Jsou dvě minuty po půl osmé ráno, do Hradiště míří poslední školní spoje z okolních obcí a na přechodech pro chodce čekají hloučky dětí. Doprava houstne.
Přijíždíme ve směru od Březolup a kolem autobusového nádraží očekáváme první kolonu. Žádná se ale nekoná. Stejné je to u Slováckého divadla, a dokonce i před samotným mostem J. A. Bati (dříve Moravní), kde se zipujeme do jednoho pruhu. Překvapivě plynule. A devět minut po půl osmé už parkujeme za mostem.
Sečteno podtrženo: po vytížené silnici první třídy mezi Starým Městem a Uherským Hradištěm se i při zúžení dopravy do jednoho pruhu v každém směru dá projet bez komplikací. Jak je to možné, když i Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED) před začátkem oprav upozorňoval na zdržení?
„Ukazuje se, že informační kampaň, kterou tomu všichni věnovali, byla natolik významná, že spousta řidičů i dopravců si svou cestu přeplánovala a zvolila jiné trasy,“ vysvětlil ředitel KOVED Martin Štětkář. „První pracovní den po jarních prázdninách čekal zpoždění a zácpy snad úplně každý. Ale všechno bylo nakonec v normě a kolony nebyly velké.“
Hradiště čekají kolony, frekventovaný most na půl roku obsadí stavbaři![]() |
Po mostě přes Moravu přitom denně projede kolem 23 tisíc vozidel. Jde o silnici první třídy mezi Brnem a Slovenskem, která je současně spojnicí trojměstí Staré Město – Uherské Hradiště – Kunovice.
Jak se ale ukazuje, při dopravním omezení mohou pomoci i obchvaty. Z Kunovic směrem na Buchlovské hory a Brno není nutné jet přes Hradiště, ale je možné využít obchvat. Z něj se dá ve Starém Městě napojit na hlavní trasu do Otrokovic, nebo teď už i na nový úsek dálnice D55 na Zlín. Totéž platí v opačném směru.
„To je obrovská výhoda. Opravu mostu jsme plánovali i tak, aby už byl nový úsek dálnice zprovozněný,“ prohlásil šéf krajského Ředitelství silnici a dálnic Karel Chudárek. „A nejvíc nám pomáhá navigace. Opravu mostu spojenou s dopravním omezením jsme nahlásili do systému, který pak řidiče navádí na lépe sjízdnou trasu,“ zdůraznil.
Provoz je paradoxně někdy i slabší
Příjemně překvapení jsou i řidiči veřejné dopravy, kteří do města vozí a odvážejí studenty z okolí. „Je to zajímavé, ale provoz je slabší než jindy,“ poukázal zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus. „Když teď skončily prázdniny, tak měly spoje v obou směrech asi deset minut zpoždění. Mysleli jsme, že to bude určitě horší.“
Doprava zůstala plynulá i kolem osmé hodiny ranní. V koloně občas stáli jen řidiči, kteří na most přijížděli od Starého Města. Většinou proto, že do jednoho jízdního pruhu se řadili hned za křižovatkou u obchodního centra (čerpací stanice), přičemž ale mohli využít druhý, volný jízdní pruh. Oba se do jednoho zužují až těsně před mostem. Některým také viditelně dělalo problém správné zipování.
Silničáři začínají opravovat most přes Moravu, Hradiště bude plné kolon![]() |
„Samozřejmě v tomto úseku doporučujeme střídavé řazení, aby se světelná křižovatka neucpávala. Díky tomu pak bude provoz plynulejší,“ poukázal mluvčí policie Radomír Šiška s tím, že dopravní policisté zváží umístění značky střídavého řazení v tomto úseku.
Opravované silnici se většinou nemohou vyhnout místní obyvatelé, veřejná doprava nebo zásobovací vozy. Ani ti by ale neměli nabírat velké zpoždění.
„Určitě to může být složité, když například z mostu vyjíždí technika, nebo se otáčí. Ale jinak zatím nemáme žádné signály, že by doprava stála, ani nevíme o nějakých stížnostech,“ potvrdil mluvčí uherskohradišťské radnice Jan Pášma.
Potíže mají lidé z části Rybárny
V nepříjemné situaci se ale dočasně ocitli obyvatelé několika ulic v části Rybárny, kteří k výjezdu na hlavní cestu musejí použít jinou ulici než Moravní nábřeží. Pokud míří do města pěšky nebo na kole, musejí se nejdříve dostat na druhou stranu mostu, protože z jejich strany je most uzavřený. Kvůli přechodu pro chodce se ale musejí vydat na opačnou stranu, tedy až ke křižovatce ve Starém Městě a odtud po chodníku zpět do města.
Opravy mostu potrvají osm měsíců a budou se provádět po polovinách. Teď silničáři uzavřeli polovinu ve směru z Uherského Hradiště, která by měla být hotová v létě.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz