Jako na dopravním hřišti. Cyklostezku v Jarošově lemuje hustá alej značek

Lidé v Uherském Hradišti už vědí, ale pro neznalé je to podivná podívaná. Cyklostezka v místní části Jarošov je na jednom úseku rozkouskovaná velkým množstvím dopravních značek. Ty nutí projíždějící cyklisty neustále přibrzďovat. Nevšední „značkořadí“ vzniklo kvůli požadavkům policie a v souvislosti s platnou legislativou. Město jej v minulosti sice chtělo upravit, ale žádné změny nenastaly.

Konec, začátek, konec začátek... Cyklostezku v uherskohradišťské místní části Jarošov lemuje „alej“ dopravních značek. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Každého, kdo se vydá po cyklostezce v Jarošově, čeká poněkud bizarní zážitek. Cyklostezku vedoucí podél silnice totiž lemuje „les“ značek upozorňujících na konec a začátek cyklostezky.

„Člověk si tu připadá jako na dopravním hřišti,“ ušklíbl se cyklista Libor Konečný. Značení mu zprvu vadilo, později jej přijal na milost jako kuriozitu. „Mohli bychom to tu ukazovat přespolním,“ zasmál se.

Značky jsou u každé z odboček z hlavní cesty a na dvou stech metrech je jich tu celkem devatenáct. Město tam dopravní značení umístilo už před lety na základně požadavků policie a v souladu s platnou legislativou.

Celý úsek však na první pohled působí absurdně, značky se objevují každých pár metrů. „Hodně cyklistů to nijak neřeší. Ale viděl jsem tu i maminku s dítětem, jak u každé značky s kola sesedaly, což vypadalo zvláštně,“ podivil se cyklista.

Značka v centru Zlína mění zvyk řidičů, odbočování vlevo bylo nebezpečné

Cyklistům totiž značky přímo nepřikazují z kola sesednout, ale minimálně přibrzdit a dát přednost autům. „Ukončením stezky by měl být cyklista na stezce informován o tom, že nemá přednost před vozidlem na místní komunikaci, a pokud je před křížením s vozovkou stezka ukončena, musí být za křížením opět vyznačena,“ vysvětlil mluvčí uherskohradišťské radnice Jan Pášma.

Přímo Uherské Hradiště se přitom už dříve chtělo této rarity zbavit. „Město mělo v minulosti snahu toto dopravní značení upravit, případně zredukovat, avšak v tomto směru nedošlo ke shodě s názorem a požadavky Policie ČR,“ připomněl Pášma.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Policie se už dříve vyjádřila, že značky jsou nutné, protože cyklostezku protíná několik odboček z hlavní silnice a cyklisté musejí vědět, že tu nemají přednost.

Podle krajského koordinátora BESIP Zdeňka Patíka značení sice vypadá směšně, ale je umístěno správně a svou funkci plní. „Je to správné řešení. Pokud je taková situace v intravilánu obce, tak to skutečně musí být provedeno tímto způsobem,“ zmínil Patík.

Při projíždění zmíněným úsekem si cyklisté klepávali na čelo, nyní si už většina místních lidí zvykla. „V současnosti nemáme signály, že by uživatelé stezky tuto věc řešili, a v poslední době jsme nezaznamenali žádnou iniciativu, která by značení rozporovala,“ doplnil Pášma.

Ostatně podobné případy, i když ne v tak extrémním měřítku, se vyskytují i v další městech a obcích. Například v Otrokovicích je takto několikrát přetnuta ulice vedoucí od vlakového nádraží směrem k řece Dřevnici. „Pokud byste tudy jeli poprvé, u lávky přes řeku pak ještě může být lehce matoucí ze značek poznat, kudy tam cyklostezka vlastně vede,“ myslí si další z cyklistů Aleš Surý.

Velmi podobná situace jako v Uherském Hradišti se značkami stezky pro chodce a cyklisty se nachází také na průtahu obcí Poličná u Valašského Meziříčí.

8. června 2016

Autor: