Nehoda se stala na konci září 2020, Drážní inspekce (DI) nicméně detailní zprávu o jejích příčinách zveřejnila až nyní. „V daném případě byla příčinou pozdějšího vydání závěrečné zprávy k mimořádné události složitost vyšetřovaní,“ odůvodnil čtyřleté časové rozpětí pro iDNES.cz mluvčí DI Martin Drápal.
Přesnou příčinou vykolejení při průjezdu železniční stanicí v Úpořinách byl „lom nápravy, tedy válcového nosníku kol, třetího dvojkolí třináctého vozu vlaku.“ Jakmile se to stalo, vlak se mezi dvanáctým a třináctým vagonem roztrhl na dvě části. Nakonec vykolejilo celkem pět vagonů, tři se převrátily.
Na Teplicku vykolejil nákladní vlak s uhlím, škoda je asi 30 milionů |
Přímo na vozech vlaku, který měl celkem 31 vagonů a byl dlouhý přes 400 metrů, vznikla škoda ve výši pět milionů korun, přes 37 milionů pak činila u zařízení dráhy, do čehož se započítává mimo jiné i odstranění následků či obnovovací práce.
„Členové komise dospěli k jednotnému závěru, že docházelo k postupnému únavovému lomu v průřezu zhruba šedesát procent a těsně před vznikem mimořádné události došlo k ‚dolomu‘ zbylých cca čtyřiceti procent nosného průřezu,“ stojí v závěrečné zprávě.
Podle vyšetřovatelů nebylo možné běžnou technickou prohlídkou vykonanou vozmistrem danou závadu zjistit. „Rovněž není možné přesněji časově stanovit počátek lomu a průběh jeho rozvoje,“ uvádí dokument.
Chybějící dokumentace
Inspektoři nezjistili pochybení u žádného ze zainteresovaných pracovníků. V pořádku byla i údržba vozů. Zde nicméně úřad narazil na důležitý administrativní nedostatek. Když společnost SD-KD vagony v roce 2016 kupovala, neobdržela veškerou potřebnou dokumentaci, konkrétně záznamy o defektoskopii náprav, tedy jejich detailní prohlídce.
Od předchozího vlastníka je získala na základě vyžádání v říjnu 2020, tedy až v rámci řešení události v Úpořinách. Podle dokumentace nakonec bylo vše ohledně údržby a s ní souvisejících termínů v pořádku.
„Prodávající tímto nicméně nedodržel ustanovení smlouvy, kupující se v důsledku toho vystavil riziku nedodržení své povinnosti ohledně lhůty provedení následné defektoskopické kontroly,“ upozorňuje DI. „Je otázkou, zda by kupující bez vyžádaných dokumentů provedl nutný údržbový stupeň v požadovaném termínu.“
12. října 2022 |