Součástí žďárské školy bude nově i ta waldorfská, nabídne místo 25 žákům

  8:56
Další alternativa základního vzdělávání přibude ve Žďáře nad Sázavou. Pravděpodobně od září 2025 tam zahájí provoz waldorfská škola. Jde o završení několikaleté snahy místního spolku Přátelé waldorfské pedagogiky.

Ve třídě Studánka žďárské waldorfské mateřské školy kladou důraz na slavení svátků a dodržování tradic. Podobné by to mělo být i na budoucí základní škole. | foto: Archiv třídy Studánka

Ten se snaží získat návaznost vzdělávání na již dlouhodobě fungující waldorfskou třídu Studánka při Mateřské škole Vláček, která spadá pod město. Ostatně také připravovaná třída základky má fungovat jako součást městského zařízení, konkrétně Základní školy Komenského 6, která se nachází na žďárském sídlišti Stalingrad.

Tkaní a knihařství na základce? Nabídnout to může první waldorfská škola

Místo by v ní mělo najít kolem 25 dětí, finální číslo se však bude odvíjet i od počtu žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. „Budeme mít svůj vzdělávací program, který ale bude odpovídat standardnímu rámcově vzdělávacímu programu. Tím, že bude třída součástí školy zřizované městem, nebudou rodiče platit školné,“ popsala za spolek Eliška Staňková.

Pravděpodobný je podle ní pouze příspěvek do spolku rodičů, z nějž budou hrazeny nadstandardní výdaje související s waldorfskou pedagogikou.

Zájemci mohou zamířit na besedy

Ke vzniku třídy uspořádal spolek už několik besed pro zájemce o umístění dítěte. Tento pátek od 17:00 se ve třídě Studánka uskuteční v pořadí čtvrté setkání, kde se rodiče i další příchozí dozvědí, jak pokračuje příprava nové školy, a vyzkoušejí si také akvarelové malování, což je jedna z mnoha aktivit, kterým se děti ve Studánce pravidelně věnují.

„Od září letošního roku pak budou probíhat pravidelné besedy pro rodiče a veřejnost, kde se všichni budou moci seznámit s principy a fungováním waldorfské pedagogiky,“ dodala Eliška Staňková.

Waldorfská pedagogika si kromě jiného klade za cíl vychovávat a vzdělávat děti ve všestranně a harmonicky rozvinuté osobnosti, pěstuje v nich rovněž zdravé sebevědomí. Výuka v takto zaměřených školách se snaží rozvíjet rovnoměrně pohybové, intelektuální, umělecké i sociální potřeby dětí. Vyhýbá se tak nadměrné specializaci a jednostrannosti.

6. dubna 2023