„Jsou dané předběžné termíny. Mostecká, Křižíkova a U Větrníku by měla být do dubna, celé Slunce bychom pak rádi rozjeli v září,“ uvedl primátor Jihlavy Petr Ryška (ODS), podle kterého by se tak do systému parkování mělo zapojit dalších přibližně pět tisíc lidí.
„V tuto chvíli se modré parkovací zóny týkají přibližně čtvrtiny města, kolem dvanácti až 14 tisíc obyvatel,“ popisuje Ryška, který připustil, že parkovací systém by se podle plánu radních měl v budoucnu rozšířit také na Březinky, oblast Bedřichova či Královského Vršku.
Úklid ulic, nebo arogance? Politici hodnotí rok s modrými čarami v Jihlavě![]() |
„Největším argumentem je, a to se tu dva roky stále opakuje, že Jihlava potřebuje uklidit,“ říká Ryška. „Potřebuje zde být nějaký pořádek a systém. Stále opakuji asi tři roky starý případ, kdy v Kosmákově ulici hořelo a hasiči se tam jednoduše nedostali.“
Podle primátora se systém, který se začal spouštět na jaře roku 2023, osvědčil. „Nejen policisté, hasiči, záchranáři, ale třeba i popeláři si pochvalují, že lidé vědí, že mají parkovat pouze za modrou čárou. I tady v centru se to relativně uklidilo,“ těší Ryšku.
Začátek nebyl šťastný, ale lidé si zvykli
S tím souhlasí také opozice. „To, že se zavádí parkovací systém, je správně. Myslím, že jako Piráti a Fórum Jihlava jsme v tomhle jednotní,“ říká zastupitel za PiFo Daniel Škarka, kterému se pouze nelíbilo spuštění celého systému.
„Vedení města podle mě nezvládlo na začátku komunikaci a participaci obyvatel, ať už ze strany podnikatelů, nebo lidí, kteří zde neměli trvalé bydliště. Tak, aby se vyladily chyby, které se potom staly,“ říká Škarka. „Průběh toho, jak to bylo zaváděno, nebyl úplně nejšťastnější. Ale teď už je to víceméně stabilizované.“
V Jihlavě je jen osobních aut 28 tisíc, celkově i s nákladními auty 42 tisíc. Dalších jedenáct tisíc jich sem denně přijíždí. Takže když je opravdu dobrý den, tak se v Jihlavě pohybuje 50 tisíc vozidel. Což je na padesátitisícové město šílené.
Petr Ryškaprimátor Jihlavy
Jinými slovy, lidé si zvykli. „Určitě. Myslím, že obyvatelé, kteří v těch částech reálně žijí, to nakonec uvítali. Že to vlastně prospívá životu a vůbec běžnému provozu jejich domácností. Myslím, že si to nakonec sedne,“ pokračuje Škarka.
Ten zároveň připouští, že problém však postihl zbývající části města. „Hodně se tam přesunulo parkování aut, které dříve stály v centru,“ všímá si Škarka.
Za poslední rok přibylo přes tisíc aut
Problémem totiž zůstává nekončící nárůst nových automobilů v krajském městě. „Vždy jsme říkali, že přibývá 700 až 800 aut ročně. Za poslední rok jich přibylo 1 040,“ kroutí hlavou Ryška.
Změny pro rezidenty
|
„V Jihlavě je v tuto chvíli jen osobních aut 28 tisíc, celkově vozidel i s nákladními auty 42 tisíc. Dalších jedenáct tisíc jich sem denně přijíždí. Takže když je opravdu dobrý den, tak se v Jihlavě pohybuje 50 tisíc vozidel. Což je na padesátitisícové město šílené,“ míní primátor.
„Děsivý není až tak počet aut, ale meziroční nárůst, kdy to jde vlastně exponenciální řadou. To je prostě neudržitelné,“ je přesvědčen Škarka.
„Řada domácností má dvě a více aut, těch vozidel je prostě strašně moc a parkují ve veřejném prostoru. Ať už v centru, nebo v těch hustě zabydlených částech. To je podle mě jasný důvod, proč se regulace parkování musí zavádět,“ doplnil Škarka.
