Aktivisté odmítají stavbu přístavu na řece Moravě. Starostové ji naopak vítají

  8:58
Spolek Děti Země zpochybňuje veřejný zájem investice za téměř dvě stě milionů korun ve Starém Městě na Uherskohradišťsku. Přístav za železničním mostem na pravém břehu řeky Moravy, který má být součástí Baťova kanálu, se má začít stavět za rok.

Nový přístav Slovácko na řece Moravě ve Starém Městě pojme až padesát rekreačních lodí. Má se začít stavět během roku 2025. (červenec 2024) | foto: Vizualizace: Ředitelství vodních cest

Z řeky se zde lodě dostanou kanálem do nově vzniklého „bazénu“, kde by mohlo kotvit až padesát menších plavidel. Bude zde i potřebné zázemí. Zatímco starostové záměr vítají, protože může pomoci rozproudit turistický ruch, spolek Děti Země k němu má výhrady. Zpochybňuje převahu veřejného zájmu nad ochranou přírody.

„Spolek poslal připomínky k žádosti o vydání výjimek z ochrany zvláště chráněných druhů, přičemž se jedná spíše o připomínky obstrukčního charakteru. Jejich cílem není ochrana životního prostředí, ale snaha záměr zastavit a znemožnit jeho realizaci,“ uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jan Bukovský.

„Negativní pohled organizace Děti Země na vodní dopravu jako takovou, včetně té rekreační, je známý. K napadání záměrů ŘVC dochází po celé České republice,“ doplnil.

Ředitelství vodních cest původní žádost o udělení výjimky k zásahu do území s chráněnými živočichy stáhlo. Podá ji znovu s úpravami, jež reagují na připomínky aktivistů. Rozhodovat bude krajský úřad.

„Jsou to zástupné argumenty“

V lokalitě žije dvanáct chráněných živočichů, kteří by mohli být výstavbou ohroženi. Například užovka, ještěrka nebo rosnička.

„ŘVC tvrdí, že se přístav musí postavit, protože v místě podpoří podnikání a sníží nezaměstnanost, dále zvýší dopravní obslužnost, rozvine cestovní ruch a zvýší bezpečnost plavebního provozu na kanále,“ popsal předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik. „Žádné konkrétní doklady, že existuje přímý a reálný vztah mezi plánovanou výstavbou přístaviště a naplněním výše uvedeného seznamu veřejných zájmů, ale během půl roku nedoložilo,“ poznamenal.

Baťův kanál bude mít další přístav, cesta k jeho stavbě se zkrátila

Podle něj není rekreační plavba na Baťově kanálu ekonomicky efektivní, protože výstavbu přístavů a dalšího zázemí včetně provozu zajišťují státní, krajské a obecní peníze. „Stručně řečeno, bez vysokých veřejných dotací by se plavba pro zábavu asi výrazně omezila,“ myslí si Patrik.

„Jsou to zástupné argumenty, jimiž se snaží stavbu oddálit nebo úplně zablokovat. Vytvářejí nátlak na to, aby se území dál nerozvíjelo,“ reagoval starosta Starého Města Martin Zábranský. „My tento projekt podporujeme. Jsem biolog a přírodě bych nikdy nechtěl škodit. Člověk žije v krajině, ale musíme taky myslet na rozvoj služeb a aktivit, které s lidským životem souvisejí,“ doplnil.

Nedaleko Starého Města začalo fungovat nové přístaviště Kunovský les. Poskytne zázemí plavidlům i turistům v okolí Baťova kanálu.

Staré Město už také během června změnilo územní plán, aby výstavbu přístavu Slovácko umožnilo.

„Baťův kanál, ale i síť cyklotras s ním spojených přivádějí na Uherskohradišťsko nezanedbatelné procento turistů. Přístav Slovácko proto vnímám jako další možnost, jak výletníkům na lodích poskytnout vysoký komfort a přivést je do města,“ upozornil starosta Uherského Hradiště Stanislav Blaha.

„Lidé se u nás zdrží, dají si něco k jídlu, mohou využít i ubytovacích služeb. Vidím to velmi pozitivně,“ souhlasí Zábranský.

Ochrana plavidel před povodní

Na umístění přístavu se stát dohodl se zástupci obou měst. Vybíralo se z šesti míst. „Proto doufám, že aktivity ochránců přírody neprotáhnou věc o další, neúměrně dlouhou dobu,“ věří Blaha.

Podle Ředitelství vodních cest přístav výrazně posílí turistický potenciál střední části Baťova kanálu. Může se také stát základním bodem plavby do severní, méně navštěvované části kanálu. „Přístavy hrají klíčovou roli v rámci plánování celé plavby, jelikož se stávají nejčastější výchozí lokalitou,“ řekl Bukovský.

Opravená komora i jez. Na oblíbený Baťův kanál se znova vracejí lodě

Přístav je rozdělený na dvě části: plavební kanál a přístavní bazén. Na vjezdu budou protipovodňová vrata, takže v případě velké vody má přístav sloužit i jako ochrana pro plavidla.

„Tato funkce přístavu bude obzvláště důležitá, protože podobné služby jsou v oblasti velmi nedostatečné, případně zcela chybějí,“ připomněl Bukovský.

V přístavu bude servisní centrum umožňující čerpání pohonných hmot, doplnění pitné vody či odevzdání odpadu. K tomu parkoviště pro více než třicet aut a provozní budova s hygienickým zázemím, jejíž část bude sloužit policii, či sjezd do vody. U každého stání bude připojení na elektrickou energii.

Stát připravuje projekt za 192 milionů korun od roku 2018. Kromě studie ohledně umístění si udělal biologický i inženýrsko-geologický průzkum a záměr prošel procesem EIA, v němž se posuzuje dopad stavby na životní prostředí.

Nyní ŘVC zpracovává projektovou dokumentaci pro společné územní rozhodnutí a stavební povolení. Pokud se podaří příští rok na podzim stavbu zahájit, mohly by první lodě v přístavu kotvit v letní sezoně 2027.

23. května 2020

Autor: