Školám chybějí učitelé fyziky, matematiky, informatiky i odborných předmětů - regiony.impuls.cz

Školám chybějí učitelé fyziky, matematiky, informatiky i odborných předmětů

  8:58
Na delší dobu jim onemocněl učitel fyziky a matematiky, a tak shánějí náhradu, na plný nebo částečný úvazek. Na základní škole v Želechovicích nad Dřevnicí na Zlínsku ale tuší, že to nebude jednoduché. Pedagogické sbory v kraji stárnou, sehnat učitele je pro některé školy hodně složité.

„Učitele matematiky hledáme už třetím rokem, nabídka moc není,“ říká ředitelka želechovické školy Jarmila Machalíčková. „Zájemci byli, ale bohužel nás nepřesvědčili. Jako škola vnímáme současné trendy v moderní pedagogice a od učitelů čekáme aktivní a moderní přístup k výuce, což u nich vypadalo, že se nenaplní.“

Podle ní se těžko hledají pedagogové nejen na fyziku a matematiku, ale i na výuku informatiky. „Nejde jen o odbornost v oblasti IT. Daný člověk musí být dobrý učitel a umět pracovat s dětmi, což se ne vždy daří,“ popsala Machalíčková.

Potíže sehnat učitele pro tyto předměty mají školy v celém kraji. „Například informatika se začala učit jinak a pro neaprobovaného pedagoga (bez specializace na daný předmět – pozn. red.) to může být problém. I metodika je náročná,“ sdělila Veronika Častulíková, zástupkyně ředitele ZŠ Luhačovice.

„Když někdo z učitelského sboru odejde do důchodu, těžko se nahrazuje. Jsme menší město daleko od Zlína, absolventi se sem moc nehrnou,“ dodala Častulíková.

Učitelé scházejí, přesto mají školy ve Zlínském kraji výborné výsledky

Chybějící fyzikáře řeší některé školy tím, že předmět vyučují pedagogové příbuzných aprobací, například matematiky. Učitele lákají i částečnými úvazky nebo vstřícností při sestavování rozvrhu. Mnohdy je ale i to málo.

Za nedostatkem kvalifikovaných učitelů vězí zejména stárnutí učitelského sboru a nedostatek absolventů. Silné poválečné ročníky pedagogů odcházejí do důchodu a nahradit je nemá kdo. Dalším faktorem je vznik nových škol, snižování počtu žáků ve třídách nebo dělení předmětů ve školách, což zároveň přináší kvalitnější výuku.

Scházejí i angličtináři

„Ředitelé rozlišují dva druhy seniorních učitelů. Ty, které každoročně přemlouvají, aby ještě zůstali, protože mají žákům co předat, umějí s nimi navázat perfektní vztah a jsou oblíbení,“ uvedla Jindra Mikuláštíková, krajská radní zodpovědná za oblast školství.

„A dále ty, kteří už jsou vyhořelí, neoblíbení, ale z nějakého důvodu chtějí v práci pokračovat a věk není důvodem pro rozvázání pracovního poměru. Věkové omezení jako například u soudců ve školství nastaveno není, ačkoliv by školství prospělo,“ podotkla.

Školy ve Zlínském kraji patří ke špičce, i díky rostoucímu vzdělání učitelů

Učitelé chybějí převážně na základních školách, týkají se ale také středních. Náročné bývá zabezpečit výuky anglického jazyka.

„Na středních odborných školách je pak velkým problémem najít učitele odborných předmětů a učitele odborného výcviku. Platí to zejména tam, kde probíhá generační obměna,“ řekla krajská mluvčí Soňa Ličková.

Situace ve Zlínském kraji přitom není tak dramatická jako jinde. Při posledním šetření ministerstva školství před pěti lety zde byly napříč středními školami dvě procenta nekvalifikovaných učitelů. To je nejméně v zemi.

„Nedostatek je zejména učitelů odborných předmětů, protože mladí odborníci nacházejí lepší uplatnění přímo ve svém oboru: inženýři, sestry, ekonomové a podobně,“ popsala Mikuláštíková.

O nedostatku kvalifikovaných učitelů a učitelů některých aprobací se mluví dlouhodobě. Ministerstvo školství počty učitelů jednotlivých předmětů nemá zjištěné, v tomto školním roce chystá průzkum.

Univerzita spolupracuje se školami

Na základních školách ve Zlíně se daří získávat pedagogy i díky spolupráci s Univerzitou Tomáše Bati (UTB) či Střední školou pedagogickou a sociální. S UTB spolupracují také školy mimo Zlín, například zmíněná želechovická.

„Jsme součástí pilotního projektu, který ověřuje pozici tzv. provázejícího učitele. Ten se dobrovolně věnuje studentům na praxi, dává jim konkrétní zpětnou vazbu a sám se pak může vzdělávat dál,“ přiblížila Machalíčková. Studující také často nad rámec svých povinností pomáhají ve školách, například při zápisu do první třídy.

Zlínská univerzita se do tohoto systému přidala loni v září. „V posledních letech jsme byli svědky situací, kdy si studenti končících ročníků cíleně vybírali školy na souvislé praxe a následně se pak tato spolupráce překlenula do pracovního poměru,“ sdělila Marcela Janíková, ředitelka Ústavu školní pedagogiky Fakulty humanitních studií UTB.

Ve Zlíně zatím fungují jen dva studijní programy: učitelství pro mateřské školy a učitelství pro 1. stupeň základní školy. Univerzitě se ale podařilo akreditovat studijní program Učitelství informatiky.

„Doufáme, že bude mít podíl na tom, aby se do škol dostávalo více aprobovaných učitelů informatiky,“ dodala Janíková.

Autor: