iDNES.cz

Najít cíl a zaměřit! V simulátoru amerického letounu zažijete i shození bomby

  8:58
Na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně vznikl jedinečný simulátor letecké bitvy nad Bílými Karpaty, která se odehrála v srpnu 1944. Její 80. výročí si nedávno připomněla řada měst a obcí na Zlínsku, mimo jiné i Slavičín. Právě odtud pochází spoluautor simulátoru a pedagog ateliéru Game Design Michal Ščuglík, který virtuální realitu vytvořil spolu se svým studentem Tadeášem Kříbkem.

Se svým tátou, který pracuje jako kurátor městského muzea ve Slavičíně, si před několika lety udělali výlet do Londýna. Michal Ščuglík si v tamějším v The Royal Air Force Museum vyzkoušel simulátor britského bombardéru z druhé světové války nabízející možnost zkusit si nálet na přehradu.

„Byl jsem z toho unesený a napadlo mě, že něco podobného bychom mohli vytvořit i u nás. Konkrétně pro leteckou bitvu nad Bílými Karpaty z roku 1944,“ říká Ščuglík, jemuž je díky jeho slavičínskému původu toto historické téma velmi blízké.

A co víc, dnes působí jako pedagog ateliéru Game Design na Fakultě multimediálních komunikací zlínské Univerzity Tomáše Bati a má mnohaleté zkušenosti s tvorbou virtuální a rozšířené reality a jejich instalací. S jedním ze svých studentů Tadeášem Kříbkem se domluvili na tomto tématu a letos se pustili do práce.

Zájemci si mohou v muzeu ve Slavičíně vyzkoušet simulátor amerického letounu a prostřednictvím virtuální reality zažít bitvu nad Bílými Karpaty v roce 1944. Vytvořili ho v ateliéru Game Design na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. (srpen 2024)

„Potřebovali jsme historické podklady, abychom byli schopní zrekonstruovat letadlo v původní podobě. Technické výkresy interiéru se ale nepodařilo sehnat, proto jsme modelovali podle fotografií dochovaných letounů,“ popisuje Kříbek.

Konkrétně jde o Boeing B-17 Flying Fortress, který nasazovala americká armáda na bombardování německých průmyslových a vojenských cílů.

Bombometčíkem na vlastní kůži

Simulátor se veřejnosti představil poprvé v sobotu v muzeu ve Slavičíně. Šlo o jednu z akcí, kterou si město připomnělo 80. výročí letecké bitvy. V expozici muzea jsou k vidění součástky a zbraně z amerických a německých letounů, které se bitvy zúčastnily. Teď přibylo nové lákadlo.

Letci se narodila dcera. Sedm týdnů poté padl v bitvě nad Bílými Karpaty

„Návštěvníci se posadí do kokpitu, dostanou 3D brýle a čeká je asi pětiminutový zážitek prostřednictvím virtuální reality. Vžijí se do pozice bombometčíka, který hledá cíl pro bombardér a zaměřuje. Uslyší intenzitu střelby protiletadlové obrany, budou muset odrazit útok stíhaček a zažijí také shození leteckých bomb,“ líčí Ščuglík.

Dobová mapa v simulátoru obsahuje oblast od považského údolí na Slovensku až k Trenčínu, lidé se ale dostanou také do Ostravy, která byla v srpnu 1944 cílem náletu amerických letounů.

Láká vás vyzkoušet si tento simulátor?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00středa 18. září 2024. Anketa je uzavřena.

Ano.90
Ne.7

„Ovládání je jednoduché pomocí dvou joysticků se dvěma tlačítky. Věřím, že uživatelé si s tím poradí, i když pro ty starší to možná bude trochu náročnější,“ zmínil Ščuglík.

Game Design studenty baví

Pro Kříbka šlo o součást práce v ateliéru, kterou letos zakončil magisterskou zkouškou. Na UTB tento obor v rámci ateliéru Game Design nabízejí třetím rokem a mají na něj pozitivní ohlasy.

Svoje hry hrají jen masochisté, říká autor počítačových her ze Zlína

„Baví mě 3D grafika a zajímám se o nové technologie. Přišlo mi fajn, že na škole máme velký prostor pro vlastní fantazii a práci. Můžu hodně experimentovat a zkoušet, co mě napadne,“ říká student.

Na vytvoření realistického interiéru letadla B-17 se podíleli i další studenti. „Věříme v sílu zážitku a interakcí, které svět her pro vzdělávání nabízí, a právě virtuální realita je úžasné médium pro historickou rekonstrukci,“ dodal vedoucí ateliéru Pavel Novák.

Autor:
zpět na článek