Právní bitva. Spolky vyhrály další soud o D49, otevření dálnice se komplikuje

  8:58
Je to další zpráva, která silničářům ani řidičům neudělá radost. Sedmnáct kilometrů dlouhý úsek dálnice D49 z Hulína do Fryštáku původně chtěli silničáři do konce roku otevřít. Jenže záměr jim hatí ekologické spolky, které nyní vyhrály další soudní spor.

Pokračování stavby dálnice na D49 u Fryštáku na Zlínsku. (červenec 2024) | foto: Jan Salač, MAFRAMAFRA

Jde přitom o opakované a potvrzené vítězství. Krajský soud v Brně zrušil územní rozhodnutí na 22 objektů, mezi nimiž jsou protihlukové stěny, retenční nádrže, odlučovače ropných látek či provizorní sjezd z dálnice u Fryštáku, bez něhož se řidiči po nové silnici neprojedou.

Krajský soud rozhodnutí zrušil už letos v lednu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pak ale uspělo u Nejvyššího správního soudu (NSS) v Brně, který na základě jeho kasační stížnosti původní verdikt zrušil. Jenže jen kvůli drobnému nedostatku. Krajskému soudu poslal spis zpátky s tím, aby opět rozhodl ve prospěch aktivistů ze spolků Egeria a Děti Země. A tak se i stalo.

Plánované datum zprovoznění dálnice do konce prosince je tak ohrožené.„Teoreticky to lze do Vánoc stihnout, ale spíše ne. Pro nás je prioritou správnost a zákonnost rozhodování úřadu včetně zohlednění připomínek na ochranu životního prostředí. Neřešíme populismus ŘSD, které uvádí nějaké termíny bez ohledu na realitu,“ reagoval předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik.

Podle něho může trvat tři měsíce, než si silničáři vyřídí nové územní rozhodnutí, čtyři měsíce vyřízení stavebního povolení a další čtvrt rok potom zabere výstavba.

Na dálnici bez stavebního povolení rostou mosty. Kvůli bezpečnosti, vysvětluje ŘSD

Šéf zlínské pobočky ŘSD Karel Chudárek ale pořád doufá, že je možné termín na konci letošního roku dodržet. A to navzdory poslednímu soudnímu rozhodnutí.

„Věděli jsme, že územní rozhodnutí nebudeme mít platné dlouho. Návod byl jasně daný v tom, že krajský soud znovu rozhodne o jeho neplatnosti. Takže to pro nás velké překvapení nebylo. Překvapení trochu bylo, jak rychle soud rozhodl. Někdy rozhodne pozdě, někdy příliš brzy,“ naznačil Chudárek.

„Věřím, že nové územní rozhodnutí získáme během nějaké doby. Neumím ji sice specifikovat, ale stále platí, že jsem optimista a věřím, že do konce roku dálnici zprovozníme. V září řeknu více,“ doplnil.

Potíže se sjezdem z dálnice

Zrušení územního rozhodnutí je pro ŘSD brzda, ale silničáři už dříve zažádali o nové, takže časová prodleva by nakonec nemusela být tak velká.

Potíž je však v tom, že se rozhodnutí týká zmíněného provizorního sjezdu z dálnice. ŘSD na něho získalo teprve letos stavební povolení, ale ekologické spolky se vzápětí odvolaly. Takže i povolení může být nakonec zrušeno „Uvidíme, jak se s tím úřad vypořádá,“ poznamenal Chudárek.

D49 Hulín-Fryšták, stavba 4901

Územní rozhodnutí vydal městský úřad v Holešově v květnu 2020, načež se proti němu spolky odvolaly. Krajský úřad odvolání zamítl a původní rozhodnutí částečně změnil. Aktivisté proti tomu podali správní žaloby, na jejichž základě rozhodnutí kraje brněnský krajský soud zrušil.

Děti Země uspěly například s připomínkou, že se krajský úřad nevypořádal s jejich návrhy na uložení nových deseti podmínek ke zmírnění zásahu dálnice D49 do povrchových vod, významných krajinných prvků a krajinného rázu.

Obce se zlobí na ekology, na hotovou dálnici auta hned tak nevyjedou

Z 22 objektů, na něž bylo územní rozhodnutí vydáno, už některé cestáři postavili. S jinými ale ještě nezačali a nemají na ně ani stavební povolení. „Některé objekty, které zatím nejsou povolené, musejí vyčkat do doby, než bude vydané pravomocné územní rozhodnutí,“ upozornil Patrik.

Silničáři musejí stavbu zakonzervovat

Silničáři se navíc potýkají s tím, že NSS v květnu zrušil právní moc na stavební povolení na hlavní trasu dálnice z Hulína do Fryštáku. Ministerstvo dopravy bude muset opět rozhodnout o připomínkách aktivistů.

Pracovní ruch v trase dálnice ale úplně neustal, silničáři dokončují mosty a některé další objekty, což dělají v rámci konzervace stavby. I proto ŘSD doufá, že časový plán by ještě bylo možné dodržet.

Dálnice D49 pomůže nejen městům a obcím kolem její trasy, ale částečně také Zlínu od tranzitní dopravy. „Potřebujeme, aby se doprava dostala z měst a obcí, z Holešova, Fryštáku, Zahnašovic či Martinic. To nás trápí nejvíc,“ dodal Chudárek. V budoucnu se pak má podařit dotáhnout dálnici k hranicím se Slovenskem.

Autor: