Byt přednosty i zachovalý kryt. Redaktor si před demolicí prošel jihlavské nádraží

  18:08
Desítky zájemců o jihlavskou historii se koncem týdne symbolicky rozloučily s budovou městského nádraží. Stanice z roku 1887 má totiž na konci roku ustoupit novému terminálu, který na jeho místě chystá Správa železnic společně s městem. Železniční historik Richard Cila proto uspořádal sérii tří komentovaných prohlídek s nebývalým ohlasem.

Na první prohlídce se před několika týdny sešlo pouhých 15 lidí. Jenže šuškanda se ve městě rozběhla na plné obrátky, takže na druhou už jich přišlo 40. Ve čtvrtek museli dokonce organizátoři zájemce odmítat, na sraz jich vedru navzdory nakonec přišlo přes padesát. Zúčastnili jsme se jí i s kamerou.

„Je to poslední možnost, jak si prohlédnout celý areál stanice v původní podobě. Jsem moc rád, že kolik Jihlavanů má o industriální historii svého města zájem,“ říká železniční historik Richard Cila, který sérii komentovaných prohlídek vymyslel a zrealizoval. Po přestavbě totiž ze staré stanice Jihlava město téměř nic nezůstane. K zemi půjde budova nádraží, obě stavědla, skladiště, k nepoznání se změní i kolejiště.

Železniční historik Richard Cila přednáší o dějinách stanice Jihlava město

Komentovaná prohlídka začala na cerekevském zhlaví stanice Jihlava město. Průvodce samozřejmě seznámil přítomné s historií stanice, připomněl jim třeba, že se na dnes nevyužívané nákladiště dříve vozil veškerý stavební materiál nebo i čerstvé melouny a papriky z Maďarska. „V poledne se zelenina v Maďarsku sklidila, v noci ji nákladní expres dovezl do Jihlavy a druhý den už byla na pultech,“ vykládá Cila.

Z nákladiště jsme zamířili přes koleje k někdejší výtopně. Ta se sice teď bourat nebude, nahnuté to má ale kvůli výstavbě vysokorychlostní železnice po roce 2033. Věděli jste, že výtopna má dosud unikátní krovy zpevněné ocelovými táhly?

Prohlídka byla opravdu důkladná, vedla od jednoho zhlaví ke druhému, díky Správě železnic jsme si mohli dokonce prohlédnout obě stavědla, tedy budovy na koncích stanice, kde se přehazují výhybky, po železničářsku výměny.

Jihlava a Transverzálka

Nádraží Jihlava město vzniklo v roce 1887 jako součást Českomoravské transverzální dráhy. V Rakousku-Uhersku většina tratí vedla z Vídně na sever, Transverzálka je ale měla protnout od západu na východ. Začínala v Domažlicích, vedla přes Moravu a do Horních Uher (dnešní Slovensko) vstupovala skrz Vlárský průsmyk.

Stanice Jihlava město v roce 1914
Stanice Jihlava město v roce 1932

Stanice Jihlava město v roce 1914 a 1932

Jihlavské městské nádraží bylo ve městě v pořadí druhé, to v uvozovkách hlavní postavila o 16 let dřív společnost Rakouská severozápadní dráha. Stanice Jihlava město byla celou dobu až ta druhá. To se prý po rekonstrukci změní, město má s lokalitou městského nádraží velké plány.

Holubí trus, kryt a první splachovací záchody

Vrcholem akce ale byla bezesporu návštěva výpravní budovy. Kromě čekárny, pokladen a dopravní kanceláře je dnes už prázdná. Kdo se nebál vrstvy holubího trusu a ptačích koster, mohl se podívat od sklepa až na půdu. V prvním patře byl čtyřpokojový byt přednosty stanice a byty pro „střední management“, ve druhém patře pak byty pro železniční úředníky.

Kuriozitou podle Richarda Cily je, že ve stanici Jihlava město byly vůbec první splachovací toalety v celé Jihlavě. „Stoupačka skrz budovu, okna i dřevěná stěna, která rozdělovala toalety, to všechno je původní,“ dozvěděli jsme se od něj.

Nápis na budově už dávno nesvítí

Na obří půdě jsme i po letech našli dřevěné kóje, stejné jako ve většině domovních sklepů, jen výrazně větší. Každá patřila k jednomu bytu, tady si mohli drážní zaměstnanci ukládat svoje věci, ale podle šňůr a kolíčků si tady dřív sušili prádlo. Protože střechou do nádraží nezatéká, šlo by to asi i dnes. Vlastně ne, kvůli holubům nešlo.

Ve sklepení pod nádražím se dochoval kryt pro zaměstnance dráhy. Možná se tady schovávali už za druhé světové války, pravděpodobnější ale je, že se obyčejné sklepy změnily až po ní. Dochovala se hermeticky uzavíratelná vrata, jímka na pitnou vodu, kanalizace a dva nouzové východy. Jeden směrem k městu, druhý pod skladiště.

Půda překvapí svojí velikostí a také kójemi , které patřily ke služebním bytům
Vstup do krytu uzavíraly vzduchotěsné dveře

Nádražní budova má obří půdu s kójemi a podzemní kryt

Byli jsme asi poslední, kdo prostory stanice viděl v původním stavu, harmonogram demolice je totiž podle Richarda Cily neúprosný: „Prvního srpna začne trhání trakčního vedení a výstavba provizorního vedení nad první s druhou kolejí.“ Vyjma těchto dvou kolejí budou ostatní vytrhány. V prosinci, s novým jízdním řádem, skončí ve stanici Jihlava město služba výpravčího a stanicí se bude jen projíždět. „Staniční budova se vyklidí a 15. prosince může teoreticky začít demolice,“ doplňuje Cila.

Od prosince 2024 přestane ve stanici Jihlava město sloužit výpravčí.

Při rekonstrukci má na místě dnešní první a druhé koleje vzniknout nová staniční budova, vedle ní potom Centrální dopravní terminál (autobusové nádraží) a parkoviště P+R. Podél kolejí pak má vést kapacitní komunikace, která by měla odvést dopravu z obydlených částí Jihlavy. Hotovo má být, alespoň podle plánů, v červnu 2026.

Autor: