Vysočina znovu posoudí tendr na dopravce, ICOM jej napadl kvůli podezřelým cenám

  14:30
Ve válce dopravců na Vysočině o zajištění obslužnosti v regionech Pelhřimovska a Humpolecka došlo k významnému posunu. Kraj Vysočina zrušil rozhodnutí o výběru dopravce. Postavil se tak na stranu společnosti ICOM transport. Nabídky si nechá od uchazečů doplnit a posoudí je znovu.

ilustrační snímek | foto: Radek Laudin, MF DNES

„Rada Kraje Vysočina akceptovala jednoznačné doporučení advokátní kanceláře, která celý proces veřejné zakázky na dopravní obslužnost od počátku administruje. Jedná se o jediný možný zákonný postup,“ uvedla po jednání radních mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Opětovné posouzení podle ní umožní prověřit nové okolnosti vznesené dopravci v rámci námitek a zároveň naplní v maximálně možné míře dodržení principu transparentnosti a rovného zacházení. Znovu zasedne hodnotící komise, která námitky vypořádá a doptá se na nové skutečnosti týkající se detailů z oblasti personálních, investičních a logistických informací z předložených nabídek.

„Na základě následného vyhodnocení odborné komise poté rada v nejbližším možném termínu rozhodne. Zájmem Kraje Vysočina je uzavřít celou zakázku v co nejkratším možném termínu, aby k úsporám za veřejnou dopravu došlo co nejdříve a zároveň, aby nevznikly žádné pochybnosti o postupu vyplývajícího ze zákona o veřejných zakázkách,“ doplnila Svatošová.

ICOM kritizoval dumpingové ceny

Ve veřejné soutěži Kraj Vysočina hledal dopravce, který na deset let zajistí základní dopravní obslužnost obcí na Pelhřimovsku a Humpolecku. Jako vítěze soutěže komise nejprve určila společnost Busem, kterou je v podstatě dopravce ČSAD Autobusy České Budějovice. Až za ní se umístil domácí ICOM transport. Ten vzápětí výsledky napadl.

ICOMu se nelíbila cena, kterou jihočeský dopravce nabídl. Jeho představitelé ještě před zveřejněním oficiálních výsledků tendru svolali tiskovou konferenci, na níž hovořili o dumpingových cenách, nízkých platech řidičům u konkurence i o možném ohrožení dopravní obslužnosti.

„Chceme poukázat, že při hodnocení nabídek cen dopravců hodnotitelé řádně nevyužívají kontrolní mechanismy a nabídnuté ceny se řádně a transparentně neposuzují,“ řekla předsedkyně představenstva ICOM transport Kateřina Kratochvílová.

„Je to válka o kvalitní prověření vítěze vzhledem k desetileté zakázce,“ prohlásil generální ředitel ICOM transport Zdeněk Kratochvíl.

Vítěz věří, že nabídku obhájí

Že Kraj Vysočina podlehl tlaku jihlavského dopravce, vedení společnosti ČSAD Autobusy České Budějovice překvapilo. Jeho generální ředitel Vladimír Homola však uznává, že má na takové kroky jako zadavatel zakázky právo.

„Znovu budeme vysvětlovat, že jsme nastavili férovou tržní cenu, kterou si jako velká firma s patřičným zázemím můžeme i díky propojení se sousedními okresy dovolit. Nikdy jsme žádné dumpingové ceny ani jiné podivné praktiky nepoužili. Věřím, že naší nabídku obhájíme,“ vzkázal ředitel dopravce, za nímž stojí silná rakouská společnost Österreichische Postbus Aktiengesellschaft ze skupiny ÖBB holding.

Kraj Vysočina postupně soutěží autobusové dopravce na většinu oblastí regionu. Smlouvu s vybranými dopravci podepisuje vždy na období deseti let. Hodnota zakázek se pohybuje kolem deseti miliard korun.

Oblast Žďárských vrchů už se smlouvou účinnou od 1. ledna 2025 získala společnost ZDAR. Od 1. února by měla na Bystřicku a Velkomeziříčsku dopravu zajišťovat společnost TRADO-BUS (nástupce ČSAD Třebíč, v němž má majoritní podíl ICOM transport – pozn. red.).

Samotný ICOM transport získal v tendru jen Havlíčkobrodsko, a to od 1. dubna 2025. Naopak s jihočeskou společností Busem prohrál už v soutěži o domácí Jihlavsko, ta tam začne jezdit ke stejnému datu. TRADO-BUS pak uspěl na Moravskobudějovicku a Třebíčsku, spoje bude zajišťovat od 1. května 2025.

8. srpna 2024