iDNES.cz

Uklízejte město, přilepšíte si. Rožnov má novou službu pro lidi bez domova

  16:14
Pomoci lidem pobývajícím na ulici a zároveň mít čistější veřejná prostranství. To jsou cíle nové veřejné služby, kterou zavedlo město Rožnov pod Radhoštěm na Vsetínsku. To nabízí doplatek těm, kteří pobírají dávky v hmotné nouzi, pokud se zapojí do úklidu města.

ilustrační snímek | foto: Městská policie Karviná

„Tato iniciativa je dalším krokem ke zlepšení situace s lidmi závislými zejména na alkoholu, kteří tráví čas na veřejných prostranstvích. Tyto osoby se tak zapojí do úklidu města, starosti o zeleň a jiných potřebných činností,“ informovala mluvčí města Petr Graclíková.

Města v kraji bojují s opilci a vandaly. Zpřísnění pravidel ale nestačí

Rožnov od loňského podzimu zřídil pozici preventisty, který s osobami bez přístřeší pracuje. Má za úkol hlídat veřejný pořádek na náměstí a v okolních oblastech. Dohlíží tu na dodržování pravidel jako zákaz konzumace alkoholu a snaží se předcházet tomu, aby lidé bez domova obtěžovali jiné občany.

Právě preventista nyní bude navíc tyto lidi motivovat k tomu, aby se zapojili do úklidu města, a bude kontrolovat jejich práci.

„Jsme rádi, že se nám podařilo zřídit tuto službu, která přináší dvojí benefit – dát příležitost lidem v nouzi postupně se stavět na nohy a zároveň zlepšit veřejný pořádek ve městě,“ uvedl starosta města Jan Kučera.

„Veřejná služba má za cíl budovat u těchto osob pracovní návyky a co největší část z nich postupně vracet na trh práce dále, ideálně do plnohodnotného zaměstnání. Pokud se to u všech nepodaří, alespoň pomohou ke zvýšení čistoty města,“ doplnil.

Problémů s bezdomovci přibývá. Nedávejte jim peníze, žádají v Rožnově

Na službě spolupracuje radnice, městská policie i úřad práce. Ten také poskytuje finanční prostředky pro cílovou skupinu klientů.

Lidé, kteří se zapojí, musejí odpracovat 30 hodin měsíčně, aby jim mohly být přiznány doplatky k dávce v hmotné nouzi do výše životního minima.

„Naši zaměstnanci, kteří působí jako preventisté, budou zajišťovat dohled nad plněním povinností klientů a spolupracovat s úřadem práce na zpracování potřebných výkazů a hlášení. Tento přístup nám umožní nejen efektivně řešit problém nadužívání návykových látek, ale také předcházet negativním jevům, které s tím souvisejí,“ nastínil ředitel městské policie Aleš Pilař.

Nabídka města hned sklidila odezvu, do veřejné služby se aktuálně přihlásilo 16 z 20 sociálně vyloučených klientů. „To je velmi pozitivní krok směrem k řešení tohoto problému,“ poukázala Graclíková.

9. listopadu 2022

Autor:
zpět na článek