iDNES.cz

Vlak s uhlím na Teplicku vykolejil kvůli zlomené nápravě, škoda je 42 milionů

  10:56
Zlomená náprava u jednoho z vagonů. To je důvod, proč před necelými čtyřmi lety vykolejil v Úpořinách na Teplicku nákladní vlak s uhlím. Událost se tehdy obešla bez zranění. Jak dále zjistil server iDNES.cz, celková škoda se nakonec vyšplhala na více než 42 milionů korun.

Nehoda se stala na konci září 2020, Drážní inspekce (DI) nicméně detailní zprávu o jejích příčinách zveřejnila až nyní. „V daném případě byla příčinou pozdějšího vydání závěrečné zprávy k mimořádné události složitost vyšetřovaní,“ odůvodnil čtyřleté časové rozpětí pro iDNES.cz mluvčí DI Martin Drápal.

Přesnou příčinou vykolejení při průjezdu železniční stanicí v Úpořinách byl „lom nápravy, tedy válcového nosníku kol, třetího dvojkolí třináctého vozu vlaku.“ Jakmile se to stalo, vlak se mezi dvanáctým a třináctým vagonem roztrhl na dvě části. Nakonec vykolejilo celkem pět vagonů, tři se převrátily.

Na Teplicku vykolejil nákladní vlak s uhlím, škoda je asi 30 milionů

Přímo na vozech vlaku, který měl celkem 31 vagonů a byl dlouhý přes 400 metrů, vznikla škoda ve výši pět milionů korun, přes 37 milionů pak činila u zařízení dráhy, do čehož se započítává mimo jiné i odstranění následků či obnovovací práce.

„Členové komise dospěli k jednotnému závěru, že docházelo k postupnému únavovému lomu v průřezu zhruba šedesát procent a těsně před vznikem mimořádné události došlo k ‚dolomu‘ zbylých cca čtyřiceti procent nosného průřezu,“ stojí v závěrečné zprávě.

Podle vyšetřovatelů nebylo možné běžnou technickou prohlídkou vykonanou vozmistrem danou závadu zjistit. „Rovněž není možné přesněji časově stanovit počátek lomu a průběh jeho rozvoje,“ uvádí dokument.

Chybějící dokumentace

Inspektoři nezjistili pochybení u žádného ze zainteresovaných pracovníků. V pořádku byla i údržba vozů. Zde nicméně úřad narazil na důležitý administrativní nedostatek. Když společnost SD-KD vagony v roce 2016 kupovala, neobdržela veškerou potřebnou dokumentaci, konkrétně záznamy o defektoskopii náprav, tedy jejich detailní prohlídce.

Od předchozího vlastníka je získala na základě vyžádání v říjnu 2020, tedy až v rámci řešení události v Úpořinách. Podle dokumentace nakonec bylo vše ohledně údržby a s ní souvisejících termínů v pořádku.

„Prodávající tímto nicméně nedodržel ustanovení smlouvy, kupující se v důsledku toho vystavil riziku nedodržení své povinnosti ohledně lhůty provedení následné defektoskopické kontroly,“ upozorňuje DI. „Je otázkou, zda by kupující bez vyžádaných dokumentů provedl nutný údržbový stupeň v požadovaném termínu.“

12. října 2022

Autor:
zpět na článek