Léčba přes tablet. V domovech pro seniory v Kroměříži zkouší telemedicínu - regiony.impuls.cz

Léčba přes tablet. V domovech pro seniory v Kroměříži zkouší telemedicínu

  12:42,  aktualizováno  12:42
Fyzicky sedí na druhém konci republiky, nebo dokonce v jiném státě. I na takovou vzdálenost dokážou léčit pacienty, diagnostikovat onemocnění, předepisovat léčbu. V domovech pro seniory v Kroměříži začali pomáhat lékaři prostřednictvím telemedicíny.

V domovech pro seniory v Kroměříži začali při léčbě pacientů používat telemedicínu, kterou poskytují zdravotníci společnosti Všeobecný lékař. (únor 2025) | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

„Praktických lékařů ubývá, jsou v seniorském věku a noví je nenahrazují. Pro nás už bylo velmi náročné je pro naše klienty zajistit. Proto jsme se rozhodli spojit se společností Všeobecný lékař, která nám také zdarma poskytuje vlastní proškolenou sestru,“ vysvětlila ředitelka Sociálních služeb města Kroměříže Dagmar Klučková.

Nová služba, kterou poskytuje společnost Všeobecný lékař, odstartovala v prosinci loňského roku a je zřejmě vůbec první ve Zlínském kraji v takovém měřítku.

Nejde přitom o ordinování po telefonu, jak si pamatujeme z covidového období. Telemedicína funguje tak, že za pacienty dochází sestra, která dokáže provést různá vyšetření. Má pro to k dispozici nejrůznější přístroje. Může například vyšetřit srdce a plíce digitálním audio stetoskopem, udělat ORL vyšetření pomocí digitálního otoskopu, CRP vyšetření, které odhalí bakteriální infekci, nebo třeba vyšetření srdeční činnosti pomocí EKG.

Péče na dálku rozšiřuje služby, telemedicína už zachránila lidský život

Pokud je potřeba, spojí se sestra s lékařem online prostřednictvím tabletu, který pak může přímo komunikovat s pacientem. Telemedicínou se nejčastěji léčí akutní stavy, jako bolesti ucha, záněty spojivek, nachlazení, infekce včetně močových, kožní nálezy chronických ran nebo bércových vředů.

„Vyhodnocujeme také tlakové holtery, upravujeme léčbu krevního tlaku, kontrolujeme správnost ředění krve u antikoagulovaných klientů, vyhodnocujeme laboratorní kontroly diabetiků. U chronických stavů můžeme pomoci s nasměrováním nebo objednáním pacientů ke kontrolám v odborných ambulancích, pokud to stav vyžaduje,“ vyjmenovala lékařka společnosti Hana Tichá, která ordinuje v Hlinsku.

„Mohu ordinovat v podstatě z jakéhokoliv místa, které umožňuje připojení k internetu. Pozitivem telemedicíny, tak jak je u nás nastavena, je pro mě především čas pro pacienta. V době konzultace s pacientem vůbec neřeším plnou čekárnu jiných pacientů, neruší mě zvonící telefony v ordinaci,“ zmínila.

Klienti si rychle zvykli

Všichni lékaři i sestry jsou k tomuto způsobu léčby speciálně vyškolení. Telemedicína nemá nahradit praktického lékaře, který fyzicky do domova přichází. Pravdou ale je, že jeho čas je omezený a ve zbývající době musí zdravotní personál řešit případné problémy klientů po telefonu nebo převážení pacienta k lékaři.

Tento systém tak odbourává například časté převozy nebo volání záchranné služby.

„Klienti si na to velmi rychle zvykli, lékaře vidí na notebooku nebo tabletu, komunikují s ním. Vyšetření jim dělá sestra. Zatím jsme velmi spokojení. Mohli jsme díky tomuto propojení snížit počet výjezdů našich klientů mimo domov například k odborným vyšetřením i na pohotovost, snížili jsme také počet výjezdů záchranné služby,“ potvrdila Klučková.

Asistivní technologie už pomáhají

V desítkách sociálních zařízeních, která provozuje Zlínský kraj, telemedicínu zatím nepoužívají. Do budoucna to ale není vyloučeno.

„Je zmiňovaná ve všech strategických dokumentech a určitě má budoucnost. Už jen proto, že často teď do domovů vyjíždí záchranka, která pak chybí na jiných místech,“ poukázala krajská radní pro sociální oblast Eliška Olšáková.

„Stoprocentně to bude mít uplatnění. Už teď využíváme různé asistivní technologie,“ prohlásila ředitelka Sociálních služeb v Uherském Hradišti Marie Fremlová, která má v regionu na starosti domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, odlehčovací službu, domovy pro lidi se zdravotním postižením i chráněné bydlení.

Zdravotní vyšetření na dálku se rozšiřuje, telemedicína je i v obci na Opavsku

„Nevyhneme se ani telemedicíně, protože lékařů je nedostatek, a budeme rádi za všechno, co bude pomáhat a zefektivňovat naši práci,“ doplnila s tím, že za zhruba sedmi sty klienty hradišťských sociálních služeb dochází patnáct praktických lékařů.

