Propojka zklidní dopravu ve Žďáře, od července 2025 uleví rušné Brněnské ulici

  8:38
Více než jedenáct tisíc aut denně projede žďárskou Brněnskou ulicí. Intenzivní provoz na tomto hlavním tahu městem – silnici I/37, zahlcuje především okružní křižovatku u nákupního parku a pekárny Enpeka. V ranních a odpoledních špičkách si tam řidiči před vjezdem na kruháč obvykle dost postojí.

Nová propojka ulic Jihlavská a Brněnská uleví hlavně vytížené kruhové křižovatce u pekárny Enpeka a nákupního centra. | foto: Jana Nedělková, MF DNES

To by však měla změnit nová dopravní stavba za téměř 113 milionů korun, jejíž budování bylo ve Žďáře minulý týden ve čtvrtek slavnostně zahájeno.

Bezmála 700 metrů dlouhou přeložku silnice I/37, která propojí Brněnskou a Jihlavskou ulici, plánuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dokončit do léta příštího roku. V červenci 2025 by tak už mohli šoféři jezdit po nové komunikaci, která je dalším dílem budoucího, dlouho plánovaného a hojně diskutovaného západního obchvatu města.

„Samozřejmě bychom rádi našli finální řešení pro Žďár nad Sázavou, které je však velmi komplikované. Hledáme ho. Věřím ale, že i tato přeložka významně pomůže dopravě ve městě a odlehčí vytížené křižovatce ulic Jihlavská a Brněnská. Tranzitní doprava pak pojede přímo po nové propojce,“ vyjádřil se generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

V plánu ale není pouze nová komunikace, jež bude lemovat železniční trať na Nové Město na Moravě, ale i dvě okružní křižovatky. Proměna čeká stávající kruháč v Brněnské ulici poblíž čerpací stanice Orlen, který nyní získá elipsovitý tvar. V Jihlavské ulici potom kruhová křižovatka přibude úplně nově, a to na křížení s ulicí Chelčického vedoucí od vlakového a autobusového nádraží.

„Tato nová okružní křižovatka výrazně přispěje k větší plynulosti dopravy a zkrátí čekání hlavně řidičům jedoucím z Chelčického ulice,“ okomentoval Jiří Veselý, mluvčí ŘSD na Vysočině.

Tento týden odstartuje archeologický výzkum

Ještě přes stavebními pracemi, jichž se ujme žďárská firma Aquasys, obsadí území na periferii Žďáru archeologové. Výzkum by měl začít již tento týden. „Očekáváme zde především pozůstatky po takzvané horní cihelně, což je industriální areál z 19. století. Vznikaly v něm cihlářské výrobky v opravdu velkém množství,“ popsal archeolog Jakub Těsnohlídek z organizace Archaia Brno. Zajímavostí podle něj například je, že za první republiky cihelnu vlastnil známý jihlavský průmyslník Karel Löw, který měl i textilku v Heleníně a spoustu dalších objektů po Vysočině.

Firma Aquasys nyní začne s přípravou stavby. V první etapě, která nijak neomezí dopravu, vzniknou především provizorní komunikace. Následovat budou práce na kanalizaci v Jihlavské ulici, které se neobejdou bez provozu řízeného semafory, a poté dojde na výstavbu samotné přeložky. „Do zimy bychom měli mít hotové podkladní vrstvy celé propojky,“ upřesnil hlavní stavbyvedoucí Jaromír Kocián s tím, že práce na kanalizaci v Jihlavské ulici si vyžádají uzavření jednoho jízdního pruhu, a přinesou tedy motoristům omezení. To potrvá pravděpodobně od července do října.

Na jaře roku 2025 plánuje zhotovitelská firma novou spojovací komunikaci I/37 dokončit a až v závěru stavby budou na řadě obě již zmíněné okružní křižovatky. Na propojku čekají Žďárští několik let, původní termín zahájení výstavby byl avizován již na jaro 2022.

V minulosti už ve Žďáře vzniklo i propojení Jamské a Brněnské ulice, které žďárské dopravě rovněž pomohlo. „Obchvaty měst a obcí či řešení vnitroměstské dopravy novými komunikacemi jsou pro nás stejně důležité jako výstavba dálnic. V loňském roce jsme otevřeli 58,4 kilometru silnic první třídy – z velké části právě obchvatů, letos otevřeme 25 kilometrů a zahájíme dalších 45,7 kilometru,“ dodal za ŘSD Mátl.

28. listopadu 2023