Na nynější podobu dosud neopraveného úseku před obchodními domy – zhruba od nákupního centra Convent až ke křižovatce u kulturního domu, totiž vedení Žďáru zrovna pyšné není.
„Otevřeně přiznávám, že je to už nějakou dobu naše ostuda. Kvalita i samotný fyzický stav této části města rozhodně neodpovídá představám a potřebám veřejnosti v 21. století. Ten prostor už je morálně po smrti,“ zhodnotil aktuální stav žďárský starosta Martin Mrkos (Žďár – Živé město).
To se má ale brzy změnit, pravděpodobně příští rok na jaře odstartuje v okolí frekventované silnice I/37 víceletá rekonstrukce za necelých 50 milionů korun. Její podobu, za níž stojí architektonické studio MS plan, představila radnice veřejnosti před pár dny ve žďárské knihovně.
„Hlavní myšlenka, která se prolíná celou řešenou oblastí, je snaha odstínit rušnou silnici první třídy od průčelí domů a také od plochy pro chodce a cyklisty,“ popsal na setkání architekt Marek Stařičný ze studia MS plan. K tomu podle něj poslouží mimo jiné nová alej vzrostlých stromů. A aby dřeviny v náročném prostředí vydlážděných ploch přežily, bude pro jejich výsadbu použit speciální substrát. Ten zajistí dlouhodobější zadržování vody.
Jezdci na kole versus pěší
Jelikož na prostoru podél takzvané magistrály musejí společně fungovat „pěšáci“ i jezdci na kolech, zvolili architekti nakonec jednoznačné oddělení tras pro obě skupiny.
„Často navrhujeme sdružené komunikace pro pěší a cyklisty. V tomto případě jsme ale vyhodnotili, že bezpečnější bude umístit zde samostatnou cyklostezku, která bude jasně materiálově oddělená od ostatních povrchů,“ popsal architekt Stařičný s tím, že chybět nebude ani svislé i vodorovné dopravní značení, vodicí linie a v některých místech také zábradlí – konkrétně u autobusové zastávky.
Přesto někteří lidé na veřejném projednání záměru vyjádřili z mísení pěších a jezdců na bicyklu obavy. „V tomto úseku náměstí je to opravdu hodně z kopce, a pokud se tam nějací hoši na sdílených kolech rozjedou, neumím si moc představit, jak budou reagovat na to, když jim tam někdo vběhne,“ podotkl jeden z účastníků setkání.
Velká frekvence chodců, již budou cyklostezku překonávat, se dá předpokládat i díky faktu, že podél průtahu parkují desítky aut, převážně zákazníků okolních obchodů.
Dle vedení města i architekta však navržené řešení maximálně eliminuje zmíněná rizika, ostatně prošlo schvalováním dopravních policistů i silničářů. „Je to o vzájemné toleranci,“ připomněl starosta s tím, že by si obě skupiny měly vycházet vstříc. Nová cyklostezka povede podél „sedmatřicítky“ až ke křižovatce ulic Havlíčkovo náměstí, Neumannova, Dolní a Žižkova u kulturního domu. Ta kvůli tomu dozná změn.
„Křižovatku musíme upravit, aby po ní mohli bezpečně přecházet chodci i cyklisté ve dvou oddělených prostorech,“ nastínil Stařičný. Obě skupiny budou moci po tomto smíšeném přechodu překonat Neumannovu ulici. S následným napojením na centrální cyklostezku podél řeky Sázavy se dle radnice počítá při plánovaných úpravách okolí Domu kultury.
Vydlážděná plocha, či zeleň?
Jednou z nejvýraznějších změn oblasti magistrály bude úplně nové moderní prostranství u Santiniho hřbitovního kostela Nejsvětější Trojice. Plocha v okolí oblíbené jídelny Vesna je dnes hlavně vydlážděna, značnou část však zaujímá i trávník, keře a další zeleň. V návrhu se však s travnatým povrchem moc nepočítá. U svatostánku má vzniknout převážně vydlážděné náměstíčko s množstvím laviček, několika vzrostlejšími stromy a také s výrazným světelným prvkem coby oživením lokality. Prostranství by se mělo stát novým místem pro relaxaci a setkávání lidí.
Ne všem obyvatelům však tyto plány přijdou jako změna k lepšímu. „Nejde o reprezentativní místo s ohledem na okolní architekturu a nedalekou frekventovanou silnici, abychom zde museli dělat ‚mini náměstí‘ a nahradili zeleň navrženou dlažbou. Je zde i dostatek laviček. Lidé se tu nemají ani důvod shlukovat, kvůli čemu?“ ptal se například na setkání jeden z účastníků. Doplnil také, že tak město přijde o zhruba 500 metrů čtverečních zeleně.
Architekt Stařičný však zareagoval, že důvodem je právě blízký Santiniho kostel, který je jedním z bodů linie významných míst podél magistrály – vedle Havlíčkova náměstí a náměstí Republiky.
Dle opozičního zastupitele Jana Havlíka (Změna 2018) tak slouží veřejná projednávání záměrů města stejně jen jako alibi radnice a nemají valný smysl. „Účast na místě i sociálních sítích je minimální. Proč? Protože pokud dáte jakoukoliv připomínku nebo nedej bože návrh, tak se dozvíte, že to stejně nejde, a že nejste odborník – architekt, či projektant,“ konstatoval Havlík.
Obnova centra: na řadu přijde atriumÚpravy takzvané magistrály jsou součástí dlouhodobých plánů žďárské radnice na postupnou obnovu celého širšího centra města. „Hotová je Nádražní ulice, nyní se upravuje okolí Tvrze a máme za sebou i architektonickou soutěž na revitalizaci okolí Domu kultury,“ přiblížil starosta Martin Mrkos. Po magistrále přijde na řadu atrium – průchod z náměstí k bazénu a centrálnímu parkovišti. Tento další neutěšený prostor v blízkosti městského jádra upoutá povrchem plným děr, posprejovanými stěnami i nesourodou zelení v kdysi typických betonových terasách. Na ploše je odloženo i několik ne příliš využívaných městských stánků pro případné zájemce z řad trhovců. „Aktuálně jsme ve fázi, kdy vedle ideové studie, která vzešla z architektonické soutěže, diskutujeme s podnikateli, kteří tam mají své provozovny. Zajímá nás ale i názor veřejnosti,“ řekl Mrkos. Obyvatelé, kteří se zúčastnili veřejného projednání záměru v knihovně, by si v atriu přáli kromě jiného vodní prvek, lavičky či prostor pro kulturní program – například pro koncerty, jež se tam kdysi i konávaly. Zazněly rovněž hlasy pro zachování pítka a knihobudky. |