Na pokusy se světlem a laserem. Gymnázium zřídí vědecké centrum za 40 milionů

  14:06
Nejen pro výuku fyziky, biologie nebo informatiky, ale i k mnohým mimoškolním aktivitám bude sloužit nové víceúčelové vzdělávací centrum, které příští rok vznikne v budově Gymnázia Žďár nad Sázavou. Pracoviště zaplní dosud nevyužité podkrovní prostory. Práce by měly začít pravděpodobně již na jaře.

Žďárské gymnázium navštěvuje 463 dětí. Ty budou mít k dispozici i nové badatelské centrum. | foto: Jana Nedělková, MF DNES

„Do konce příštího roku bude mít tato krajská škola k dispozici nové laboratoře včetně vybavení za téměř 40 milionů korun, z toho 28 milionů korun kraj pokryje ze svého rozpočtu,“ vyčíslil vysočinský hejtman Vítězslav Schrek s tím, že zbytek částky pokryje evropská dotace, již se povedlo kraji na tuto investici získat.

Moderní studijní centrum zahrne hned několik pracovišť a dalších multifunkčních prostor. „Vybudována bude například učebna výpočetní techniky, kde budou děti mimo jiné zpracovávat různé výsledky měření z našeho badatelského centra, které už u nás - rovněž v podkroví - několik let funguje,“ popsal Vlastimil Čepelák, ředitel žďárského gymnázia.

V podkroví školy přibude rovněž optická laboratoř pro pokusy se světlem a laserem, kde žáci budou kromě další techniky využívat rovněž mikroskopy. Projekt počítá také s vybavením pro natáčení fyzikálních a chemických pokusů, s centrem multimediálních dovedností nebo s jazykovou učebnou.

„Pro děti tady bude k dispozici i gravírovací stroj, kde si mohou přes počítač navrhnout a vytvořit různé předměty - například ze dřeva nebo z překližky. Zajímavostí určitě je také řezačka a leštička minerálů,“ zmínil další vymoženosti plánovaného centra Čepelák.

Pracoviště poslouží i pro mimoškolní činnost

Podle Jana Břížďaly, radního Kraje Vysočina pro oblast školství, projekt umožní žákům i pedagogům využívat moderní podkrovní pracoviště nejenom pro výuku, ale i k mimoškolním činnostem nebo akcím.

„Může sloužit například pro konání olympiád, soutěží nebo pro mezinárodní projekty,“ uvedl příklady Břížďala. Vedení školy plánuje některou techniku zpřístupnit studentům i po vyučování; například o zmíněný gravírovací stroj, 3D tiskárnu nebo třeba leštičku minerálů by mohl být podle ředitele mezi dětmi velký zájem.

Silný ročník má z čeho vybírat, Vysočina rozšiřuje nabídku středních škol

V plánu jsou však také úpravy, jež se netýkají „pouze“ tvoření, bádání a vzdělávání jako takového. „V neposlední řadě by pod střechou mělo vzniknout i pracoviště našeho školního psychologa, abychom měli důstojné prostředí pro něj, pro děti, které mají nějaké problémy, případně i pro jejich rodiče nebo učitele,“ vysvětlil ředitel.

Nevyužité místo v podkroví zaplní dle jeho slov také víceúčelový sál, který nebude pouze pro osazenstvo školy, ale zavítat do něj budou moci i návštěvníci „z venku“.

Gymnázium totiž už zhruba deset let pořádá různé přednášky a promítání pro veřejnost, které se zatím konají v aule školy. Časem by se však mohly odehrávat již v tomto novém, moderním sále. „Dále najde tento prostor určitě využití i pro divadelní představení našich dětí, které si každý rok připravují vystoupení v angličtině pro žáky ze základních škol,“ míní Čepelák.

Stavba by výuku neměla výrazněji omezit

Zahájení výstavby, pokud půjde všechno bez problémů, je v plánu na jaro roku 2025. Školu do té doby čekají jednání s dodavatelskou firmou o průběhu prací.

„Protože naším cílem samozřejmě je, abychom výuku nemuseli nijak omezovat. Tuto verzi vůbec nepřipouštíme. Myslím, že by se mělo dát vše zvládnout za provozu s tím, že hlučné práce bude firma dělat například o víkendech nebo v pozdějších odpoledních hodinách,“ doufá ředitel školy, kterou pro tento školní rok navštěvuje 463 dětí.

Využitím půdy v pravém křídle budovy už dojde v podkroví gymnázia k maximálnímu využití volného místa. Ve zbytku prostor pod střechou mají už totiž gymnazisté gymnastické sály nebo uvedené badatelské centrum.