Začíná to připomínat nekonečný příběh. Jakmile se někdo jen zmíní o jihozápadním obchvatu Havlíčkova Brodu, okamžitě vystřelí emoce jako raketa. Začnou se ozývat jednotlivé skupiny lidí a hlasitě volat, kudy by silnice rozhodně vést neměla. A pro jistotu sepíší další petici.
Hra o jihozápadní obchvat Havlíčkova Brodu se zužuje na tři vhodné trasy![]() |
Stejně jako nyní. Jen co skončilo projednávání vlivu možných variant stavby na životní prostředí a uskutečnilo se společné neveřejné jednání zainteresovaných orgánů, institucí a organizací, obyvatelé havlíčkobrodské místní části Šmolovy přiběhli na radnici. Představili v pořadí již nejméně třetí petici, v níž odmítají jednu z posuzovaných variant a staví se za jinou.
„Dostávají se k nám informace, že ze šesti posuzovaných variant je prý průchozí pouze varianta číslo šest. Proč ne druhá varianta? Pro tu se v petici vyjádřili téměř všichni obyvatelé Šmolov,“ prohlásila na jednání zastupitelů žena, která se představila jako Daniela Veselá a zastupovala Spolek pro Šmolovy.
Jihozápadní obchvat Havlíčkova Brodu má propojit silnice 34 na Humpolec se silnicí 38 na Jihlavu. V porovnání s jinými částmi obchvatu města poměrně krátká spojnice má výrazně ulevit přetížené Humpolecké ulici a hlavně z ní odvést tranzitní dopravu. Navíc by přinesla více možností, kudy od Humpolce do města přijet.
Shodu zatím nenašly ani dotčené orgány
Jenže už několik let komplikuje přípravy postoj obyvatel související s řešením obchvatu u Šmolov. Jedna část zdejších občanů chce obchvat z jedné strany osady, další část z druhé strany. Jedni obyvatelé chtějí místní část silnicí zcela obejít, druzí jsou pro odklon části dopravy s tím, že druhá část by skrz osadu jezdila dál.
Šest variant obchvatuNová silnice by měla spojit oblast havlíčkobrodské místní části Šmolovy na silnici 34 s kruhovým objezdem prodejny Highland sport na silnici 38. Původně měla vést nejkratší možnou trasou od silnice 34 severně od Šmolov. Ta je označená jako varianta číslo 1. Jenže v tom případě by veškerá tranzitní doprava dál proudila přes brodskou místní část. Proto vznikl nápad na protažení varianty 1 a obkroužení Šmolov ze severu a západu. To je varianta 2. Varianta 3 je totožná, jen by trasa vedla dál od zastavěného území. To se ovšem nelíbilo řadě obyvatel sídliště Lipka na okraji Šmolov. Rušnou silnici první třídy by měli u svých domů. Proto přibyla varianta 4. Ta nový obchvat odvádí už od Michalovic a vede ho jižně od Šmolov. Tranzit by se místní části vyhnul, skrz by ale proudil místní provoz. Varianta 5 se liší jen v detailech a vzdáleností od zastavěných oblastí. Jenže tyto dvě varianty narazily na další problém. Nevejdou se do katastru Havlíčkova Brodu, prochází katastry Lípy a Michalovic. Byť by silnice vedla 900 metrů od nejbližších obydlí, jejich představitelé o takovém řešení nechtějí ani slyšet. Proto vznikla zatím poslední šestá varianta obchvatu. Ta v západní části vede od Michalovic po stopách variant 4 a 5, aby velkým severně vedeným obloukem obkroužila vyčnívající cíp katastru Petrkova a po trase variant 1, 2, a 3 se napojila na kruhový objezd u Highland Sport. |
Do toho vstupují majitelé novostaveb, kteří se brání, aby se silnice přiblížila jejich obydlím, další varianty odmítají majitelé pozemků. Všichni už roky hlasitě projevují své názory a sepisují petice.
