Jihlavou prosvištěla historická auta, městem projížděl závod dlouhý tisíc mil

  8:42
Je jí teprve sedmnáct let, řidičský průkaz má dva týdny, zatím na zkoušku – přesto pod dohledem svého otce neváhala a usedla za volant automobilu Hansa Lloyd 1100, veterána s rokem výroby 1935. Šarlota Moučková byla nejmladší aktivní účastnicí letošního ročníku jízdy 1000 mil československých, který se jel koncem minulého týdne.

„Na to, kolik jí je let a jak dlouho má řidičák, jela špičkově,“ chválil svou dceru Zdeněk Moučka, který Šarlotu nechal řídit po celém úseku závodu v České republice. „Na Slovensku jet nemohla, tak jsem musel řídit já. Slováci takovou možnost v zákoně nemají, a kdyby jela ona, přišli bychom o řidičák oba,“ vysvětluje s úsměvem Moučka.

Mladé Šarlotě řízení veterána evidentně nedělá problém. „Toto auto se určitě řídí náročněji než novější vůz. Občas je to těžké, ale baví mě to,“ usmívala se při kontrolní zastávce v Jihlavě.

Právě na ní se všechny posádky z Čech, Slovenska, Rakouska, Německa, Polska či Nizozemí krátce představily jihlavskému publiku.

A lidé neváhali a vyrazili závodníky pozdravit k obchodnímu domu City Park. „Byli jste úžasné obecenstvo. Nevyhnal vás ani déšť,“ ocenil zájemce ředitel závodu Jiří Patočka. „Prostě je vidět, že jste z Vysočiny, žádní zpovykanci. Jste na počasí zvyklí, fakt tvrďáci. A já vám za to děkuji. Doufám, že se sem příští rok vrátíme,“ dodal.

Jihlava hostila závod v dobách jeho vzniku

Právě Jihlava byla městem, které závod 1000 mil československých hostilo už v době jeho vzniku, tedy v roce 1933. „Jsme rádi, že se nám ho letos povedlo přivést zpátky do města,“ doplnil Patočka.

První tři ročníky jednoho z největších domácích automobilových závodů meziválečné historie uspořádal Autoklub Republiky československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní soutěž běžných cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha - Kolín - Německý Brod - Jihlava - Velké Meziříčí - Brno - Břeclav - Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy 1 600 kilometrů ostré jízdy bez přestávky na odpočinek.

V roce 1970 oživil slávu tohoto závodu Veteran Car Club Praha, v letech 1970–1977 se konal každoročně, později jen příležitostně, nebo na zkrácené trase.

Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých z Prahy do Bratislavy a zpět opět pravidelně každý rok. Stejně jako v 70. letech minulého století pořádá soutěž Veteran Car Club Praha a jedná se o nejprestižnější domácí akci historických vozidel. Vypsaná je pro automobily do modelového roku výroby 1939 a kapacita je 120 startujících posádek.

V současné podobě třídenní akce vyráží od budovy Autoklubu v Opletalově ulici, tak jak tomu bylo ve 30. letech minulého století, a cíl je v Národním technickém muzeu.

Autor: