Se svým tátou, který pracuje jako kurátor městského muzea ve Slavičíně, si před několika lety udělali výlet do Londýna. Michal Ščuglík si v tamějším v The Royal Air Force Museum vyzkoušel simulátor britského bombardéru z druhé světové války nabízející možnost zkusit si nálet na přehradu.
„Byl jsem z toho unesený a napadlo mě, že něco podobného bychom mohli vytvořit i u nás. Konkrétně pro leteckou bitvu nad Bílými Karpaty z roku 1944,“ říká Ščuglík, jemuž je díky jeho slavičínskému původu toto historické téma velmi blízké.
A co víc, dnes působí jako pedagog ateliéru Game Design na Fakultě multimediálních komunikací zlínské Univerzity Tomáše Bati a má mnohaleté zkušenosti s tvorbou virtuální a rozšířené reality a jejich instalací. S jedním ze svých studentů Tadeášem Kříbkem se domluvili na tomto tématu a letos se pustili do práce.
„Potřebovali jsme historické podklady, abychom byli schopní zrekonstruovat letadlo v původní podobě. Technické výkresy interiéru se ale nepodařilo sehnat, proto jsme modelovali podle fotografií dochovaných letounů,“ popisuje Kříbek.
Konkrétně jde o Boeing B-17 Flying Fortress, který nasazovala americká armáda na bombardování německých průmyslových a vojenských cílů.
Bombometčíkem na vlastní kůži
Simulátor se veřejnosti představil poprvé v sobotu v muzeu ve Slavičíně. Šlo o jednu z akcí, kterou si město připomnělo 80. výročí letecké bitvy. V expozici muzea jsou k vidění součástky a zbraně z amerických a německých letounů, které se bitvy zúčastnily. Teď přibylo nové lákadlo.
Letci se narodila dcera. Sedm týdnů poté padl v bitvě nad Bílými Karpaty |
„Návštěvníci se posadí do kokpitu, dostanou 3D brýle a čeká je asi pětiminutový zážitek prostřednictvím virtuální reality. Vžijí se do pozice bombometčíka, který hledá cíl pro bombardér a zaměřuje. Uslyší intenzitu střelby protiletadlové obrany, budou muset odrazit útok stíhaček a zažijí také shození leteckých bomb,“ líčí Ščuglík.
Dobová mapa v simulátoru obsahuje oblast od považského údolí na Slovensku až k Trenčínu, lidé se ale dostanou také do Ostravy, která byla v srpnu 1944 cílem náletu amerických letounů.
Láká vás vyzkoušet si tento simulátor?
Hlasování skončilo
Čtenáři hlasovali do 0:00středa 18. září 2024. Anketa je uzavřena.
„Ovládání je jednoduché pomocí dvou joysticků se dvěma tlačítky. Věřím, že uživatelé si s tím poradí, i když pro ty starší to možná bude trochu náročnější,“ zmínil Ščuglík.
Game Design studenty baví
Pro Kříbka šlo o součást práce v ateliéru, kterou letos zakončil magisterskou zkouškou. Na UTB tento obor v rámci ateliéru Game Design nabízejí třetím rokem a mají na něj pozitivní ohlasy.
Svoje hry hrají jen masochisté, říká autor počítačových her ze Zlína |
„Baví mě 3D grafika a zajímám se o nové technologie. Přišlo mi fajn, že na škole máme velký prostor pro vlastní fantazii a práci. Můžu hodně experimentovat a zkoušet, co mě napadne,“ říká student.
Na vytvoření realistického interiéru letadla B-17 se podíleli i další studenti. „Věříme v sílu zážitku a interakcí, které svět her pro vzdělávání nabízí, a právě virtuální realita je úžasné médium pro historickou rekonstrukci,“ dodal vedoucí ateliéru Pavel Novák.