Nakonec vzniklo celkem šest možných variant vedení obchvatu. Město je nechalo posoudit z hlediska vlivu na životní prostředí. Před koncem roku obdrželo výsledek. Tři z navržených tras jsou akceptovatelné více, tři méně. Následovalo zmíněné jednání a samozřejmě další petice.
„Došlo několik připomínek. Zpracovali jsme je a odeslali na odbor životního prostředí Kraje Vysočina, který se k tomu má vyjádřit, varianty posoudí a sdělí nám své stanovisko. Na trase vedení obchvatu dosud dotčené orgány nenašly shodu,“ konstatoval na jednání zastupitelů místostarosta Libor Honzárek (TOP 09).
Důrazně se při tom ohradil vůči tvrzení Daniely Veselé a Spolku pro Šmolovy, že by některá z variant byla už nyní preferovanější než jiná. „Nikdo ze zastupitelů nemůže nyní říct, která trasa bude vybrána. Teprve probíhá hodnocení,“ prohlásil rozhodně.
„Byli bychom tu jako zamčení“
Spolek pro Šmolovy je jednoznačně pro vedení obchvatu v linii původně rozpracované trasy s obkroužením sídliště Lipka, tedy varianty dvě a tři. Naopak striktně odmítá vedení obchvatu už od Michalovic, které by Šmolovy obcházelo z jihu. Tak zní varianty číslo čtyři až šest.
„Tyto varianty by silnicí ohradily klidovou část obce se sportovišti a hřišti. Je to směr, kterým by se Šmolovy mohly dál rozvíjet, kde by se mohlo dál stavět. Byli bychom tam pak jako zamčení. Naopak obchvat by se vzdálil rušnějším částem, kde je průmyslová zóna. Právě tam by měl obchvat vést,“ nenechala se od vysvětlování odradit Veselá. Podpořit ji přišlo množství občanů místní části.
„Každý chce něco jiného. Ochrana lesa chce jinou variantu než ochrana půdy, jiné řešení chce ochrana veřejného zdraví. Jedna strana Šmolov chce něco jiného, než chtějí obyvatelé na druhém konci. Do toho požadavky přednášejí občané dalších částí a obcí, jichž by se obchvat mohl dotknout,“ je už z postoje obyvatel zoufalý Honzárek.
Trumfy drží ŘSD. Co řekne, bude svaté
A to stranou zatím zůstává Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které v rukou bude držet trumfy v podobě peněz na výstavbu. Její experti se do hodnocení zapojí později. „Jakmile samospráva vybere dvě nebo tři preferované trasy, zapojí se ŘSD s ekonomickým hodnocením a následně bude vybrána finální varianta,“ řekl už před koncem loňského roku mluvčí ŘSD Jiří Veselý.
Zcela se oprostit od emocí a volání té či oné strany občanů chce starosta Zbyněk Stejskal (ODS). „Je to svízelná situace, kdy na opačných stranách stojí lidé s opačnými zájmy. Nelze vyhovět všem. Přikloním se proto k doporučením - a věřím, že tak učiní i většina zastupitelů -, s nimiž přijdou odborníci a ŘSD,“ snažil se utnout unáhlené závěry.
„Taková stavba se vždycky někoho dotkne. Nelze, aby nová silnice uspokojila všechny zájmy. Ukazuje se, jak moc u nás chybí liniový zákon, který by podobné stavby upřednostnil,“ podotkl i místostarosta Vladimír Slávka (ANO).
„Vybereme variantu, která bude nejblíž veřejnému zájmu. Nejde jen o Havlíčkův Brod, Šmolovy a městskou záležitost. Jde o mezinárodní silnici první třídy,“ zdůraznil Honzárek.
Kdy bude město finální variantu vybírat, dosud není jasné. „Mým velkým přáním je, abychom finální variantu vybrali ještě letos. Ale, opakuji, je to jen přání,“ dodal Libor Honzárek.

Sporné je vedení jihozápadního obchvatu kolem místní části Šmolovy.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz