„Obě vozidla také zkontrolovali pomocí termokamery, aby vyloučili nárůst teploty a případný požár,“ doplnila mluvčí Hasičského záchranného sboru Zlínského kraje Lucie Javoříková.
Podobně musejí hasiči postupovat u všech nehod a požárů, při kterých hrála roli elektrovozidla, bateriový pohon, hybrid, vodík nebo fotovoltaika. Výrazně jich přitom přibývá. Zatímco v roce 2023 zaznamenali v regionu 35 takových událostí, za loňský rok už jich bylo 71.
„Ten nárůst je téměř stoprocentní. Může to být způsobeno i tím, že teprve loni jsme začali tyto události statisticky sledovat. Ale i tak vidíme, že u fotovoltaiky je nárůst, a také trend nákupu nových elektromobilů a hybridních automobilů je v poslední době značný. Nejde přitom jen o požáry, ale také dopravní nehody,“ upozornil vedoucí oddělení integrovaného záchranného systému a služeb krajských hasičů Tomáš Svozil.
Elektrická auta nehoří častěji, hašení je však extrémně náročné a nebezpečné |
Nejčastěji, ve 26 případech, řešili požáry elektrokol, koloběžek a motocyklů. Většinou došlo k požáru při jejich nabíjení v garáži nebo sklepě. U elektrovozidel a hybridů to bylo dohromady 38 událostí a u fotovoltaiky sedm.
Přestože podle studií dochází k požárům elektromobilů méně často než u běžných vozidel, jejich uhašení je obtížnější. „Auta pak dohořívají různě dlouhou dobu, setkal jsem se i s bateriemi, které hořely osm dní,“ poukázal Svozil.
Speciální školení hasičů
Hasiči proto procházejí nejen speciálním školením, ale pořizují také novou techniku. Jde třeba o sadu pro odtah elektromobilů nebo kontejner, který se napustí vodou a vozidlo v něm dohořívá. Kontaminovaný roztok se pak musí likvidovat jako nebezpečný odpad.
Hasiči už mají k dispozici také bezpečnostní zásuvky, které slouží pro zajištění vozidel proti pohybu.
Letos by chtěli pořídit automobil na odtah havarovaných elektromobilů, který dokáže odtáhnout vozidlo i kontejner. Měl by stát zhruba 4,5 milionu korun.