Navíc obyvatelé domků nikdy nevědí, co jim úřady, zejména památkáři, povolí, a co už ne. Proto je pro ně každá investice do zlepšení bydlení papírově náročná a nejistá.
Město teď přišlo s úpravami, jež by měly pomoci lidem, aby si snáze mohli nechat povolit změny, i samotným čtvrtím, aby se jejich ráz sjednocoval.
„Baťovské čtvrti mají pro Zlín velký význam kulturní a historický. Jsou součástí jeho identity, proto musejí být chráněny,“ předestřel ředitel Kanceláře architekta města Zlína Jindřich Nový. „Ale uvědomujeme si, že je v nich třeba podmínky nastavit tak, aby odpovídaly soudobým požadavkům na život.“
Jediný manuál nahradil všechny dosavadní
Proto město vzalo všechny dosavadní materiály o obecných zásadách památkové péče v baťovských čtvrtích a vytvořilo z nich jeden jediný. Měl by být jasný a přehledný. A místo restrikcí má nabízet možnosti.
Nové zásady památkové péče řeší například umísťování šop, pergol a altánů na pozemcích u domků. V případě šop jsou možné dvě varianty: jedna velikosti 2,4 na 2,4 metru, menší o rozměrech 1,2 na 3 metry.
Můj baťovský domek. Jak se žije ve zlínské dělnické kolonii |
„K oběma je možné připojit pergolu s plátěným zakrytím,“ naznačil Nový. „Vytvořili jsme také pravidlo o jejich umístění. Nemůžou být v uličním prostoru a jen v nějaké vzdálenosti od domu a sousedů.“
Zásady jsou na webu města
Majitelé baťovských obydlí si v nových zásadách památkové péče, které jsou dostupné na webových stránkách města, vyberou model šopy, který chtějí. A s povolením nebudou mít problémy. Dosud úředníci posuzovali žádosti individuálně a žadatel si nebyl jistý, zda uspěje.
Součástí zásad je i katalog typových materiálů, barevných škál a detailů, kde jsou uvedeny možnosti řešení říms, atik či parapetů. Dále dveří, oken, především jejich členění, zpevněných ploch a dalších věcí.
Baťovy domky střežily kontroly. Dnešní majitele trápí památkáři a parkování |
Například je tam uvedeno, že přístupový chodník ke vstupu do domu může být široký maximálně 1,2 metru a že odstavné plochy pro auta mohou mít maximálně 15 metrů čtverečních.
Nové podmínky odsouhlasili i památkáři
„Bydlení v baťovských čtvrtích je obyvateli bráno stále častěji jako bydlení v rodinném domě než jako v bytových jednotkách, jak tomu bylo původně. Proto jsme chtěli, aby byly vytvořeny nové podmínky v přehledné podobě reagující na potřeby současné doby,“ zmínil primátor Jiří Korec.
„Vnímáme dlouholeté volání obyvatel baťovských čtvrtí po úpravách regulačních podmínek a snažili jsme se jejich potřebám vyjít vstříc,“ podotkla vedoucí odboru kultury a památkové péče radnice Eva Ryndová.
Tento odbor žádosti o změny baťovských domků posuzoval z pohledu památkové péče, když konečné slovo měl stavební úřad. Doporučující stanovisko vydával Národní památkový ústav v Kroměříži, s nímž město na vytvoření nových pravidel spolupracovalo.
Někde město nabízí více možností, jinde udělalo i drobnější ústupky. Zde je jeden příklad: nově může být výška živého plotu, který nepovede kolem ulice, 1,8 metru. V uličním prostoru zůstává nadále 1,2 metru.
Přístavby na Podvesné a Zálešné
Dalším materiálem, zpracovaným externím architektem Pavlem Šiškou, je územní studie, která řeší na Podvesné a Zálešné typizované přístavby. Nabízí jich kolem třiceti, některé nově i přes rohy domů.
První baťovské domky ve Zlíně vyrostly v roce, kdy se potopil Titanic |
„Rohová přístavba lépe uchovává a zdůrazňuje původní tvar domku, také se lépe umísťuje na pozemek a umožňuje vhodnější dispoziční řešení,“ vypočítal Nový, podle něhož tak lidé mohou ušetřit i na projektu.
Rohová přístavba může stát jen na rovině, nikoliv ve svahu, v nichž leží čtvrti Letná a Lesní čtvrť. Proto se návrhy týkají pouze Zálešné a Podvesné. „Jsou to velice kvalitně navržené přístavby, jsou udělány chytře a esteticky. Mají velkou přidanou hodnotu,“ je přesvědčený Nový.
Důležitý je jednotný vzhled
„Zohledněny byly i odstupové vzdálenosti od komunikace, vzdálenosti od realizovaných přístaveb, hranic zaužívaných pozemků, inženýrských sítí a orientace ke světovým stranám,“ upřesnil Šiška. „Roli hrálo také umístění vstupu do objektu a konkrétní stavební typ domku.“
Podle Nového nejde o to, aby lidé odstraňovali to, co není podle nových zásad, ale aby baťovské lokality opět získaly jednotnější vzhled. Jiné možnosti, než jaké jsou uvedené v zásadách, ale úřady nepovolí.
Město připravuje i nové dopravní řešení, které je pro baťovské čtvrti možná ještě důležitější. Domy vznikaly v první polovině minulého století, kdy jejich obyvatelé auta neměli. Tomu odpovídají i šířky cest. Chystané řešení se má zaměřit na parkování. „Bude buď podélné, anebo příčné s tím, že by zasahovalo i do pozemků,“ předestřel Nový. „Jasno o tom ještě není.“
1. prosince 2016 |