Během stavebních prací dělníci narazili na skalní masiv v různých hloubkách, který by použití betonu znemožnil.
„Pokud bychom se drželi původního plánu s betonem, bylo by nutné odstranit část skalního masivu, což by podle odborníků ohrozilo stabilitu zdí. Proto jsme se rozhodli pro žulové kostky v okrové barvě, které nepotřebují tak hluboké podloží,“ vysvětlil náměstek děčínského primátora Ondřej Smíšek (Náš Děčín).
Rozhodnutí města, které za opravou stojí, posvětili i památkáři.
Skalní masiv pod komunikací se nachází přibližně 20 metrů od dolní brány. Při přípravě projektové dokumentace byl sice proveden průzkum, ten však skalní masiv neodhalil. Jeho odtěžení by navíc bylo velmi technicky i finančně náročné.
„Odstranění skalního podloží představuje riziko pro stěny Dlouhé jízdy, které jsou tvořeny vyzděnými oblouky vyplněnými materiálem nižší kvality a obloženými znělcovým kamenem,“ doplnil děčínský primátor Jiří Anděl (ANO).
Pro rekonstrukci Dlouhé jízdy, která byla vybudována v 17. století, se město rozhodlo kvůli jejímu dlouhodobě špatnému stavu.
Stovky metrů sevřených vysokou zdí. V Děčíně opravují unikátní cestu k zámku![]() |
„Opravy současně probíhají i v zámecké Růžové zahradě a na sala terreně. Náklady na stavební práce byly vyčísleny na 87,3 milionu korun, díky změně povrchu v Dlouhé jízdě se částka sníží přibližně o 1,9 milionu. Na rekonstrukci město získalo dotaci z IROP ve výši 82 milionů korun,“ sdělil mluvčí děčínské radnice Luděk Stínil s tím, že obnova všech tří zámeckých prostor by měla být hotová příští rok v srpnu.
20. února 2024 |