K nehodě došlo u Měřína ve směru na Prahu ještě za tmy, před šestou hodinou. Čtyřiadvacetiletá řidička s osobním vozidlem Škoda zřejmě nedávala pozor a vyjela z pravého jízdního pruhu.
„Z dosud nezjištěných příčin se na okamžik plně nevěnovala řízení a náhle vyjela na sjezd na dálniční odpočívku, kde v tu chvíli byla odstavená nákladní jízdní souprava,“ popsala nehodu policejní mluvčí Dana Čírtková.
Kolem D1 nemají řidiči kamionů kde zastavit. Dostávají pokuty |
Řidička narazila do zadní části této soupravy. Při nehodě se zranila a byla posádkou zdravotnické záchranné služby převezena do nemocnice v Jihlavě. Značně poničené osobní vozidlo musel nechat správce komunikace odtáhnout. Sjezd na dálniční odpočívku byl na dvě hodiny uzavřen.
Podstatnou část viny na nehodě policisté připsali řidiči stojícího kamionu. Ten soupravu odstavil na místě, kde to dle zákona učinit nesmí. „Policisté řidiči jízdní soupravy uložili pokutu ve výši 3500 korun, protože porušil zákaz zastavení nebo stání a způsobil překážku v silničním provozu,“ vysvětlila Čírtková.
Musí si vybrat, který předpis poruší
Policie v té souvislosti opětovně upozorňuje řidiče nákladních vozidel a jízdních souprav, že stání na dálnici mimo vyhrazená parkoviště je zakázáno. Jak ranní nehoda ukázala, kromě toho, že řidiči riskují pokutu, je takové jednání nebezpečné pro ostatní účastníky silničního provozu.
Hlídky dálniční policie se na odstavení nákladních souprav často zaměřují. Jednak během své běžné služby, několikrát do roka pořádají i speciální akce. Není výjimkou, když při jedné takové pokutují hned několik desítek špatně parkujících řidičů najednou.
Jenže problematika má i druhou stránku. Profesionální řidiči musejí dodržovat bezpečnostní přestávky. Za porušení tohoto předpisu jim hrozí vysoké sankce. Po určité době tak musí své vozy odstavit a odpočívat. Jenže třeba podél dálnice D1 nemají kde.
Parkovacích míst na odpočívadlech je při hustém provozu málo a hlavně večer se odstavné plochy do posledního místa zaplní. Šoféři, kterým se blíží čas na odpočinek, si tak musí vybrat, který předpis poruší. Buď zastaví tam, kde nemohou, nebo pojedou dál i v době, kdy už měli mít přestávku. Nedostatečné množství parkovacích ploch pro kamiony podél D1 opakovaně kritizoval i Kraj Vysočina.
Mikulášov nabídne o 25 míst pro kamiony víc
Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na českých silnicích momentálně chybí kolem 1300 parkovacích míst. Sdružení autodopravců Česmad Bohemia počet chybějících míst vyčíslilo dokonce na dva tisíce.
„Z práce v Praze se domů po D1 vracívám pozdě v noci a na sjezdu v Mirošovicích směrem na Benešov pravidelně potkávám zaparkované kamiony. Dva, tři i čtyři stojí v zatáčce. Já na to bývám připravený, otázkou je, co jiní řidiči, které nehybný náklaďák může zaskočit,“ nedávno serveru Lidovky.cz popisoval čtyřicátník Pavel Němec. Šoférům se ale nediví: „Věřím, že kdyby mohli, zaparkovali by jinde a bezpečněji.“
ŘSD během letošního roku plánovalo na odpočívkách zprovoznit dvě stě nových míst určených pro parkování kamionů. A další mají přibývat v následujících letech. Na Vysočině u D1 nechalo ŘSD rozšířit oboustranné odpočívadlo Mikulášov na 95. kilometru.
„Počítáme s navýšením kapacity stání ve směru na Brno u nákladních vozidel a kamionů z patnácti na dvacet míst, u osobních aut z dvaašedesáti na devětašedesát míst. Navíc zde nově vzniknou čtyři stání pro autobusy a čtyři pro karavany. Ve směru na Prahu dojde k navýšení kapacity pouze u stání pro nákladní auta a to z osmi na osmadvacet míst. K tomu nově vzniknou čtyři stání pro autobusy a čtyři pro karavany,“ sečetl regionální mluvčí ŘSD pro Kraj Vysočina Jiří Veselý. Odpočívku za necelých 200 milionů korun by měli otevřít v září.