Za nové dálniční úseky budou řidiči od ledna platit, části starostů se to nelíbí

  16:34
Od příštího roku stát zpoplatní nové úseky dálnic. Ve Zlínském kraji se to týká D55 z Babic do Starého Města a ze Starého Města do Moravského Písku. Řidiči by zároveň měli platit za úsek D49 z Hulína do Fryštáku. I když bude končit v poli a od prvního ledna možná ještě nebude v provozu.

V případě dálnice D55 chtějí silničáři 17 kilometrů nové cesty dokončit ještě letos a řidiči za ně mají platit od ledna 2025, ačkoliv ne všichni starostové v okolí s tím souhlasí.

Obávají se toho, že poplatek může některé řidiče odradit a budou dál jezdit přes centra obcí, která jsou dopravou přetížená. Navíc na dálnici nebudou navazovat její další, delší úseky.

Zpoplatnění se má týkat i D49 z Hulína do Fryštáku, kde je však termín zprovoznění na konci letošního roku stále nejistý, neboť soud na jaře zrušil pravomocnost stavebního povolení na hlavní trasu dálnice.

Přesto s ní vyhláška ministerstva dopravy od příštího roku počítá v seznamu těch, za které budou motoristé platit. Ačkoliv i tento 17 kilometrů dlouhý úsek dálnice bude zakončený v poli, kde vznikne provizorní křižovatka, z níž se řidiči dostanou na stávající cestu do Zlína.

„Jsme připraveni i na situaci, kdyby se stavba zmíněného úseku protáhla až do následujícího roku,“ nastínil Jan Jakovljevič z odboru komunikace ministerstva dopravy.

Dálnici můžeme letos stihnout, věří šéf ŘSD

V odůvodnění vyhlášky je uvedeno, že její přijetí je nezbytné kvůli komunikacím, které mají být zprovozněné ve druhé polovině roku 2024 nebo první polovině roku 2025.

„Úsek bude zpoplatněn od okamžiku jeho zprovoznění a označení dopravní značkou dálnice,“ poznamenal Jakovljevič. „Výjimky ze zpoplatnění pro vozidla do 3,5 tuny jsou zavedeny pouze ve specifických případech a dálnice D49 těmto případům neodpovídá. Ministerstvo tudíž o zavedení výjimky ze zpoplatnění neuvažuje.“

Na dálnici bez stavebního povolení rostou mosty. Kvůli bezpečnosti, vysvětluje ŘSD

Podle šéfa zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karla Chudárka ale stále není vyloučeno, že se navzdory rozhodnutí soudu bude po dálnici ještě letos jezdit. „Pořád si myslím, že to můžeme stihnout tento rok,“ zmínil Chudárek s tím, že konkrétnější může být během září.

Silničáři v rámci konzervace stavby dostavují mosty a některé další objekty, aby nebyly nebezpečné pro lidi a zvířata. Jiné věci ale dělat zase nemůžou, což určil stavební úřad. Práce na staveništi stále pokračují, neutichly.

Klíčové bude, kdy bude vydáno nové povolení s právní mocí, což aktuálně záleží na ministrovi dopravy.

Stát nemá rozum, zlobí se starosta

Starostové z okolí D49 si přejí, aby byla dálnice co nejdříve dokončená. To, jestli bude zpoplatněná, nebo ne, nepovažují už za tak zásadní věc. „Spousta lidí má dálniční známky celoročně. Zpoplatnění není problém. Hlavně ať je už dálnice hotová,“ přeje si starosta Fryštáku Pavel Gálík.

Z průjezdu městem se bude snažit dostat kamiony i dopravním omezením, aby se lidem ve Fryštáku ulevilo. Frekventovaná hlavní cesta vede přes náměstí, což je i nebezpečné.

Právní bitva. Spolky vyhrály další soud o D49, otevření dálnice se komplikuje

„Pokud někdo objíždí zpoplatněné úseky dálnic, tak jsou to marginální skupiny obyvatel. Normální člověk zaplatí kolem dvou tisíc korun za známku,“ souhlasí starosta Holešova Milan Fritz. „Chápu, že pro někoho to může být hodně peněz, ale v celkových nákladech na provoz vozidla poplatek za dálniční známku není až tak důležitý. Neviděl bych v tom problém.“

Starostové v okolí dokončované D55 z Babic do Starého Města a Moravského Písku by dálnici zdarma naopak preferovali.

Trasa plánované dálnice D55 v úseku Staré Město – Moravský Písek

„Stát nemá rozum, když tyto kousky dálnice zpoplatňuje. Lidé na dálnici nebudou najíždět,“ obává se starosta Huštěnovic Aleš Richtr. „Kdyby se dalo projet po dálnici z Brna až do Moravského Písku, bylo by to něco jiného,“ doplnil.

„Dálnici potřebujeme, je to výborná věc, ale dokud nebudou propojené minimálně tři úseky, tak bych ji nezpoplatňoval,“ míní starosta Starého Města Martin Zábranský.

Poplatky v Otrokovicích se nezmění

Ministerstvo si ale stojí na svém s tím, že i zpoplatněná dálnice splní svůj účel. „Každý dálniční úsek do jisté míry odvádí dopravu z center měst a obcí, nicméně vždy se najde část dopravy, která dálnici užívat nebude nebo nepotřebuje,“ reagoval Jakovljevič.

Například Otrokovice dříve usilovaly o to, aby se neplatilo za druhou polovinu městského obchvatu, který je součástí dálnice D55. Jeho starší první část je na základě výjimky stále zdarma.

I když zástupci Otrokovic argumentovali tím, že jezdí více aut přes místní část Kvítkovice, což podpořili i sčítáním dopravy, u ministerstva dopravy nepochodili. To chce výjimky spíše rušit než povolovat nové.

Dálnice neváznou kvůli nám, politici slibují nesplnitelné, míní šéf Dětí Země

Starostka Otrokovic Hana Večerková nazývá situaci, kdy je jedna část obchvatu zdarma a druhá za peníze, Kocourkovem. „V případě dálničního obchvatu Otrokovic stav zůstal stejný jako loni,“ potvrdil Jakovljevič. „Na rozsahu stávajících výjimek se nic nemění, jen se dočasně přidává nová pro České Budějovice.“

Tam se ministr dopravy Martin Kupka dohodl s jihočeským hejtmanem Martinem Kubou, že počkají, jak bude nový dálniční úsek využívaný řidiči a jaký bude mít vliv na dopravu ve městě.

Nic se nemění ani u obchvatu Kroměříže, který je součástí dálnice D1. Na základě výjimky zůstává zdarma.

Autor: