Cílem Žďáru je dostatek stání pro auta. Kolik to bude stát, však místní nevědí

  8:16
Když chce řidič zaparkovat – třeba jen na chvíli, při vyzvednutí dětí ze školy, nemá kde. Odstavená auta blokují průjezd ulicí, brání ve vjezdu na pozemek nebo stojí na přechodu či chodníku. Některá parkovací místa zbytečně zabírají dlouho nevyužívaná vozidla a vraky. To je pouze pár problémů, které v souvislosti s parkováním trápí obyvatele Žďáru nad Sázavou.

S nedostatkem parkovacích míst se potýká například sídliště kolem ulice Neumannova. Město tam chce situaci zlepšit zavedením parkovací zóny. | foto: Jana Nedělková, MF DNES

K ožehavé problematice se v takzvané pocitové parkovací mapě vyjádřilo více než osm stovek respondentů. Ti v plánku na webu vyznačili přes dva tisíce bodů, tedy míst, jež pro odstavení svého auta využívají. Lidé přidali i skoro 250 komentářů a návrhů na změny.

Výsledky z tohoto průzkumu jsou teď pomocníkem pro dopravní experty, již pro město připravují projekt regulace parkování – tedy zavádění parkovacích zón v centru a na některých sídlištích. Radnice jej spustí příští rok. Už nyní ale budí novinka velký zájem obyvatel, o čemž ostatně svědčí i vysoký počet zapojených respondentů.

Proč chce Žďár regulovat parkování

Žďár nad Sázavou se příští rok připojí k řadě měst, jež zavedla v některých svých částech regulaci parkování. Placené zóny se budou týkat hlavně centra, širšího centra a vybraných sídlišť.

„Za posledních deset let přibylo ve Žďáře téměř dva tisíce aut. Město není nafukovací a není prostě fyzicky a prostorově možné stále rozšiřovat parkovací plochy, stejně tak není z mnoha důvodů ekonomicky rentabilní ani uživatelsky přívětivé stavět parkovací dům,“ uvedl žďárský starosta Martin Mrkos důvod, proč město přistoupilo k zavedení zón.

„Jako ideální cesta se jeví nějaká regulace. Neříkám, že už se nepostaví žádné další parkovací místo nebo parkoviště, ale prostě už narážíme na určité limity,“ dodal starosta.

Roku 2012 bylo ve městě evidováno 8 027 aut, o deset let později se již toto číslo vyšplhalo na 9 788 vozidel. Jedná se tak o nárůst o zhruba 22 procent.

Až 76 % lidí dojíždí do práce ve Žďáru autem a jen v každém osmém autě sedí spolujezdec. Po městě se v téměř polovině svých cest pohybují lidé autem.

„Je poměrně jednoduché navrhnout parkovací místa a určit, jestli budou krátkodobá, nebo třeba smíšená. Parkovací mapa nám ale poradí, kolik by jich mělo kde být. Mnohem lépe pochopíme, kde lidé třeba potřebují jen na chvilku zastavit, protože někoho vyzvedávají či nakládají zboží. Zjistíme, kam lidé dojíždějí každodenně, kam občas. Jsou to taková nadstandardní data,“ vyjádřil se Daniel Šesták ze společnosti Mott MacDonald, jenž se na přípravě parkovacích zón podílí jako odborný konzultant města.

S údaji z interaktivního dotazníku pracuje Petr Horský, projektant žďárských parkovacích zón z firmy M.O.Z. consult. „Pokud v mapě vidím, že některé místo lidé často využívají třeba k vystupování a nastupování dětí, zohledním to a bude tam více stání ke krátkodobému parkování,“ vysvětlil Horský.

Upřednostnění rezidentů

Cíle jsou podle něj jasně dané. Jedním z těch hlavních je upřednostnění rezidentů, tedy lidí s trvalým pobytem ve Žďáře. Ti by měli po spuštění regulace parkování snáz najít pro odstavení auta volná místa, která jim dnes – často navíc na řadu hodin, blokují třeba lidé dojíždějící do města za prací i další návštěvníci Žďáru. „Chceme také primárně využít stávající vyasfaltované prostory, než abychom nově zabírali zelené plochy,“ nastínil Horský s tím, že dalším z cílů je rovněž zklidnění dopravy.

Tomu má pomoci i snížen nejvyšší povolené rychlosti v parkovacích zónách – tedy na sídlištích Libušín, u nádraží a kolem ulice Studentská. Dále ve východní části centra, tedy mezi ulicemi Neumannova a Novoměstská, přímo v centru, kolem ulice Strojírenské, u městského úřadu a v okolí parku U Ivana. V této osmičce oblastí, jichž se regulace parkování týká, budou muset motoristé jezdit většinou nejvýš třicítkou. Vyjmuty budou jen některé vybrané silnice a úseky.

Ovšem klidnější doprava nemá být jediným benefitem. „Třicítka nám také umožní navýšit parkovací kapacitu,“ podotkl Horský. V takové zóně totiž v křižovatce stačí výhled na vzdálenost 30 metrů místo dosavadních padesáti, což jsou čtyři parkovací místa. „Pokud budou splněny i další podmínky, pak pro provoz také postačí pruh v šířce tři a půl metru pro oba směry místo dopravními předpisy požadovaných tří metrů pro každý směr jízdy. Omezení tak umožní vytvořit či zlegalizovat 230 parkovacích stání,“ vyčíslila Blanka Sobolová, mluvčí radnice.

Podle dopravního inženýra Daniela Šestáka vymezení parkovacích zón zajistí i jejich snazší kontrolu. Bude možné postihnout řidiče, kteří parkují na místě, kde nemají co dělat, či zjistit různé přestupky. „Parkovací zóna je pravidelně monitorována strážníky i speciálním vozidlem, které projíždí a snímá polohu aut. Toto vozidlo si nevšímá jen SPZ, ale i faktu, zda auta nestojí na přechodu či chodníku. Poté je automaticky generována pokuta,“ objasnil Šesták.

Lidé se ještě mohou ozvat

Žďárští zatím finální rozmístění jednotlivých stání pro rezidenty, abonenty a návštěvníky nemají stanoveno. Vznikla už ale podrobná mapa všech parkovacích míst na území plánovaných zón, již lze najít na „parkovacím webu“ parkovani.zdarns.cz. Vedení města uvítá do konce července upozornění od lidí, kteří najdou v přehledu nějakou nesrovnalost. Poznatek mohou zaslat na e-mail parkovani@zdarns.cz.

Mezi zveřejněnými údaji zatím chybí už zmíněné přesné uspořádání míst v zónách, stejně jako výše poplatků, jež budou muset lidé za možnost odstavení auta v některých lokalitách hradit. Právě to ale místní zajímá. „Mám strach z toho, že budu platit nějakou přemrštěnou sumu, ale pak přijedu večer z práce, a stejně nezaparkuji. Protože na Libušíne prostě bude vždy méně míst než aut,“ obává se obyvatelka jednoho z nejlidnatějších žďárských sídlišť.

Bližší informace o ceníku se ale lidé již brzy dozvědí. „Plánujeme ještě minimálně jedno setkání s veřejností, pravděpodobně na začátku podzimu,“ ujistila Sobolová.