Žďár ve sněhu a mrazu zahájil sezonu sdílených kol. Elektrických letos přibylo - regiony.impuls.cz

Žďár ve sněhu a mrazu zahájil sezonu sdílených kol. Elektrických letos přibylo

  16:38,  aktualizováno  16:38
Rekola jsou zpět, mrazu a sněhu navzdory. Zájemci mohou letos ve Žďáře využívat sedmdesát běžných bicyklů a dvě desítky ve verzi s elektropohonem, což je oproti loňsku výrazné navýšení. Další sdílená kola pak najdou cyklisté nově i v sousední Polničce. Sezona byla zahájena právě v pondělí.
Rekola jsou zpět, mrazu a sněhu navzdory | (0:33) | video: iDNES.tv

Pondělní slavnostní start služby vyšel sice paradoxně na den, kdy město po delší době zasypala sněhová nadílka a mrzlo, předpověď počasí do dalších dní však vypadá pro cyklisty příznivěji. Vedení Žďáru věří, že se bikesharing bude letos těšit minimálně stejné oblibě jako minulý rok.

„Po loňském pilotním ročníku nám statistiky i zpětná vazba veřejnosti ukázaly, že se služba osvědčila. Proto jsme se rozhodli v ní pokračovat, a to i ve větší míře,“ okomentoval žďárský starosta Martin Mrkos s tím, že přibylo jak stanovišť - těch je nyní kolem pěti desítek - tak i samotných kol. Smlouvu má navíc radnice s dodavatelem podepsanou tentokrát rovnou na tři roky. Kola budou v provozu vždy od března do listopadu.

Ve výběrovém řízení uspěla, stejně jako loni, společnost Rekola. Barva bicyklů tak zůstane výrazně růžová, což je pro tuto značku typické. V případě elektrokol pak rozzáří ulice lososová. Právě u tohoto elektrického provedení se provozovatel setkal loni s obrovským zájmem.

Počet bicyklů byl tedy zdvojnásoben z deseti na dvacet a kola jsou také kompletně obnovena. „Museli jsme všechna vyměnit, ve Žďáře tak bude jezdit zcela nová flotila,“ upřesnil Jan Toman, koordinátor firmy Rekola.

Minuta jízdy na eletrokole vyjde na jednu korunu a padesát haléřů. Při půjčení běžného bicyklu mají uživatelé první půlhodinu zdarma, za dalších 30 minut uhradí 15 korun. Počet jízd za den není omezený.

Na kole z vesnice do města za zábavou

Stanoviště se nově objeví také v sousední obci Polnička, jež se k zakázce připojila; má pro sebe vyhrazeno osm mechanických kol. Zájemci je najdou v lokalitě Boží muka, poblíž obecního úřadu, a Červeňák - u autobusové zastávky. Žďár a zhruba tři kilometry vzdálenou Polničku totiž spojuje frekventovaná cyklostezka, takže se dá očekávat, že tam veřejnost bikesharing uvítá.

Sdílená kola se ve Žďáře osvědčila. Budou pokračovat, přidá se i Polnička

„Věříme, že sdílená kola využijí třeba mladí při jízdě za zábavou do Žďáru, ale třeba i občané na cesty do práce,“ uvedla polničská starostka Marcela Jozífek Grochová.

Za tříleté zajištění služby Rekola vydá Žďár s Polničkou celkem 3,8 milionu korun bez daně; loňský rok vyšel žďárskou radnici na cirka 1,1 milionu.

Loni se zaregistrovalo skoro šest tisíc lidí

V sezoně 2024 se lidé proháněli ulicemi Žďáru na padesátce růžových jízdních kol a na deseti s elektropohonem. Letos je mechanických bicyklů 70 přímo ve městě, plus zmíněných dalších osm v Polničce.

Statistiky pilotního ročníku ukazují, že od loňského května do listopadu lidé absolvovali kolem 60 tisíc jízd. Zaregistrováno bylo 5 920 uživatelů, již bikesharing využili. Nejvytíženějším stanovištěm bylo to u Domu kultury, dále vlakové nádraží a u fotbalového stadionu. Jejich počet i umístění se během sezony měnily, což ostatně firma s městem plánují i nyní.

Sdílená kola v Třebíči musí mít sedm převodů. Uchazeči podmínku kritizují

„Vše budeme průběžně přizpůsobovat vytížení stanovišť a zájmu veřejnosti,“ podotkl Toman. Rekola dle jeho slov zajišťují službu ve zhruba desítce českých měst, dále ve slovenské Bratislavě a estonském Tallinnu.

Sdílená kola si mohou lidé na Vysočině půjčovat i v dalších městech. Velmi oblíbená jsou v Jihlavě, Třebíči či Pelhřimově. Jediným okresním městem v kraji, kde tato služba zatím není k dispozici, zůstává Havlíčkův Brod. Dle tamní radnice je důvodem kopcovitý terén, kde by městská kola neměla dost využití.