Jihlava je zároveň po Mladé Boleslavi, kam řada lidí dojíždí za prací do Škodovky, na přepočet obyvatel město s druhým největším počtem dojíždějících v České republice. „Máme dvojnásobný údaj co Praha nebo Brno, trojnásobek co Třebíč,“ uvedl Ryška.
„Jedna z věcí, které podle mě stále nejsou ideální, je krajská veřejná doprava. Tu je potřeba optimalizovat tak, aby lidé nebyli nuceni používat auta na převoz do centra, do zaměstnání, s dětmi do školy a podobně,“ myslí si Škarka.
„Tam je ještě potřeba udělat kus práce. Pokud chceme omezit nebo ovlivnit počet aut, veřejná doprava je jednoznačně jeden z hlavních pilířů toho, jak toho dosáhnout,“ myslí si opoziční zastupitel.
Místo oblastí mají řidiče zajímat jen barvy
Pro zjednodušení celého systému se město rozhodlo upustit od dosavadních termínů rezidentní, krátkodobé nebo střednědobé parkování, podobně jako od označení jednotlivých zón, a začne více využívat barev jednotlivých režimů: modrá (rezidentní), oranžová (návštěvnický) a fialová (střednědobý).
Řidiči tak nebudou muset řešit oblast, pouze barevný pruh na značce. „Celé se to zjednoduší, protože se bude vybírat vlastně jen z pěti možností: v centru bude režim modrý a oranžový, mimo centrum modrý, oranžový a fialový,“ vysvětluje primátor.
26. října 2023 |
Zároveň budou moct auta od letošních Velikonoc mezi jednotlivými zónami přejíždět. „Bude to výhoda hlavně ve fialovém režimu. Když například ráno zastavíte za Billou, budete tam stát dvě hodiny, a pak potřebujete přejet a zaparkujete ve fialovém režimu U Hřbitova, tak vám to stále platí. Zaplatíte 50 korun a 13 hodin můžete popojíždět ve fialovém režimu po celém městě,“ upřesnil Ryška.
STAN: Bude to tahání peněz z kapes lidíJe znám jako jeden z kritiků parkovacího systému, který v roce 2023 zavedlo vedení jihlavské radnice. A od svého názoru opoziční zastupitel Radek Hošek (STAN) neustoupil ani s odstupem času. „Co se týče centra města, tam jsou určitě nějaká opatření potřeba udělat. A funguje to i v jiných městech. Ale co se týče sídlišť, tak tam modré zóny považuji za nešťastné řešení, protože kapacita parkovacích míst se tím nějakým způsobem nenavýší,“ myslí si zastupitel. „Je to jenom tahání peněz z kapes lidí.“ S argumentem, že právě do okolních sídlišť se „uklidila“ část aut, která překážela v centru města, Hošek souhlasí. Ale... „Je to nešvar, že někteří řidiči to takhle zneužili. To je pravda. Ale nemyslím si, že by to bylo zase až o tolika lidech, aby se modré zóny musely zavádět i na dalších jihlavských sídlištích,“ kroutí hlavou. Nesouhlasí ani s argumenty současné koalice, že v krajském městě se musí vyřešit parkování velkého počtu aut. „Číslo projíždějících aut je vysoké. Ale mně přijde, že se do toho stále započítávají i externí lidé, kteří do Jihlavy dojíždí za prací. A přitom každá velká firma má vybudované parkoviště pro své zaměstnance,“ podivuje se Hošek. „Pokud někdo jezdí za prací do firmy Bosch, nedá se říct, že by zabíral parkovací místo v Jihlavě. Když se kdokoliv z nás projde průmyslovou zónou, vidí, jaké parkovací plochy všude u těch firem jsou zřízeny,“ říká Hošek. Řešením podle něj není ani optimalizace krajské dopravy, po které volá další opoziční strana PiFo. „Přiznám se, že si z hlavy nevybavuji nikoho, kdo by do práce jel krajskou dopravou,“ přemítá Hošek. „Spíše se lidé mezi sebou domlouvají, aby necestovali každý jedním svým autem,“ dodal. |