Neprodáme. Stát musí pozemky pro modernizaci trati do Zlína vyvlastnit

  16:42
Správa železnic (SŽ), která připravuje modernizaci trati z Otrokovic do Zlína a Vizovic za 12 miliard korun, má už zhruba 70 procent potřebných pozemků vykoupených. Někteří lidé ale odmítají své pozemky prodat. Zatím tak není jasné, kdy dlouho očekávaná proměna železnice odstartuje.

Díky elektrifikaci a zdvoukolejnění mají vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi jezdit v pravidelných patnáctiminutových intervalech. | foto: vizualizace: archiv zlínského magistrátu

U několika majitelů, kteří nejsou ochotní prodávat, bude muset stát jejich parcely vyvlastnit. „V současné době víme o čtyřech majitelích nemovitostí, u kterých proběhne řízení o odnětí vlastnického práva,“ přiblížil mluvčí Dušan Gavenda.

U dvou už bylo vyvlastňovací řízení zahájeno, u dvou ještě ne. Je však možné, že takových případů bude nakonec více. Stát může vyvlastňovat, protože jde o veřejně prospěšnou stavbu.

Pozemky jsou potřeba zejména tam, kde se bude trať zdvoukolejňovat, což je mezi Otrokovicemi a Zlínem. Dál do Vizovic bude pouze elektrifikovaná.

„V současné době pokračuje příprava majetkoprávního vypořádání s vlastníky potřebných pozemků, dohodu je ještě potřeba uzavřít s přibližně pětinou vlastníků,“ odhadl Gavenda.

Současně s tím SŽ vyřizuje stavební povolení, o které zažádala už před koncem loňského roku. Vydáno ještě nebylo a ani být nemohlo.

Lidem vadí vysoké protihlukové stěny

Ministerstvo pro místní rozvoj totiž řeší odvolání proti územnímu rozhodnutí na úsek modernizace trati ze Zlína do Vizovic. SŽ v této fázi přípravy rozdělila projekt na dvě části. Na úsek z Otrokovic do Zlína už má územní rozhodnutí v právní moci, na druhý ještě ne.

Námitky poslali lidé především ze Želechovic, jimž vadí, že budou mít před domy vysoké protihlukové stěny nebo že se úroveň kolejí zvýší. Až bude i druhé územní rozhodnutí v právní moci, může být vydáno stavební povolení. „Stavební práce by se podle aktuálních předpokladů měly v závislosti na získávání potřebných povolení, pozemků a přidělení finančních prostředků rozběhnout na začátku roku 2026 a skončit v roce 2030,“ nastínil Gavenda.

Stát žádá povolení na stavbu moderní železnice do Zlína a řeší pozemky

Úprava trati je provázána s výstavbou dopravního terminálu ve Zlíně, který postaví firma miliardáře Zdeňka Zemka Z-Group. Ta také před koncem loňského roku zažádala o stavební povolení na novou sedmipatrovou výpravní budovu, která bude stát nedaleko té současné, jež půjde k zemi.

„Řízení o vydání stavebního povolení je v tuto chvíli přerušeno. Doplňujeme podklady a lze očekávat, že v průběhu měsíce bude obnoveno,“ přiblížil mluvčí Z-Group Miroslav Slaný.

I kdyby firma získala povolení dříve než SŽ, budou se muset obě části stavět současně, protože jsou provázané podchody i kolejištěm. „V nové výpravní budově bude mít Správa železnic technologii pro výhybky a pro ovládání trati,“ upřesnil Slaný.

Promění se vlakové i autobusové nádraží

Z-Group už má jasno v tom, že čtyři patra parkovišť pro 170 aut v nové budově postaví za vlastní peníze a bude je i provozovat. Firma se chtěla dohodnout s městem, že by se na výstavbě parkování podílelo a pak ho třeba provozovalo. Podle Slaného to ale odmítlo s tím, že parkovací domy má.

Investor přestaví také sousední autobusové nádraží, které zmenší a posune blíže k nadjezdu. A vedle postaví komerční budovu.

Stát vykupuje pozemky pro modernizaci trati do Zlína, začne za dva roky

„Máme již vypracovanou zastavovací studii. Objemově je budova daná, ale přesná náplň není definitivně rozhodnuta,“ řekl Slaný. Firma tam uvažovala o ubytování, restauracích a obchodech.

Město má o terminál zájem, ovšem přímo jeho výstavbu ovlivnit nemůže, protože tam nevlastní potřebné pozemky.

„Území budoucích staveb je velmi komplikovaně zastavěné. Dalším úskalím je složitost a délka stavebního řízení, ve kterém se Česká republika řadí na přibližně 150. příčku ze 160 sledovaných zemí,“ zmínil náměstek primátora Michal Čížek, který má v kompetenci dopravu.

10. října 2019

Autor: