U Jihlavy už se rýsuje další část obchvatu. Krajskou silnici zaplatí stát

  15:08
Zemní stroje už mají z větší části provedenou skrývku ornice v trase budoucí východní části jihovýchodního obchvatu Jihlavy. Jeho první jižní část bude hotova a zprůjezdněna na podzim tohoto roku. Druhá pravděpodobně o rok později. Přestože jde o krajskou silnici, investici platí stát.

Obchvat už se rýsuje v krajině mezi novou křižovatkou na vrchu Kolíbl a jihlavskou částí Helenín. Zemní stroje už z trasy budoucí silnice odhrnuly ornici. Na místě teď pracují archeologové. Přípravy stavby obhlédl i hejtman Vítězslav Schrek. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„Plynule navazujeme touto východní částí, kde je předpoklad dokončení stavby na podzim příštího roku. Stavba první a příprava druhé části jsou zatím bez problémů,“ řekl hejtman kraje Vítězslav Schrek na brífinku v trase budovaného obchvatu.

„Je to milník v dopravních stavbách v našem volebním období. Dokončení obchvatu Jihlavané – nejen oni – výrazně pocítí,“ zdůraznil Schrek.

Celý jihovýchodní kvadrant obchvatu by měl stát 877 milionů korun bez daně. Zatímco jižní část přijde na 600 milionů korun (s přispěním 307 milionů z fondu IROP), východní část za 277 milionů korun plně zaplatí stát. Tato část obchvatu totiž patří mezi strategické trasy, kudy by měly být přepravovány nadrozměrné komponenty pro stavbu 5. bloku jaderné elektrárny Dukovany.

Východní část jihovýchodního obchvatu bude měřit tři kilometry. Vzniknou na ní dva nové mosty. „Oproti jižní části je tato druhá výrazně jednodušší. Na křížení silnice do Kosova vznikne podchod pro pěší a cyklisty,“ podotkl náměstek hejtmana pro dopravu Miroslav Houška.

V trase obchvatu začíná záchranný archeologický průzkum. „Je na počátku. Pokud víme, nejsou z něj zatím závěry,“ dodal Houška.

V rámci zmíněné trasy pro Dukovany bude kromě dalších dopravních staveb postaven i obchvat Brtnice, na který nyní kraj hledá dodavatele. I ten by měl plně hradit stát.