Například na Burešově ve Zlíně pomáhají v péči o klienty také různé chytré technologie, jako jsou speciální polohovací lůžka a matrace. Přijali zde rovněž pracovnici, která se bude věnovat digitalizaci.

„V současné době ošetřující lékaře máme, ale jeden z nich by mohl jít v nejbližších letech do důchodu. Pak nám vznikne velký problém, protože není jednoduché sehnat jiného,“ poukázala ředitelka domova na Burešově Helena Nováková.

„Nefungujeme jako lékař na telefonu“

Je speciálně vyškolená, stejně jako její kolegové. Lékařka Hana Tichá obvykle ordinuje ze svého domova v Hlinsku v Čechách a prostřednictvím telemedicíny léčí pacienty v různých koutech republiky.
„Používáme například digitální fonendoskop a digitální kameru. Díky nim můžeme vyhodnotit nahraný poslechový nález na srdci a plicích a v rámci přímého online spojení se sestřičkou a pacientem prostřednictvím digitální kamery v reálném čase vidět nález v hrdle, případně v uchu,“ přiblížila.

Jak telemedicína v praxi probíhá?
Tak, jak je nastavena ve společnosti Všeobecný lékař, neznamená absenci fyzického kontaktu pacienta se zdravotníkem, protože do zapojených domovů dochází přímo k lůžku klientů naše vyškolená sestřička. Máme k dispozici služební notebook s kompletní dokumentací registrovaných pacientů. Nefungujeme jako „lékař na telefonu“ pro kohokoliv.

Máte ordinační dobu srovnatelnou s praktikem?
Každý z lékařů, kteří se podílejí na telemedicíně, má určený konkrétní den a čas, kdy má službu. Snahou je, abychom pro zapojené domovy seniorů dohromady pokryli každodenní časový horizont zhruba v době 8 do 18 hodin. Kontakt s lékařem iniciuje naše sestřička.

Tam provede různá vyšetření?
Sloužícího lékaře nejdříve informuje, které klienty je nutné řešit a o jaký zdravotní problém se jedná. Dle stavu klienta se následně lékař se sestřičkou domlouvá na požadovaných vyšetřeních, například požaduje udělat CRP, poslech, krevní odběr, EKG a podobně. Pokud to stav klienta umožňuje a vyžaduje, uděláme online hovor. Sestřička u lůžka nainstaluje tablet, který klientovi umožní vidět lékaře a hovořit s ním o svých potížích. Při hovoru je přítomna i sestřička. Dle všech dostupných výsledků pak lékař může doporučit konkrétní léčbu, například nasazení antibiotik, včetně vystavení receptu, odeslání klienta k doplňujícímu vyšetření, třeba na rentgen, nebo doporučení k hospitalizaci.

Tím to ale nekončí, že?
Současně plánujeme kontrolu daného klienta tak, aby ho následně, je-li to třeba, viděl lékař, jenž dochází fyzicky do domova. Prakticky to znamená, že jako lékař telemedicíny zahájím tam, kde je to třeba, okamžitou léčbu tak, aby u klienta nedocházelo například při rozvoji bakteriální infekce ke zbytečné časové prodlevě před příchodem „fyzického lékaře“, který následně průběh léčby zkontroluje na místě. Díky včasně zahájené léčbě cestou telemedicíny pak v řadě případů předejdeme zhoršení stavu u klienta z důvodu časové prodlevy lékařského vyšetření, a tedy i případným hospitalizacím v nemocnici.

Vnímáte rozdíl mezi osobním setkáním a vyšetřením prostřednictvím telemedicíny?
Samozřejmě ano, v některých ohledech však pozitivně ve prospěch telemedicíny. Při ní se obecně musím oproti osobnímu setkání s pacientem v některých aspektech více spolehnout na sdělení sestřičky. Na druhou stranu dostupnost laboratorních či přístrojových vyšetření, která je možné vykonat u lůžka pacienta, a jejich vyhodnocení, je pro mě v podstatě srovnatelné s prací na pohotovosti nebo s výkonem návštěvní služby v domácím prostředí pacienta. Máme k dispozici přístroje pro měření, můžeme naordinovat odběr žilní krve v plném rozsahu běžných laboratorních vyšetření, odběr kultivací, tedy výtěry z krku, stěr z rány. Pozitivem telemedicíny, tak jak je nastavena u společnosti Všeobecný lékař, je pro mě především čas pro pacienta. V době konzultace s ním vůbec neřeším plnou čekárnu jiných pacientů, neruší mě zvonící telefony v ordinaci.

Na co ale telemedicína nestačí?
Limitem telemedicíny jsou pro mě zejména stavy vyžadující vyšetření břicha a pohybového aparátu a neurologická onemocnění.

8. května 2020

Léčba na dálku prospěje všem, brzdí ji ochrana dat, řekla lékařka | (21:50) | video: iDNES.tv
Autor: