětmi a vyučujícími. Jen co trenéři přijdou do školy, děti za nimi hned běží. Prý dokonce i děti, které zpočátku měly tendenci se vymlouvat.
„Sportovat chtějí i děti, jejichž rodiče je omlouvali, že z různých důvodů sportovat nemohou. Spolupráce s trenéry v dětech vzbudila opravdu velký zájem. Byla jsem se na některé hodiny podívat a viděla jsem, že děti, které byly po nemoci a nemohly cvičit, jsou smutné, že se nemohou sportování účastnit. Jakmile to ale jde, ihned sportovat jdou,“ popisuje náměstkyně primátora.
Projekt Trenéři ve škole, do kterého se v Teplicích zapojilo 565 dětí, platí ze svého rozpočtu město. Roční náklady na jednu třídu včetně odměn trenérů vycházejí na 25 tisíc korun. Letos se projektu zúčastnily všechny první třídy a od příštího školního roku s k nim přidají nové první třídy. Stejně to bude pokračovat i další rok, až se vytvoří tříletý cyklus, který se dále bude opakovat.
V rámci projektu trenéři děti učí fotbal, judo, gymnastiku, tenis nebo tanec. „Seznámí se s různými druhy sportů a až dospějí do věku třetí čtvrté třídy, tak by si samy mohly vybrat, který sport jim vyhovoval a kterému by se chtěly věnovat více,“ podotýká Martina Houdková, vedoucí teplického odboru školství.
Projekt Trenéři ve škole je zaměřen na vybudování vztahu k pohybu a vytváření pozitivní vazby dětí k aktivitám, které ovlivňují jejich fyzické i mentální zdraví. Program je zcela neselektivní, a proto je zacílen do řádných hodin tělesné výchovy, aby zasáhl sto procent dětí.
„Trenéři ve školách nesmí dělat nábory, to je z podstaty projektu zakázáno. Děti se však do sportovních kroužků hlásí samy. Hlavně třeba chlapci do juda nebo holčičky do tance. Víme, že se ptají nejenom děti, ale i rodiče,“ doplňuje Peterková.
Neházejí. Švihadlo? Co to je?V rámci projektu Trenéři ve škole se teplickým prvňákům tento rok věnovala také tenistka Markéta Kovaříková. Novátorský způsob výuky tělocviku, který je založen na zapojení proškolených sportovních trenérů do hodin tělesné výchovy na prvním stupni základních škol, ji oslovil a dětem se snaží předat lásku ke sportu. Není to však vždy jednoduché. „Děti jsou na tom dnes relativně špatně. Zjišťujeme například, že teprve v první třídě se setkají se švihadlem, neumějí hodit balonek a nevědí ani, kterou rukou se to dělá. Žákům se proto snažíme představit různé sporty, aby si každé dítko našlo, co se mu líbí a v čem by třeba chtělo pokračovat,“ usmívá se Kovaříková. Jak přesně probíhá sportovní výuka pod vedením trenérů? Jak děti reagují? Věnujete se jenom sportování, nebo si také s dětmi povídáte? Ukazujete tenis, ale to je sport pro dva, nebo čtyři. Co dělají ostatní děti, když dvojice hraje? Jak vnímáte sportovní schopnosti dětí? Lze říci, že některé děti se na sport vůbec nehodí? |