„Bude dlouhá necelé tři kilometry a zvýší kapacitu přepravy a také komfort cestujících,“ přiblížila ředitelka ústeckého dopravního podniku Simona Mohacsi.
„V současné době tady jezdí 12 metrů dlouhé autobusy a máme vysledováno, že jejich kapacita není dostačující,“ popsala Mohacsi jeden z důvodů, proč na výměnu autobusů za trolejbusy v lokalitě dojde. Po dobudování nové trati budou cestující vozit 18 metrů dlouhé parciální vozy, které mohou díky baterii jezdit i bez využití trakčního vedení.
„Nová trolejová trať je pro nás také důležitá z důvodu snížení emisní zátěže městské dopravy,“ uvedla dále ředitelka. Doplnila, že v současné době dopravní podnik v krajském městě obsluhuje a udržuje 50 kilometrů trolejových tratí, což je 200 kilometrů drátů.
Trolejbusy v ÚstíTrolejbusový provoz byl zahájen v pátek 1. července 1988. Cestující se tehdy mohli svézt linkou č. 51, která vedla ze Stříbrníků přes Malátovu a Mírové náměstí do zastávky Pod Holoměří. Linka byla zprvu provozována od pondělí do pátku v celodenním intervalu 20 minut. V roce 1989 byly zavedeny další čtyři linky. K rozšíření trolejbusové dopravy pak došlo o pět let později, kdy byla zprovozněna trať do Předlic a do Neštěmic a Mojžíře. |
Stavba trolejového vedení ve Výstupní ulici je unikátní tím, že bude vybudováno pouze v jednom jízdním pruhu, a to ve směru z Krásného Března do Dobětic. „Pod dráty pojede trolejbus pouze ve směru nahoru, v opačném využije bateriový pohon,“ vysvětlila ředitelka dopravního podniku. „Na trase je poměrně dost zatáček, sloupy pro trakční vedení musí být blízko u sebe, aby trolejbus hladce projel. Celkem jich bude postaveno 120,“ dodala.
Doprava ve Výstupní ulici, která v uplynulých měsících prošla kompletní rekonstrukcí, nebude během stavebních prací výrazně omezena. Podle primátora Petra Nedvědického (ANO) se lidé nemusí bát, že se kvůli stavbě trolejového vedení ulice znovu uzavře.
Podle smlouvy se zhotovitelem budou práce prováděny tak, aby co nejméně zatížily běžnou dopravu. „Počítáme s tím, že může dojít k nějakým omezením o víkendech nebo v noci, během pracovních dní ale nikoliv,“ poznamenal primátor.
Že se většina stavebních prací plánuje na víkendy a noční hodiny, potvrzuje i Radek Šťastný ze společnosti Chládek a Tintěra, která trolejové vedení postaví. „Práce budou probíhat za provozu. Může se ale stát, že někdy bude nutné vyčlenit pro stavbu jeden jízdní pruh,“ uvedl s tím, že část ulice už je na stavbu vedení připravena.
„Ze země jsou vyvedené kabely, postupně začneme se samotným osazováním stožárů. Na některých bude kromě trolejového vedení také veřejné osvětlení,“ dodal.
Do ghetta Mojžíř budou zase jezdit trolejbusy, dohled nad cestujícími zůstane |
Dokončení stavebních prací je naplánováno na polovinu srpna, následně bude spuštěn zkušební provoz. Ostrý provoz trolejbusů na trase pak začne na začátku září.
Kromě trolejového vedení dojde během následujících měsíců i na vybudování nové měnírny (objekt pro změnu proudové soustavy nebo propojení různých napájecích elektrických soustav – pozn. red.) se dvěma betonovými objekty. Jeden je určený pro rozvaděč distribuční společnosti, druhý pak pro technologické zařízení dopravního podniku.
Celkové náklady jsou vyčísleny na 55 milionů korun, přičemž část pokryje dotace z operačního programu ministerstva dopravy. „Předpokládáme, že dotace nám pokryje 85 procent nákladů,“ sdělila ředitelka dopravního podniku.