Žďárský stavební úřad zkrátil hodiny pro veřejnost o další den

  16:40
Jen dva dny v týdnu, v pondělí a ve středu, je nyní lidem k dispozici stavební úřad ve Žďáru nad Sázavou. Omezení hodin pro veřejnost o další den nastalo k začátku července, kdy také začal platit nový stavební zákon.

ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

Kvůli této změně jsou úředníci zahlceni administrativou. Klienti totiž vzali instituci hned zkraje léta útokem. „Množství žádostí podaných před 1. červencem vzrostl zhruba o třetinu, lidé se snažili všechno vyřídit ještě podle starého stavebního zákona,“ popsala mluvčí žďárské radnice Blanka Sobolová.

S nadstandardním množstvím podaných žádostí se navíc musejí zaměstnanci úřadu potýkat ve zcela novém systému. Zavádění novinky, spočívající především v digitalizaci celého procesu, ale rozhodně neběží již od počátku hladce.

„Ze strany ministerstva není změna kompletně připravená,“ konstatovala ještě před jejím spuštěním tajemnice žďárského městského úřadu Martina Hostomská. Plnou verzi programu, v němž mají úředníci podání nově vyřizovat, neměli k dispozici v dostatečném předstihu.

Kvůli nedávnému zavedení digitalizovaného stavebního řízení ostatně zavítal na Vysočinu na počátku července i ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti). Kritika totiž zněla například i z jihlavské radnice. Bartoš v tomto směru uznal, že nápor na úředníky je nyní velký. „Doufám, že to zvládnou,“ řekl ministr. Dřívější a současný systém teď podle jeho slov běží paralelně.

„Úředníci budou muset určitou dobu – ta se odhaduje minimálně na nejbližší rok – pracovat souběžně ve dvou různých systémech, protože rozhodující je datum podání žádosti, a také dle starých i nových norem,“ přiblížila Sobolová podrobněji peripetie, s nimiž se teď musejí pracovníci úřadu potýkat.

Změna je do odvolání

Až do července mohli klienti na žďárský stavební odbor mířit vždy v pondělí, úterý a středu; ve čtvrtek a pátek zůstávalo zavřeno s tím, že zaměstnanci zpracovávali už podané žádosti a další dokumenty.

Další z omezení na žďárském úřadě

Odbor dopravy

  • Od 27. května přistoupil ke změně provozní doby i registr vozidel a řidičských průkazů.
    • Ve čtvrtek a pátek je tam pro veřejnost zavřeno; v tyto dny úředníci vyřizují sestavy STK a žádosti. Úterý je vyhrazeno předem objednaným klientům.
  • Lidé bez objednání mohou tedy přijít v pondělí a středu mezi 8. a 11. hodinou a poté od 13 hodin do půl páté.
    • K opatření bylo přistoupeno hlavně z důvodu nárůstu administrativy kvůli změnám, jež vešly v platnost od 1. ledna 2024 (především zrušení velkých technických průkazů).

„Nyní se ke dvěma dnům, které měli na administrativu vyhrazeny, přidalo úterý. Tato změna platí do odvolání,“ dodala Sobolová s tím, že ve zmíněné pondělky a středy jsou pracovníci klientům k dispozici od půl osmé ráno do 17 hodin.

Omezení vnímají negativně opoziční zastupitelé. „Zažili jsme desítky změn zákonů a předpisů včetně kompletní změny software, ale nikdy neprobíhalo na úkor klientů. Stavební odbor nefunguje již několik měsíců, ‚dopravka‘ dva měsíce a nikdo z nás nedostal slevu z placení daní, ze kterých jste placení, takže se postarejte, abychom dostávali plnohodnotné služby,“ apeloval na úřad na facebookovém profilu města Jan Havlík z opoziční Změny 2018. On sám byl ostatně v minulosti dlouholetým tajemníkem žďárského městského úřadu.

Za poslední dobu navíc nejde na stavebním odboru o první omezení. Ještě před rokem mohli klienti vyřizovat své záležitosti dokonce pět dní v týdnu. Loni v červenci však bylo oznámeno, že k 1. srpnu 2023 se hodiny pro veřejnost redukují na tři dny týdně. Jedním z důvodů byla personální krize.

„Stavební odbory na mnoha úřadech po celém Česku se potýkají s nedostatkem zaměstnanců i komplikovanou legislativou. To je i případ žďárského stavebního odboru, který je dlouhodobě přetížený a nestíhá nápor práce. Úřad na to reaguje zkrácením provozní doby pro veřejnost od srpna až do odvolání. Slibuje si od toho rychlejší vyřizování žádostí,“ zdůvodnila loni v létě tajemnice Martina Hostomská.

Město hledá nového tajemníka

Právě Hostomská však na post v čele úřadu nedávno rezignovala. Končit by dle vedení města měla ke 30. září. „Její rozhodnutí respektujeme. Paní tajemnice byla v této poměrně náročné manažerské pozici od jara 2019 a rozhodla se – jak už to u takto manažersky vysoce postavených lidí bývá –, že se posune k nějaké expertní funkci,“ okomentoval žďárský starosta Martin Mrkos.

Radnice na její rezignaci obratem reagovala vyhlášením výběrového řízení na nového tajemníka či tajemnici. Zájemci o tento post se mohou hlásit ještě do 24. července.

„Ideální by byl nástup od 1. října,“ podotkl Mrkos, který na poslední tiskové konferenci města nechtěl zatím komentovat, zda Hostomská odchází zcela mimo úřad, nebo se pouze přesune v jeho rámci na jinou pracovní pozici.

V létě pro pas? Raději jinam

Další omezení na městském úřadě, konkrétně na odboru občanskosprávním, začíná platit právě úderem dneška, kdy se mění provoz při vyřizování občanských průkazů, cestovních dokladů, v agendě evidence obyvatel a ohlašovny trvalého pobytu.
Pracoviště je pro veřejnost nadále otevřeno v pondělí a středu od půl osmé do 11 hodin, poté od poledne do půl páté. Úterý, čtvrtek a pátek jsou ale vyhrazeny pro objednané klienty.
„Opatření kvůli dlouhodobým nemocem potrvá do odvolání, minimálně však po dobu letních prázdnin,“ informovala tajemnice žďárského městského úřadu Martina Hostomská. Vliv mají podle oznámení zveřejněném na facebookovém profilu města i nynější letní dovolené. Kvůli tomu si navíc lidé v době od 22. července až do 2. srpna nebudou moci ani podávat žádosti o cestovní doklady.
To vzbudilo u obyvatel na sociálních sítích velkou nevoli. „Celé dva týdny nebude možné si v sezoně požádat o cestovní pas? V soukromé sféře by za toto padaly manažerské hlavy,“ vyjádřil se například Miroslav Fiala. (ned)

V září roku 2022 „kempovali“ u městského úřadu ve Žďáře nad Sázavou lidé, kteří si chtěli rezervovat parcelu pro stavbu řadového domu. Město tehdy nabízelo 27 parcel ve Vápenické ulici za pevně danou cenu 2 357 Kč.

7. září 2022