iDNES.cz

Staré jméno, nový provoz. Jihlava hlásí návrat trolejbusové linky D

  8:10
Do nového školního roku vstupuje s řadou změn městská hromadná doprava (MHD) v Jihlavě. V krajském městě došlo na úpravu jízdních řádů. Do schématu trolejbusových linek se totiž vrací linka D. Nové delší trasy získaly trolejbusové linky E a F a změny se dotkly také autobusové linky 4.

Trolejbusová linka D se vrací. V pracovní dny má v Jihlavě hlavně posílit spojení mezi poliklinikou a sídlištěm Březinova. | foto: Jan Salichov, MF DNES

U nejfrekventovanějších linek A, B, C, G, H, 2 a 4 se mírně navýšil počet spojů a upravily se časy odjezdu spojů ze zastávek pro lepší návaznost při přestupech. Zlepšují se především návaznosti mezi spoji linek A a B a mezi spoji linek C a F.

Dopravnímu podniku se podařilo od léta zaměstnat víc řidičů a další noví řidiči se zaškolují, proto bude posilování spojů pokračovat.

„Jsem rád, že stále víc lidí využívá MHD a že jsme v číslech počtu přepravených cestujících už překonali předcovidový rok 2019,“ uvedl primátor Jihlavy Petr Ryška. „A je také dobře, že reagujeme i na rozvoj Jihlavy a posilujeme přepravu do rozvojových lokalit.“

Trolejbusová linka D má v pracovní dny posílit spojení mezi poliklinikou a sídlištěm Březinova a zároveň obslouží oblast ulic Seifertova a Ke Skalce.

„V pracovní dny bude v provozu v třicetiminutových intervalech a v ranní a odpolední dopravní špičce bude obsluhovat i trasu mezi zastávkami Březinova a Hlavní nádraží,“ uvedl předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy Radim Rovner.

Nové zastávky – Žitavská a Purmerendská

Linka E je ve směru od Motorpalu prodloužená z Masarykova náměstí po Znojemské ulici až na konečnou stanici V Ráji. Převezme tak část obsluhy lokality V Ráji od autobusové linky 4, která nově v obou směrech jízdy obslouží zastávky Masarykovo náměstí dolní a Masarykovo náměstí horní a již nebude zastavovat na zastávce u bývalé restaurace Sklípek.

„Zlepší se tak komfort cestujících při přestupech na další linky,“ je přesvědčen Rovner. „Většina spojů autobusové linky číslo 4 je nově zkrácena a bude končit na zastávce Masarykovo náměstí horní, až do Ráje budou zajíždět jen vybrané spoje.“

Do autobusových linek 4, 41 a 42 zároveň nově přibyla zastávka Jiřího z Poděbrad.

Změny v jihlavské MHD od září 2024

  • V pracovní dny přibude na trase Březinova, konečná
    – Masarykovo náměstí – Seifertova
    – Poliklinika a zpět trolejbusová linka D. Ta bude v provozu
    ve všední dny v třicetiminutových intervalech a v ranní a odpolední dopravní špičce bude obsluhovat také trasu mezi zastávkami Březinova a Hlavní nádraží.
  • Trolejbusová linka F je nově vedena po trase Dopravní podnik
    – Masarykovo náměstí – Dům kultury
    – Na Hliništi
    – Dům zdraví, odkud pokračuje na Horní Kosov, kde obslouží i nové zastávky Žitavská a Purmerendská.
  • Trolejbusová linka E je prodloužena z Masarykova náměstí až na zastávku V Ráji. Výrazně zlepší spojení Znojemské ulice s nákupní zónou v ulici Romana Havelky.

    Všechny změny a nové jízdní řády najdete na webu dpmj.cz.

Linka F je nově vedena po trase Dopravní podnik – Masarykovo náměstí – Dům kultury – Na Hliništi – Dům zdraví, z něhož pokračuje na Horní Kosov, kde obslouží i nové zastávky Žitavská a Purmerendská.

„Dochází tak k posílení linky B na trase mezi centrem a Horním Kosovem a zlepšení spojení Horního Kosova se sídlištěm Na Slunci,“ vysvětlil Rovner. „V pracovní dny bude linka F v provozu ve třicetiminutových intervalech a ve špičkách jsou připraveny posilové spoje.“

Rozšíření tratí a nákup nových vozů

V příštích třech letech se DPMJ chystá rozšířit síť trolejbusových tratí o 3,3 kilometru. Trolejové vedení povede od CityParku v Hradební ulici v centru ke křižovatce ulic Žižkova a Rantířovská na výpadové silnici směrem na Pelhřimov.

Zhotovitel stavby by mohl být vybrán ještě letos. Výběrové řízení na firmu, která postaví jihozápadní trolejbusovou tangentu, by mohlo být vypsáno za dva týdny.

Na uskutečnění projektu počítá Jihlava s evropskou dotací z operačního programu Doprava, jejíž nejvyšší možná částka je 134 milionů korun.

„Do soutěže půjdeme s cenou 155,4 milionu korun. Pokud se to za tu cenu podaří vysoutěžit, stavíme všechno. Pokud ne, vyhrazujeme dva stavební objekty, které bychom řešili později,“ uvedl předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy. Dodal, že to jsou například kabelové trasy sloužící k posílení napájení.

Příští rok by měl vybraný dodavatel stavět trolejbusovou trať od smyčky u křižovatky ulic Žižkova – Rantířovská po křižovatku Žižkovy ulice s ulicemi Dvořákova a Hradební, vybudovaná by měla být také nová trakční měnírna v ulici U Cvičiště.

O rok později se práce budou týkat ulice Hradební, kde v roce 2027 vznikne i velká křižovatka pro trolejbusy. Uskutečňování projektu podle Rovnera ovlivní jiné chystané dopravní stavby ve městě, včetně opravy mostu ve Znojemské ulici, již by měl provádět kraj.

Dopravní podnik připravuje také velkou obnovu trolejbusů, koupit se chystá dvacet nových. Většinu by chtěl převzít v roce 2026 a posledních pět o rok později. Nahradí trolejbusy pořízené v letech 2009 až 2011. Předpokládaná cena nových trolejbusů je 266,5 milionu korun. Na patnáct vozů má podnik slíbené dotace, u zbývajících se o příspěvek z dotačního programu chystá ucházet.

30. srpna 2018

Autor:
zpět na článek