U několika majitelů, kteří nejsou ochotní prodávat, bude muset stát jejich parcely vyvlastnit. „V současné době víme o čtyřech majitelích nemovitostí, u kterých proběhne řízení o odnětí vlastnického práva,“ přiblížil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
U dvou už bylo vyvlastňovací řízení zahájeno, u dvou ještě ne. Je však možné, že takových případů bude nakonec více. Stát může vyvlastňovat, protože jde o veřejně prospěšnou stavbu.
Pozemky jsou potřeba zejména tam, kde se bude trať zdvoukolejňovat, což je mezi Otrokovicemi a Zlínem. Dál do Vizovic bude pouze elektrifikovaná.
„V současné době pokračuje příprava majetkoprávního vypořádání s vlastníky potřebných pozemků, dohodu je ještě potřeba uzavřít s přibližně pětinou vlastníků,“ odhadl Gavenda.
Současně s tím SŽ vyřizuje stavební povolení, o které zažádala už před koncem loňského roku. Vydáno ještě nebylo a ani být nemohlo.
Lidem vadí vysoké protihlukové stěny
Ministerstvo pro místní rozvoj totiž řeší odvolání proti územnímu rozhodnutí na úsek modernizace trati ze Zlína do Vizovic. SŽ v této fázi přípravy rozdělila projekt na dvě části. Na úsek z Otrokovic do Zlína už má územní rozhodnutí v právní moci, na druhý ještě ne.
Námitky poslali lidé především ze Želechovic, jimž vadí, že budou mít před domy vysoké protihlukové stěny nebo že se úroveň kolejí zvýší. Až bude i druhé územní rozhodnutí v právní moci, může být vydáno stavební povolení. „Stavební práce by se podle aktuálních předpokladů měly v závislosti na získávání potřebných povolení, pozemků a přidělení finančních prostředků rozběhnout na začátku roku 2026 a skončit v roce 2030,“ nastínil Gavenda.
Stát žádá povolení na stavbu moderní železnice do Zlína a řeší pozemky |
Úprava trati je provázána s výstavbou dopravního terminálu ve Zlíně, který postaví firma miliardáře Zdeňka Zemka Z-Group. Ta také před koncem loňského roku zažádala o stavební povolení na novou sedmipatrovou výpravní budovu, která bude stát nedaleko té současné, jež půjde k zemi.
„Řízení o vydání stavebního povolení je v tuto chvíli přerušeno. Doplňujeme podklady a lze očekávat, že v průběhu měsíce bude obnoveno,“ přiblížil mluvčí Z-Group Miroslav Slaný.
I kdyby firma získala povolení dříve než SŽ, budou se muset obě části stavět současně, protože jsou provázané podchody i kolejištěm. „V nové výpravní budově bude mít Správa železnic technologii pro výhybky a pro ovládání trati,“ upřesnil Slaný.
Promění se vlakové i autobusové nádraží
Z-Group už má jasno v tom, že čtyři patra parkovišť pro 170 aut v nové budově postaví za vlastní peníze a bude je i provozovat. Firma se chtěla dohodnout s městem, že by se na výstavbě parkování podílelo a pak ho třeba provozovalo. Podle Slaného to ale odmítlo s tím, že parkovací domy má.
Investor přestaví také sousední autobusové nádraží, které zmenší a posune blíže k nadjezdu. A vedle postaví komerční budovu.
Stát vykupuje pozemky pro modernizaci trati do Zlína, začne za dva roky |
„Máme již vypracovanou zastavovací studii. Objemově je budova daná, ale přesná náplň není definitivně rozhodnuta,“ řekl Slaný. Firma tam uvažovala o ubytování, restauracích a obchodech.
Město má o terminál zájem, ovšem přímo jeho výstavbu ovlivnit nemůže, protože tam nevlastní potřebné pozemky.
„Území budoucích staveb je velmi komplikovaně zastavěné. Dalším úskalím je složitost a délka stavebního řízení, ve kterém se Česká republika řadí na přibližně 150. příčku ze 160 sledovaných zemí,“ zmínil náměstek primátora Michal Čížek, který má v kompetenci dopravu.
10. října 2019 |